Objavljeno 11. siječnja, 2021.
Hrvatska je neslavni rekorder EU-a po padu prodaje novih vozila, ponajviše zbog korone, odnosno ovisnosti gospodarstva o turizmu. Dašak optimizma donose promjene trošarina koje su s početkom 2021. snizile cijene vozila i dale novi poticaj tržištu.
Pad prodaje novih vozila prije svega dugujemo tome što rent-a-car tvrtke zbog lošije sezone i izostanka turista nisu uobičajeno obnavljale flote, a kriza je i građane nagnala na oprez, pa su se okrenuli rabljenim vozilima. U prvih jedanaest mjeseci 2020. na domaćem tržištu prodano je 43 % manje novih vozila nego u istom razdoblju lani dok je pad u EU-u iznosio nešto manje od 26 %.
Hrvoje Paver iz Udruženja trgovine motornim vozilima HGK-a objašnjava da i druge turističke zemlje također imaju velik pad prodaje, poput Španjolske -37 % i Italije -31 %. "Uz to, pad prodaje rabljenih vozila (-28 % u prvih 10 mjeseci 2020.) znatno je manji nego pad prodaje novih, pa se može zaključiti da se dio kupaca novih vozila vjerojatno odlučio za rabljeno. Trgovcima novih vozila ne ide u prilog ni što je Njemačka, tradicionalno najizdašnije tržište rabljenih vozila za Hrvate, spustila stopu PDV-a na 16 % i time dodatno rasteretila izvoz (iznos) rabljenih vozila, za koja, kada se unose u RH na fizičku osobu, treba platiti samo posebni porez na motorna vozila (PPMV)", ističe Paver i dodaje kako je Udruženje već u svibnju predložilo subvenciju kupnje vozila koju bi dijelom dali glavni distributeri, a dijelom Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, odnosno Ministarstvo financija.
"Iako je na sastanku iskazana velika doza razumijevanja za predložene mjere, one ipak nisu usvojene. No velik dio naših drugih prijedloga za pomoć branši, vezanih uz trošarinsko oporezivanje vozila, jest. Ukinuta je prva skupina trošarinskog oporezivanja vozila prema CO2, pa oporezivanje kreće od 95 g/km, a pomaknuta je i vrijednosna komponenta na iznad 200.000 kuna. Osnovna ideja članica Udruženja bila je da se PPMV, odnosno trošarina, maksimalno smanji kako bi nova vozila bila što konkurentnija sve značajnijem unosu rabljenih vozila. Zbog uvaženih naših zahtjeva nema znatnijeg opterećenja novim PPMV-om nego dosad. Dapače, kod velikog broja vozila primjetno je blago smanjenje trošarina", kaže Paver.
Primjerice, Dacia Duster s Essential opremom i 1,0 TCe Eco-G motorom od 1. siječnja jeftinija je za 3,5 % u odnosu prema prosincu prošle godine (sa 106.600 kuna na 102.900). Svevremenski Volkswagenov Golf s dvolitrenim TDI motorom pojeftinio je za 2 % (sa 191.210 kuna na 187.310), a Opel Astra s Edition opremom i 1,5-dizelskim motorom također je dostupnija, cijena joj je pala za 1,7 %, sa 171.564 kune na 168.605. Pojeftinjenja se najviše osjete na luksuznijim vozilima - Mazda 6 s Attraction opremom i G 145 pogonskim agregatom povoljnija je za gotovo 5 % (s 232.955 kuna cijena je pala na 222.266), a Mercedesova limuzina S 500 za 29.000 kuna ili 2,5 % (umjesto 1,175 milijuna kuna, cijena je 1,146 milijuna).
I.Bošnjak