Autoglas
OPASNOST NA AUTOCESTAMA

U samo dva mjeseca šest osoba poginulo na zaustavnom traku
Objavljeno 24. studenog, 2020.
Ako dođe do kvara ili nesreće na autocesti, nužno je da se sve osobe maknu s kolnika, pa i sa zaustavnog traka

Ako doživite kvar na vozilu, ili prometnu nesreću na autocesti, svi bi se trebali u što kraćem vremenu maknuti s kolnika, pa i sa zaustavnog prometnog traka. Na žalost, u samo dvije stravične tragedije u posljednja dva mjeseca živote je izgubilo šest osoba, a još ih je petero teže i lakše ozlijeđeno. Obje nesreće skrivili su vozači šlepera.

Policijski očevid pokazao je kako je tragediju na autocesti A1 kod Jastrebarskog skrivio 54-godišnji vozač šlepera koji je, vozeći se dijelom po zaustavnom traku, udario u zaustavljeni kombi u kvaru, a koji je dijelom kotačima bio na travi, a dijelom na zaustavnom traku. Na mjestu nesreće poginulo je četvero radnika iz kombija, troje ih je bilo u vozilu, a jedan ispred kombija, dok je još četvoro radnika iz kombija teže i lakše ozlijeđeno. Jedina osoba iz kombija koja nije bila ozlijeđena je vozač, koji je u trenutku naleta šlepera bio 30-ak metara udaljen od kombija. Teško je ozlijeđen i vozač šlepera kojeg će poslije bolničkog oporavka preuzeti policajci.

Iskaz vozača
Još uvijek nije poznato zašto je vozač šlepera vozilom prešao u zaustavni trak i skrivio tragediju. Tek treba vještačiti šleper da se utvrdi je li imao uključen tempomat ili je posrijedi bio kvar na vozilu. Čeka se i iskaz vozača, da se vidi što je točno radio prije naleta na kombi, a od teleoperatera će se zatražiti ispisi njegovih mobilnih telefona, da se utvrdi da li je razgovarao s nekim u vrijeme sudara, pa mu je možda to poremetilo koncentraciju.

Nesreće na zaustavnom traku, na žalost, nisu rijetkost, a većina ljudi ginula je zbog promjene pneumatika na vozilu. To se zbilo u rujnu, kod Ježeva, kada je na zaustavljeni turski kamion u zaustavnom traku, bez kočenja, naletio šleper crnogorskih registracija. Vozila su se nakon sudara zapalila, a poginuo je vozač crnogorskog šlepera i turski državljanin koji je mijenjao gumu. Njegov kolega koji mu je pomagao u izmjeni gume ostao je neozlijeđen.

Postavite trokut
Slična nesreća s dvoje mrtvih zabilježena je i u listopadu 2012. na zagrebačkoj obilaznici kada je ne troje djelatnika HAC-a, koji su mijenjali gumu na svom kamiončiću u zaustavnom traku naletio automobil. Dvoje djelatnika HAC-a su poginula, a jedan je ozlijeđen.

Ako dođe do kvara ili prometne nesreće na autocesti, nužno je da se sve osobe maknu s kolnika te da se što prije oko 200 ili više metara od mjesta kvara ili nesreće postavi sigurnosni trokut, koji je sastavni dio opreme svih vozila. Većina vozača koji uoče trokut uz cestu sasvim će sigurno usporiti svoja vozila i tako spriječiti moguće nalete na druga zaustavljena vozila.

Da je to nužno, svjedočila je prije 15 godina i ekipa Glasa Slavonije, među kojima je bio i autor ovoga teksta. Za vrijeme vožnje, kod odmorišta Novska, doživjeli smo na ledom pokrivenom kolniku sudar s drugim autom. Naš je završio na travi pokraj zaustavnog traka, a drugi automobil u preticajnom traku. I dok smo postavljali trokut te mahali drugim vozačima da uspore, u automobil zaustavljen u preticajnom trakom, bez kočenja se zabilo treće vozilo. Samo pukom srećom, nije bilo teže ozlijeđenih, no šteta na vozilima bila je velika.

Milan Bugarić
STAVITE I PRSLUK
Sigurnosni trokut postavlja se na kolnik iza zaustavljenog vozila u okomitom položaju i na dovoljnoj udaljenosti koja na cesti izvan naselja ne može biti manja od 100 metara. Zapamtite još jedno, vozač koji je zbog neispravnosti na vozilu, prometne nesreće, ili nekog drugog opravdanog razloga prisiljen vozilo zaustaviti na kolniku, dužan je za vrijeme kretanja izvan vozila označiti se reflektirajućim prslukom, poduzeti sve mjere da zaustavljeno vozilo ne dovede u opasnost druga vozila te svoje vozilo odmah ukloniti s kolnika.
100

metara je najmanja udaljenost između trokuta i vozila u kvaru
Većina ljudi na zaustavno traku ginula je zbog promjene pneumatika na vozilu