Dan nakon donošenja novih, puno strožih, epidemioloških mjera razgovarali smo s osječkim ugostiteljima i vlasnicima salona za tjelesnu kondiciju. Oni će, s iznimkom restorana, koji mogu raditi u ograničenim uvjetima, u idućem razdoblju, najmanje do 21. prosinca, morati staviti ključ u bravu, odnosno potpuno obustaviti poslovanje, što će, kako su nam rekli, imati neprocjenjive posljedice na opstojnost njihova posla ako izostane adekvatna pomoć Vlade. U tom smislu kao slamku spasa vide austrijski i njemački model, prema kojemu država ugostiteljima kompenzira gubitak prihoda za trajanja zaključavanja tako da im isplaćuje 75 posto dobiti iz istog razdoblja prošle godine.
Preživljavanje
"Važno je raščlaniti da sam pojam lockdowna ili djelomičnog lockdowna ne znači isto za ugostitelje u, primjerice, Klagenfurtu i one osječke, odnosno hrvatske ugostitelje. Dok Austrijancu za nerad uredno sjeda odšteta u visini od 75 posto prihoda iz istog mjeseca prošle godine, ugostitelj iz Hrvatske, ako izostane ista takva pomoć naše vlade, jedino može, da budemo slikoviti, lupati glavom o zid", rekli su nam u Amsterdam Pubu, kafiću u središtu Osijeka.
Dodaju da, suprotno prevladavajućem mišljenju, velika većina ugostitelja ne pripada društvenim elitama, nego se bavi nesigurnim poslom i preživljava od danas do sutra.
"S druge strane, iz ugostiteljstva se ubire visok iznos poreza, stoga bi bilo lijepo kada bi se dio toga sada vratio sektoru koji će zaključno s 21. prosinca imati 75 neradnih dana u ovoj godini, a kako bi se moglo zadržati osoblje i očuvati kakva-takva perspektiva za poslovanje", kažu u Amsterdam Pubu.
Tomica Đukić, poznati chef restorana Zimska luka hotela Osijek te kuhar naše nogometne reprezentacije, dijeli prevladavajuće pesimistično raspoloženje ugostitelja, iako hotelima i restoranima nije posve zabranjen rad.
"Mjere su vjerojatno nužne, brojke zaraženih su zabrinjavajuće i nešto je trebalo poduzeti, no čini mi se da su preoštre, jer direktno dovode u pitanje opstanak restorana, kafića, radnih mjesta... Država može financijski pomoći, međutim, nisam siguran koliko je to održivo. Iz pozicije hotela Osijek teško mi je uopće reći kakva bi nam odšteta bila potrebna. To je velika kuća, koja ima puno zaposlenih, i ne znam koja bi to količina novca bila potrebna da se jedan takav sustav kakav je naš održi na nogama", govori Đukić.
Ističe da, iako im je dopušteno raditi uz određena ograničenja, za njih ove mjere definitivno znače zatvaranje, jer bez obzira na to što im je dopušteno posluživati goste hotela, ljudi se u ovakvim okolnostima povlače, manje putuju te postoji psihološki oblik inverzije, stoga pravi problemi za ugostitelje tek dolaze.
"Mi jesmo pozitivni, borimo se, radimo, poštujemo sve moguće mjere koje se predlažu, ali mislim da su nam trebali pustiti da radimo u minimalnim uvjetima tamo gdje je to moguće. Ako mi imamo restoran s jako puno prostora, ne vidim koja je razlika u odnosu prema javnom prijevozu ili, posebice, trgovačkim centrima, gdje su ljudi na znatno manjoj udaljenosti jedni od drugih, diraju, hodaju, pričaju... Čovjek, kad dođe u naš restoran, ima dezinfekcijsko sredstvo, nosi masku, imamo jednokratne jelovnike, ubruse, sav se pribor za jelo dezinficira i pere na propisanoj temperaturi", ističe Tomica Đukić.
Nismo svi jednaki
Slično razmišlja i Maja Diklić Dačić iz teretane/centra za tjelesnu kondiciju Studio "Eccentric", koji će, kao i ostali slični objekti, od subote morati obustaviti poslovanje. "Iskreno, ne znam što bih rekla. Osjetivši kakva je situcija, zatvorili smo studio i prije prvog zatvaranja, u proljeće. Doista se pridržavamo svih mogućih mjera i smatram da je stvari trebalo drukčije posložiti. Mi imamo prostoriju od 100 četvornih metara, u kojoj vježba osam ljudi, razmak je, dakle, i veći od preporučenog. Dezinficiramo prostor, svatko za sobom čisti, prozračujemo prostorije... Otkako radimo, nitko od naših klijenata nije bio pozitian na COVID-19. Pridržavamo se i više nego što bismo trebali, nakon ulaska u studio dezinficiraju se ruke, strunjače se čiste, imamo 15 - 20 minuta između svake grupe kako se ne bi susretale... Sve smo podredili sigurnosti naših klijenata, stoga osjećam golemu nepravdu. Jasno mi je da su rezovi potrebni, ali zašto baš mi, to mi nikako nije jasno. Da su bar napravili nekakvu procjenu, da na deset četvornih metara može biti jedan čovjek, kao što su prvotno govorili, pa da oni koji to mogu ispuniti nastave raditi. Ovako su nas sve izjednačili, a nismo svi jednaki po tome", ističe ta poduzetnica.
