Autoglas
PRVI SERIJSKI ELEKTRIČNI AUTO NA SVIJETU

Desetljeće inovacija stoji iza Nissan Leafa
Objavljeno 22. prosinca, 2020.
Prije deset godina Nissan je bio osamljenik na električnom tržištu, a danas gotovo svi proizvođači nude svog ‘strujaša’

Nissan slavi 10 godina posve električnog modela Leaf, prvog serijskog električnog vozila na svijetu. Revolucionarni Leaf na ceste je stigao prvo u Japan, zatim u Europu i Ameriku, a sada je prisutan u 59 zemalja. Do sada je diljem svijeta prodano pola milijuna Leafa.

Sve je krenulo 2010. kada se prva generacija Leafa odlikovala snažnim ubrzanjima i voznim osobinama, uz uglađeno razvijanje performansi. Jedinstvene značajke omogućile su vozačima upotrebu mobitela za provjeru statusa baterije ili daljinsku aktivaciju klima-uređaja. Prvu generaciju pokretala je litij-ionska baterija kapaciteta 24 kWh. Potpuno napunjena baterija nudila je doseg od 200 km.

Od auta do kuće
Kad je Leaf premijerno predstavljen, Japan je imao 200 brzih punionica koje su radile na standardu CHAdeMO1. Danas postoji 30.000 brzih punionica tog tipa.

Leaf je postao prvi električni automobil koji je osvojio niz prestižnih nagrada. Dvije godine nakon predstavljanja Leafa Nissan je postao prvi proizvođač na svijetu koji je predstavio sustav koji prenosi električnu energiju od automobila do kuće, što je omogućilo vlasnicima pohranu energije u baterijama automobila i zatim povratak energije u kuću kad god požele. Mogli su puniti bateriju automobila u razdoblju nižih tarifa i niže potrošnje, a zatim je koristiti u kući tijekom vršnih opterećenja mreže.

Godine 2012. poboljšanja električnog pogona dala su Leafu više snage i pritom povećala njegov doseg na 228 km. Veći doseg nije značio i veće komponente, čak je novi električni pogon bio manji u odnosu prema prethodniku. Obujam je smanjen za 30 %, a masa za 10 %. Godine 2014. obilježena je prodaja 100.000-tog Leafa, a 2015. Leaf je dobio bateriju kapaciteta 30 kWh i doseg od 280 km, bez smanjivanja prostora u unutrašnjosti i povećanja vremena punjenja. Čak i s dodatnim kapacitetom, nova se baterija mogla napuniti do 80 % u istom vremenu koliko je bilo potrebno za punjenje prethodnika.

Veći doseg
Poboljšanja su obuhvaćala i nove sigurnosne tehnologije. Uključila su inteligentni sustav za kočenje u nuždi koji upotrebljava prednju kameru za otkrivanje vozila i pješaka.

Prije tri godine druga generacija Leafa ima doseg od 400 km, papučicu e-Pedal i sustav ProPILOT. Novi električni pogon povećao je snagu za 38 %, na 110 kW, a okretni moment za 26 %, na 320 Nm, čime je osiguran užitak u vožnji. Nova litij-ionska baterija nije bila ništa veća od prethodne generacije, ali je imala 67 % veću energetsku gustoću od modela iz 2010. i ostvarivala je doseg od 400 km. Na cestama je 2018. godine bilo već 300.000 Leafa.

Prije godinu dana novi električni pogon Nissana Leafa e+ stiže sa snažnijim motorom i većim dosegom. Baterija ima 55 % veći kapacitet; 62 kWh. Time je doseg povećan na 528 km, bez utjecaja na prostranost ili dizajn vozila. Jedino što je ostalo isto jest trenutačno dostupan okretni moment koji Leaf čini tako zabavnim u vožnji.

Kad je stigao 2010., neki nisu dijelili tu viziju. Danas gotovo svaki proizvođač automobila nudi svoje električno vozilo. Nissan Leaf pomogao je srušiti mitove i predrasude o električnim automobilima.

Milan Bugarić
Nissan Energy
Inovacijama iz programa Nissan Energy Leaf je postao još korisniji. Rješenjima za pohranu energije i punjenje automobil je mogao dijeliti energiju s kućom ili uredom. Nissan Energy Home, rezultat rada i ideja odjela Nissan Energy, predstavljen je u galeriji Nissanova globalnog sjedišta u Yokohami.

Nissan je razvio sustave za ponovnu uporabu i reciklažu starih baterija. 4R Energy, Nissanova podružnica, otvorila je u gradu Namieju tvornicu koja se usredotočila na ponovnu uporabu litij-ionskih baterija električnih vozila.
500

tisuća Leafa prodano je diljem svijeta od 2010. godine
528

kilometara doseg je Nissan Leafa e+, bez utjecaja na prostranost