Mozaik
IZLOŽBA: BACHRACH & KRIŠTOFIĆ = DIZAJN & FOTOGRAFIJA

Na glazbenoj su sceni još od vremena punka i novog vala
Objavljeno 17. veljače, 2021.
U galeriji Muzeja Moslavine Kutina ove veljače održava se retrospektivna izložba zagrebačkog autorskog para poznatog pod zajedničkim imenom Bachrach & Krištofić. Sanja Bachrach, grafička dizajnerica, i Mario Krištofić, fotograf, broje ove godine već četiri dekade suradnje i suživota. Zajednički rad počinju 1981. izložbama u zagrebačkim galerijama te suradnjama sa sudionicima lokalne pop/rock-scene. Radna "baza" bila im je Galerija Studentskog centra u Zagrebu u kojoj ostvaruju niz samostalnih izložbi. Godine 1983. oblikuju časopis (fotokopirani fanzin) Galerije SC, Akcent (urednik: Vladimr Gudac). U toj galeriji počinje suradnja i s grupom Dorian Gray te kazališnom grupom Kugla (predstava Neprigušeni titraji).


Na glazbenoj su sceni od vremena punka i novog vala, točnije prve singlice Prljavog kazališa (1978.), preko albuma grupa Dorian Gray, Denis&Denis, Parnog valjka, Filma, U škripcu, Bareta i Majki, do izvođača poput Josipe Lisac, Damira Urbana, Arsena i Matije Dedića, Zorana Predina, Massima, kao i brojnih zvijezda lakoglazbenih nota - ovim se dijelom posla uspješno bave i danas. Brojne suradnje i prijateljstva s mnogim ključnim imenima lokalne i regionalne glazbene scene osigurale se tandemu Bachrach & Krištofić autorsku prepoznatljivost.


Tijekom 1990-ih i kasnije proširuju interese, pa stoga i krug naručitelja i suradnika. Sanja postaje aktivna sudionica ženske feminističke scene (B.a.B.e., Centar za ženske studije, Zagreb). Uz vlastite fotografske ili multimedijske izložbe vezane uz teme u kojima se preklapaju osobno i javno te kontinuirane poslove za diskografsku industriju, sve češće rade raznovrsne projekte iz sfere kulture. Prvo oblikovanjem izložbenih kataloga, a zatim i vizualnim identitetima te likovnim postavima izložbi pomalo izmiču iz industrije zabave u zonu kulturne produkcije.


Od 2011. do danas surađuju s brojnim muzejima i institucijama u kulturi, na vizualnim identitetima kataloga i likovnim postavima izložbi poput: Nepoznati Zagreb Marije Braut, Umjetnički paviljon, izložbe Arhitekt Herman Bollé – graditelj hrvatske metropole, MUO, Zagreb, Figura i ornament/Barok – Johannes Komersteiner i njegov krug, MUO, Zagreb i Narodna galerija, Ljubljana, Izazov moderne: Zagreb-Beč, oko 1900., Galerija Klovićevi dvori, Zagreb, Pommer 1856/Fotografične slike naših narodnih spisateljah, Muzej grada Zagreba, Zagreb, Otto Wagner i njegovi hrvatski učenici, Ambasada RH i Moderna galerija, Beč/Zagreb, Idemo na tjelesni, Hrvatski športski muzej, Zagreb; Stoljeće djeteta u Hrvatskoj, Hrvatski školski muzej, Zagreb, Visovac: Duhovnost i kultura na Biloj Stini, MUO Zagreb... itd.


Osnivači su i voditelji udruge Kultura umjetnosti, preko koje realiziraju brojne samoinicirane programe i izložbe, poput SAP-a: Arhiviranje zagrebačkih spomenika (suradnja s ULUPUH-om), Spasi znak - arhiviranje znakova proizvodnje na području Zagreba, Jugoton - istočno od raja/Vzhodno od raja - Jugoton, Tehnički muzej Zagreb, Tehnički muzej Beograd, Tehniški muzej Slovenije, Bistra, Omladinske radne akcije - dizajn ideologije, KIC Zagreb, Muzej Slavonije, Osijek itd.


Izložba je stoga koncipirana u više cjelina koje prikazuju njihov rad, ali i kontekst vremena i tehnologije u kojem su nastale, naglašavajući kako nijedno djelo ne nastaje bez konteksta i uronjenosti u prostor, ljude, događanja.


Riječima grafičkog dizajnera i teoretičara Dejana Kršića (katalog Bachrach & Krištofić, MUO, 2016.): "...moglo bi se ustvrditi da im je upravo (...) rad u kojem se od inicijalne zamisli do konačne realizacije spajaju i kreativno isprepliću fotografija i dizajn, uz paralelno djelovanje na više različitih polja – od autorske fotografije, dizajna u području kulture do visokokomercijalnih projekata diskografske industrije te uključivanja u (...) historizaciju dizajna, pop-kulture i popularne umjetnosti – omogućio dulji vijek trajanja od drugih autorskih tandema koji su se nakon nekog vremena razišli".


Izložba je nastala kao suradnja zagrebačkog Muzeja za umjetnost i obrt i Muzeja Moslavine Kutina, ostvarena sredstvima Grada Zagreba i Grada Kutine. H
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike