Novosti
PRED TRGOVCIMA IZAZOVAN PROSINAC

Blagdanska potrošnja, unatoč mjerama, može dosegnuti 15 milijardi kn
Objavljeno 16. studenog, 2020.
Iz Sindikata trgovine ističu kako se zaposleni u trgovini ne boje opsega posla, ali žele ostati zdravi na svome radnome mjestu

Pred trgovcima i zaposlenima u trgovini je najizazovniji prosinac ikada. Mjesec koji je sektoru trgovine, bez obzira na sve, uvijek popravljao godišnju bilancu, ovaj put bliži se pod okriljem ograničenja broja kupaca u trgovinama i straha građana od kretanja među velikim brojem ljudi u zatvorenim prostorima. Uz to, na račun samoizolacija bilježi se sve manji broj dostupne radne snage.

Dobra priprema
Kako je prosinac mjesec u kojemu Hrvati najviše troše, a trgovci zarađuju, iz Sindikata trgovine ističu kako zaposlene radnike u trgovini čeka mnogo posla i stresa na radnom mjestu. Napominju, trgovci se rada ne boje, ali žele ostati zdravi na radnome mjestu i zdravi dočekati blagdane.

"Prodavačima i svima zaposlenima u trgovini nije lako raditi s maskama, s rizikom stalne izloženosti od zaraze, stoga je nužno da poslodavci osiguraju kontrolu broja kupaca u prodajnim objektima da bi se osigurala socijalna distanca i na taj način olakšao rad u trgovini. Upozoravanje kupaca na maske, dezinfekciju ruku i distancu trebaju osloboditi prodavače, a sve kako bi se izbjegle moguće neugodne situacije s građanima koji ne poštuju mjere, i koji znaju biti vrlo agresivni. Građanima također predlažemo da se na vrijeme opskrbe za predstojeće blagdane, sve kako bi se izbjegao dodatni stres. Oko dvije trećine zaposlenih u maloprodaji su žene koje isto žele blagdane i za sebe, pa uvijek treba voditi računa o tome. Stoga je također važno da se dovoljno vremena unaprijed obavijesti građane kako će trgovine raditi na Badnjak i Staru godinu da bi svi mogli obaviti kupnju. Radnicima također treba ostaviti dovoljno vremena da se pripreme za blagdane, a ne da svaki poslodavac određuje i mijenja radno vrijeme od danas do sutra sa željom da radi bar pola sata dulje od konkurencije", kaže predsjednica Sindikata trgovine Hrvatske Zlatica Štulić.

Iz Sindikata poručuju i kako će se ove godine, više nego ikada, pokazati stvaran kronični manjak radnika u trgovinama.

"S obzirom na znatno veći broj oboljelih zaposlenih radnika u trgovini od bolesti COVID-19 i radnika u samoizolaciji očekujemo dosta, kako poslodavci vele ‘izazovno razdoblje‘. Bit će sigurno problema s organizacijom rada i predugim radnim vremenom trgovina. Očekujemo da poslodavci na vrijeme isplaniraju radno vrijeme, obavijeste radnike o rasporedu, a sve to kako bi i radnici mogli organizirati i svoj privatni život. Manjak radnika je konstantan u trgovini, u radu pomažu studenti, radnici na određeno, radnici preko agencija. Nedostatak će biti vidljiviji produžetkom trajanja radnog vremena trgovina. Sigurno će biti i prekovremenog rada koji treba evidentirati i, naravno, platiti uvećano, kao i sam produženi rad nedjeljama u prosincu", kažu iz Sindikata.

Procjene
Iz Hrvatske gospodarske komore poručuju, pak, kako su trgovački lanci, kao i mali trgovci, svjesni da samo odgovornim ponašanjem mogu dobro poslovati u kriznoj epidemiološkoj situaciji koja svoj vrhunac doživljava u vrijeme najveće potrošnje građana u godini.

U Hrvatskoj gospodarskoj komori oprezni su kada je riječ o predviđanjima koliko će preventivne mjere zaštite od COVID-19 utjecati na blagdansku potrošnju. "Što se tiče procjena potrošnje, pratimo makroekonomske pokazatelje na razini RH, a trgovina je zrcalna slika kretanja svih makroekonomskih kretanja. Zadnji dostupni podaci Državnog zavoda za statistiku ukazuju da je u prvih osam mjeseci ove godine promet u trgovini na malo realno pao za 6,9 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine“, zaključuju iz HGK-a, sugerirajući kako bi hrvatski građani u vrijeme blagdana mogli potrošiti približno 15 milijardi kuna.

Ivana Solar
MJERE NA SNAZI JOŠ OD PROLJEĆA
Iz HGK-a kažu i kako je u travnju, a potom i u svibnju ove godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo izdao preporuke za sprječavanje infekcije u trgovinama kojih su se trgovci i dalje dužni pridržavati. Preporuke uključuju sljedeće mjere: ograničiti broj kupaca koji istovremeno borave u trgovini, osigurati zaštitne maske i fizičku distancu za osoblje koje dolazi u kontakt licem u lice s kupcima, osigurati minimalni kontakt između djelatnika koji rade u različitim smjenama, osigurati dezinfekcijsko sredstvo za ruke kupaca i obavijesti za kupce te kontinuirano provoditi dezinfekciju površina koje se često diraju, osigurati nadzor nad zdravstvenim stanjem osoblja...
SIGURNOST
“Trgovina se još i za proljetnog lockdowna pokazala kao odgovoran poslodavac, poštujući činjenicu da je u suradnji s proizvođačima, dobavljačima, prijevoznicima i svojim vrijednim zaposlenicima osigurala neometanu opskrbu stanovništva. Trgovci pripremaju asortiman, ali i provode zaštitne mjere kako bi kupci dobili mjesto sigurne kupnje”, kažu iz HGK-a.