Objavljeno 17. veljače, 2021.
Zračna luka imala je 86 % manje putnika i 41 % manje zrakoplovnih operacija
Zrakoplovna industrija u samom je vrhu najpogođenijih pandemijom COVID-19. Mnogim aviokompanijama i avioprijevoznicima prijeti propast, a stručnjaci predviđaju da će za njezin oporavak biti potrebno najmanje pet godina.
Manje putnika
Dok zračne luke diljem svijeta zbrajaju loše rezultate poslovanja protekle godine, traže se modeli po kojima će letovi i prijevozi putnika funkcionirati nakon okončanja krize. Svi su jedinstveni u ocijeni da povratka na ono što je bilo prije koronavirusa sigurno neće biti. Sve svjetske zračne luke bilježe goleme gubitke i pad broja putnika kao i pad zrakoplovnih operacija. Tako je i jedna od najprometnijih europskih zračnih luka, londonski Heathrow, zbog COVID-a lani zabilježio 73 posto manji broj putnika u odnosu prema godini prije.
Svih osam hrvatskih zračnih luka, kako piše Croatian Aviation, prošle je godine prihvatilo i otpremilo 2.172.163 putnika, a u 2019. godini bilo je 11.485.017 putnika. Ukupni pad za kriznu 2020. godinu iznosi 81.09 posto. Najveći pad broja putnika zabilježila je Zračna luka Pula, koja je 2019. prihvatila 777.568 putnika, a godinu poslije 83.503 putnika, odnosno 89,60 posto manje. Slijedi ju Zračna luka Dubrovnik, s padom broja putnika od 88,60 posto, s 2.896.227 putnika u 2019. na 330.147 u 2020. Zračna luka Rijeka zabilježila je pad broja putnika od 86,22 posto. S 85,72 posto manje putnika je Zračna luka Osijek, koja je 2019. bilježila promet od 46.383 putnika, a prošle godine 6626. Iza osječke je Zračna luka Zadar, koja je lani imala pad broja putnika od 84,93 posto u odnosu prema 2019. godini. Zračna luka Brač zabilježila je pad broja putnika od 83,05 posto, Zračna luka Split ostvarila je 79,58 postotni pad broja putnika u odnosu prema 2019. godini, kada je imala 3.301.930 putnika, a godinu poslije 674.366. Najmanji pad broja putnika prošle je godine u odnosu prema 2019. ostvarila zagrebačka Zračna luka Franjo Tuđman, i to 73,08 posto. Ona lani nije uspjela dočekati ni milijuntog putnika, odnosno kroz nju je prošlo 924.823 u odnosu prema 3.435.531 putniku u 2019. godini. No valja napomenuti kako je zagrebačka Zračna luka prošle godine primila gotovo polovinu putnika svih naših zračnih luka. Ovakav trend pada broja putnika nažalost nastavlja se i u prva dva mjeseca 2021. godine.
Tijekom 2020. godine iz Zračne luke Osijek i natrag letjelo se na domaćim redovitim linijama, po PSO programu, zrakoplovom L410, kapaciteta 18 sjedala, aviokompanije Trade Air, prema Zagrebu šest puta tjedno, prema Rijeci i dalje za Split i Dubrovnik, dva puta tjedno te prema Puli i dalje za Split, dva puta tjedno. Tijekom ljetne sezone, također po PSO programu, zrakoplovima Dash 8-Q400, kapaciteta 76 sjedala, aviokompanije Croatia Airlines, letjelo se jedanput tjedno iz Splita u Osijek i natrag, a isto tako jedanput tjedno i iz Dubrovnika u Osijek i natrag. Jedina međunarodna redovita linija Stuttgart - Osijek - Stuttgart, aviokompanije Eurowings, odvijala se samo tijekom kolovoza.
Bez letova
Zbog situacije izazvane širenjem COVID-19 letovi na redovitim linijama nisu se odvijali od 26. ožujka do 22. lipnja, kada je aviokompanija Trade Air ponovno počela letjeti. Croatia Airlines je započela s letenjem tek početkom srpnja, dakle više od tri mjeseca kasnije nego što je planirano i s letovima završila sredinom listopada, ostvarivši tek polovinu od planiranih letova za 2020. godinu. Eurowings je imao samo četiri leta tijekom kolovoza i zbog loše popunjenosti te slabe potražnje za rujan i listopad otkazao letove planirane do kraja ljetne sezone letenja.
"U usporedbi s 2019. godinom prevezeno je ukupno 86 posto manje putnika (6626/46.383), a zrakoplovnih operacija je bilo manje 41 posto (1517/2587). Avioindustrija će se oporavljati od koronakrize još nekoliko sljedećih godina, no već u ovoj godini očekujemo povećanje operativnih pokazatelja", tvrdi direktor ZL Osijek Davor Forgić dodajući kako je planirani broj putnika za 2021. godinu 22.087, a zrakoplovnih operacija 2008.
Napominje također da je tijekom godine bilo odlazaka iz sustava zbog isteka ugovora na određeno vrijeme, sporazumnih raskida, odlazaka u mirovinu i otkaza ugovora o radu. "Tako smo prošlu godinu završili s 54 radnika, što je pet manje nego na njezinu početku, kada ih je bilo 59. Maksimalnom štednjom po svim organizacijskim linijama uspjeli smo održati likvidnost tvrtke i ponovo zaslužiti certifikat bonitetne izvrsnosti, koju dodjeljuje tvrtka Bisnode, što nas svrstava u 9,4 posto izvrsnih tvrtki u Repubici Hrvatskoj", navodi Forgić.
Tomislav Prusina
22.087
je planirani broj
putnika u Zračnoj luci Osijek u ovoj godini
PORAZNI SIJEČANJ
Rezultati za siječanj ove godine još su porazniji. U Hrvatskoj je bilo samo 50.498 putnika (bez Lošinja). Zagreb je ostvario 38.063 putnika, što je 18,7 posto onoga što je bilo u istom mjesecu 2020. Split 7753 putnika, što je 21,1 posto broja iz 2020. Dubrovnik je imao tek 3729 putnika, što je 19,3 posto putnika iz 2020. Četvrta je Pula s 412 putnika, što je 47,1 posto putnika iz 2020. Iznenađenje je Osijek, koji se popeo na 5. mjesto s 241 putnikom.