Objavljeno 26. studenog, 2020.
Moguće značajne uštede na namještaju i tehnici, simbolične za odjeću i obuću
Za lovce na najveće uštede u tijeku je najznačajniji tjedan u godini vezan uz popuste za "Crni petak" (Black Friday). Iako su u Hrvatskoj popusti mahom simbolični u odnosu na inozemstvo, gotovo da nema trgovca koji ne oglašava snižene cijene, a uz planiranje uštedjeti se zaista može.
S obzirom na pandemiju, svi trgovci očekuju veće ostvarenje prometa u svojim internetskim trgovinama nego u poslovnicama. No, kupce koji planiraju izravno doći u trgovine upozorava se na važnost održavanja fizičke distance, nošenje zaštitnih maski i dezinfekciju, a osoblje trgovina na obvezu ograničavanja broja ljudi koji smiju biti u prodavaonici. Također, distancu je važno držati i u redovima izvan trgovina te prilikom ulaska u trgovine u trenutku otvaranja.
Ponude
Državni inspektorat priopćio je tako da "Crni petak" pojačano nadzire tržišna inspekcija i da će se nadzori obavljati i nakon 27. studenoga. Posebno se nadziru odredbe Zakona o zaštiti potrošača kojima se uređuje isticanje cijena proizvoda pri posebnim oblicima prodaje te vezano uz to nepoštena poslovna praksa trgovca u odnosu prema potrošačima.
Sve je više građana koji za opremanje doma, a posebno kupnju kućanskih uređaja, ciljano čekaju posljednji tjedan u studenome. Za njih su akcije pripremili IKEA, JYSK, Lesnina, Elipso, Centar tehnike, Pevex... U JYSK-u se do kraja tjedna više od 1800 artikala nalazi na popustu do 70 posto, Lesnina do 30. studenoga ima popuste od 50 posto na kuhinje po mjeri, u Elipsu je moguće uštedjeti oko 1000 kuna prilikom kupnje sušilice, a u Pevexu isto toliko na kupnji perilice posuđa. Približno 1000 kuna moguće je uštedjeti i na kupnji Miele kućanskih aparata u Centru tehnike, koji nudi i do 25 posto uštede na određene modele televizora. IKEA Hrvatska, pak, održava Green Friday u sklopu kojega otkupljuje isluženi IKEA namještaj prema dvostruko većoj cijeni od njezine procijenjene vrijednosti, a u zamjenu kupci dobivaju vaučere s iznosom koji mogu potrošiti u njihovoj robnoj kući. Po dobrim popustima vezanim uz "Crni petak" poznati su i trgovci informatičkom opremom. Među njima ističe se Sancta Domenica koja nudi popuste na kućanske uređaje i mobitele te besplatnu dostavu za one kojima nisu dostupni njihovi prodajni centri. Odlične ponude ima i Links gdje se, između ostaloga, po cijenama sniženim i do 80 posto mogu kupiti prijenosna računala, pa i dronovi. U HG spotu moguće je prilično ušedjeti na računala općenito.
"Crni petak" potrajat će do kraja tjedna, ili mjeseca, u većini trgovina odjećom i obućom. Iako najrazvikaniji, poput Zare i H&M-a, najbolje akcije čuvaju u tajnosti baš za 27. studenoga, to nije slučaj kod njihove konkurencije. Tom Tailor tako u svojim poslovnicama nudi popust od 30 posto na sav asortiman, C&A u ovome tjednu svaki dan određenu grupu artikala snižava za 50 posto, Mass nudi popust od 20 do 60 posto, u Varteksu je moguće naći dobar komad odjeće, a u Shoosteru obuće snižene i do 70 posto. Sniženje do 70 posto na fitness opremu, tenisice, pametne satove i dodatke prehrani pripremio je Polleo Sport, dok Hervis oglašava tjedan "ludih popusta" do 60 posto.
Pogreške
Kako "Black Friday" označava početak blagdanske kupnje, pravna savjetnica iz područja zaštite potrošača Dunja Maletić, kaže kako u Hrvatskoj sniženja nisu ni približna onima na Zapadu, što potrošače revoltira, budući da se pompozno najavljuju cijene da bi se kupce namamilo, a oni ostanu razočarani neznatnim postotkom sniženja. "No hrvatski potrošači nisu glupi, primjećuju takvu nepoštenu poslovnu praksu i pamte to, što rezultira time da ubuduće zasigurno više neće kupovati kod onih trgovaca koji su ih svojedobno pokušali povući za nos", kaže Dunja Maletić i dodaje kako građani mnogo bolje prihvaćaju ranu blagdansku kupnju preko interneta, jer su svjesni da je to jedini način za kupnju na daljinu, i da naručena roba stigne na vrijeme, odnosno do Božića.
Maletić upozorava lovce na popuste kako prilikom svake prodaje po posebnim uvjetima valja biti oprezan te naglašava u čemu građani najviše griješe. "Potrošači se najviše žale da im neki trgovci tvrde kako se snižena roba ne može reklamirati. Zatim ne bude jasno istaknuto na koju se točno robu odnose snižene cijene. Lokalne i manje trgovine pompozno oglašavaju popuste, a ispostavi se da oni iznose samo 10, ili 20 posto. I četvrti je problem da kupci kupuju stihijski i bez isprobavanja, pa se začude kad saznaju da im trgovac tada nije dužan odobriti zamjenu, ili povrat novca ako se predomisle, a proizvod nema nedostatak", kaže Maletić.
Ivana Solar
Maletić: U Hrvatskoj sniženja nisu ni približna onima na Zapadu, što potrošače revoltira
UGOVOR NA DALJINU
"U slučaju kupnje putem interneta riječ je o ugovoru sklopljenom na daljinu, odnosno putem interneta, koji se može, prema Zakonu o zaštiti potrošača, jednostrano besplatno raskinuti u roku od 14 dana od primitka proizvoda. Proizvod se u tom roku može vratiti i ostvariti povrat novca u cijelosti, ali obvezno treba uz proizvod poslati i pisani raskid ugovora trgovcu, preporučeno i s povratnicom. Ovo vrijedi samo u slučajevima kad fizička osoba kupuje od registriranog poslovnog subjekta s područja EU-a", kaže Maletić.