Objavljeno 16. veljače, 2021.
Prema novom globalnom istraživanju mišljenja 2801 vlasnika obiteljskih poduzeća, u godini u kojoj je poslovni svijet morao transformirati način na koji zadovoljava potrebe društva i okoliša, obiteljska poduzeća riskiraju zaostati.
Iako je više od polovine (55 %) ispitanika vidjelo potencijal usmjeravanja njihova poslovanja prema održivosti, samo 37 % ima definiranu strategiju. Europska i američka poduzeća zaostaju za svojim azijskim kolegama u svojoj predanosti davanju prioriteta održivosti u svojoj strategiji. Sedamdeset devet posto ispitanika u kontinentalnoj Kini i 78 % u Japanu izvijestilo je "stavljanje održivosti u središte svega što se radi" u usporedbi s 23 % u SAD-u i 39 % u Velikoj Britaniji.
Veća poduzeća i ona u vlasništvu kasnijih generacija također podržavaju taj trend, s većim naglaskom na održivosti. Ova nesklonost prihvaćanju održivosti dolazi unatoč činjenici da obiteljske tvrtke vrlo vjerojatno vide odgovornost prema društvu. Više od 80 % proaktivno se bavi društveno odgovornom aktivnošću, a 71 % je nastojalo zadržati što više osoblja tijekom pandemije. A nije to ni funkcija ekonomskog pesimizma - manje od polovine (46 %) očekuje pad prodaje usprkos pandemiji, a ispitanici u anketi osjećali su optimizam glede sposobnosti svog poslovanja za održanje i nastavak rasta 2021. i 2022. godine. Umjesto toga problem je sve više zastarjela koncepcija o tome kako bi poduzeća trebala reagirati na društvo, pri čemu 76 % u SAD-u i 60 % u Velikoj Britaniji stavlja veći naglasak na svoj izravan doprinos, često kroz filantropske inicijative, umjesto kroz strateški pristup pitanjima ESG-a. Obiteljska poduzeća također su donekle izolirana od pritiska investitora koji trenutačno prisiljava dionička društva da ESG stave u središte svojih dugoročnih planova za komercijalni uspjeh.
Peter Englisch, PwC-ov globalni voditelj usluga u sektoru obiteljskih poduzeća, kaže: "Jasno je da se obiteljske tvrtke na globalnoj razini snažno zauzimaju za širu društvenu svrhu. Ali sve je veći pritisak kupaca, zajmodavaca, dioničara, pa čak i zaposlenika, da pokažu značajan angažman oko održivosti i šire ESG problematike. Mnoge tvrtke s popisa počele su reagirati, ali ovo istraživanje pokazuje da obiteljska poduzeća imaju tradicionalniji pristup društvenom doprinosu."
- Obiteljska poduzeća moraju se prilagoditi očekivanjima koja se mijenjaju, a ako to ne učine, stvaraju potencijalni poslovni rizik. Ovdje se ne radi samo o opredijeljenosti za činjenje dobra nego o postavljanju ciljeva i izvještavanju koje jasno pokazuju njihove vrijednosti i svrhu kada je riječ o pomaganju gospodarstvima i društvima bolje se obnoviti.
Istraživanje sugerira da su obiteljske tvrtke relativno dobro prebrodile pandemiju. Manje od polovine (46 %) očekuje pad prodaje, a ispitanici u anketi osjećali su optimizam glede sposobnosti svog poslovanja da se održi i nastavi rasti 2021. i 2022. Iako se 80 % obiteljskih poduzeća prilagodilo omogućujući zaposlenicima rad od kuće, postoji i zabrinutost zbog njihove ukupne snage kada je riječ o digitalnoj transformaciji.
Z.Rupčić
Sve veće zabrinutosti oko nasljeđivanja poslovanja
Peter Englisch kaže: “Obiteljski sklad nikada ne treba uzimati zdravo za gotovo - to je nešto na čemu se mora raditi i planirati, s istim fokusom i profesionalnošću koja se primjenjuje na poslovnu strategiju i operativne odluke. Sve su veće zabrinutosti regulatornih tijela diljem svijeta oko nasljeđivanja obiteljskog poslovanja, posebno s trećinom poduzeća prve, druge ili treće generacije koja očekuju da će sljedeća generacija postati većinski dioničari u sljedećih pet godina. Stoga je od vitalne važnosti za tvrtke preuzeti vodeću ulogu u osiguravanju postojanja uspostavljenih formalnih procesa koji mogu dugoročno osigurati stabilnost i kontinuitet.”