Dodaje da o odšteti nije ni stigla puno razmišljati. U četvrtak prijepodne kolale su informacije da neće biti zatvaranja, a onda su navečer došle loše vijesti. "Očekujem da nam bar daju naknadu za plaće kakvu su nam dali za prvog zatvaranja, a što se tiče prometa, bar 75 posto ukupnog prometa kakav je bio prošle godine u ovo vrijeme, no sumnjam da će se to dogoditi", dodaje.
U Studiju "Eccentric" osam je zaposlenih, od kojih dvoje studenata. Uz velike napore uspjeli su bez otpuštanja izgurati prvo zatvaranje te se nadaju da će tako biti i sada. No ako zatvaranje bude duže od najavljenog, i pred njima su, boje se, teški dani. "Kada je bilo prvo zatvaranje, bratski sam svima podijelila plaće koje smo dobili od države, da svi imamo jednako. Nadamo se da ćemo uspjeti zadržati sve zaposlenike, ali jako je teško, ne znam kako ćemo to izgurati ako zatvaranje potraje više mjeseci", zaključuje Maja Diklić Dačić.
Ivan Alilović
NOVA PRAVILA I U JAVNOM PRIJEVOZU
Nove mjere zavladat će od subote i u javnom prijevozu u cijeloj Hrvatskoj, pa tako i u osječkom GPP-u. Prema novom, u prijevoznim sredstvima dopušzena je popunjenost najviše 40 posto raspoloživih mjesta. Vozači, ostali zaposlenici i putnici u javnom prometu obvezni su za boravka u prijevoznom sredstvu nositi medicinske maske na pravilan način. Putniku koji nema masku pružatelj usluge javnog prijevoza ne smije dopustiti ulazak u vozilo, a kontrolu će provoditi inspektori Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Ravnateljstva civilne zaštite i Državnog inspektorata te policijski službenici. Sukladno s prethodnom preporukom HZJZ-a za rad u djelatnosti javnog gradskog prijevoza putnika, GPP je osigurao sve potrebne uvjete za sigurno odvijanje javnog prijevoza, što podrazumijeva edukaciju putnika preko plakata o mjerama zaštite od koronavirusa, koji su u svim vozilima GPP-a istaknuti na vidljivim mjestima, te vidljivo istaknute obavijesti o održavanju udaljenosti od najmanje jednog metra. Također, pri ulasku u vozilo obvezna je dezinfekcija ruku i nošenje zaštitne maske.
PRILAGOĐAVANJE
Vinkovački ugostitelji kažu da će se neki prilagoditi (ne)prilikama, a neki najavljuju ključ u bravu. Marijan Matijević - Coma, čija peteročlana obitelj živi od kafića Jazz u središtu Vinkovaca, kaže da će biti zadovoljan ako država obešteti ugostitelje. “Nemamo ništa protiv epidemioloških mjera, samo da imamo od čega preživjeti. Ja sam u najmu poslovnog prostora i imam veliku sreću što mi je gazda nekoć bio ugostitelj i razumije problematiku. U vrijeme proljetnog lockdowna nije mi naplaćivao najamninu. Hvala mu na tome. Ali svjestan sam da i on živi od te najamnine, država bi se trebala brinuti o obojici. Kao i o dobavljačima, od čijih mi se poziva užario telefon, jer pokušavaju naplatiti svoja potraživanja. Što također razumijem, jer i oni žive od toga. Kako ćemo dalje, ne znam”, kaže Matijević. Hrvoje Beljo vlasnik je objekta u kojem njegova obitelj vodi cafe-bar i pizzeriju Marabu i ima 17 zaposlenih. Očekuje da će svakom djelatniku država isplaćivati mjesečnu naknadu od 4000 kuna, uz doprinose. “Pokušat ćemo prenamijeniti poslovanje, ustrojiti tzv. drive in. Ne bismo išli s dostavom, nego sa šalterom na kojem bismo isporučivali hranu. Nadam se da ćemo uspjeti, pa na taj način možda izvučemo pozitivnu nulu”, kaže Beljo.