Kultura
PROGRAMSKI SVE ZANIMLJIVIJI KELEMENOVI DANI

Ni nakon 26 godina slatinski festival nije posustao
Objavljeno 20. listopada, 2020.
Uspjeh i vrijednost toga što je mnaifestacija uopće održana veći je nego inače
SLATINA


Ni nakon 26 godina Međunarodni glazbeni festival Dani Milka Kelemena, najveća kulturna manifestacija u Slatini, nije posustao, nego, naprotiv, svake godine postaje sve bogatiji i programski sve zanimljiviji. Ove je godine festival trajao od 8. do 18. listopada, u vrijeme kada su mnoge manifestacije koje prati veći skup ljudi otkazne zbog pandemije koronavirusa, kad je organizacija kulturnih događaja zahtijevala posebnu prilagodbu propisanim epidemiološkim mjerama, i kada je svaka izvedba mogla biti pod upitnikom zbog mogućnosti da izvoditelj bude u samoizolaciji ili se razboli. Srećom, od deset planiranih i najavljenih programa samo su dva otkazana: okrugli stol Matice hrvatske Kelemen kao učitelj i pedagog i klavirski recital mladoga pijanista Ivana Vihora.


Nagrada kao poticaj

Ono što je u Slatini istaknuto kao izravna posljedica aktualne zdravstvene situacije u svijetu ograničenost je međunarodnog karaktera festivala, ali i ta je informacija samo djelomično točna, jer u izvedbi opere Gianni Schicchi skladatelja Giacoma Puccinija nastupio je ansambl Opera Pannonica iz Osijeka, koji okuplja glazbenike iz Hrvatske i drugih zemalja.


Bogat program ovogodišnjeg festivala osmišljen je prije pandemije koronakrize, a, prema riječima predsjednika Festivalskog odbora i člana Programskog vijeća Antonija Brzice, bili su skeptični glede realizacije pa je zadovoljstvo to veće što je festival uspješno održan i priveden kraju.


Uoči koncerta Cantus ansambla posljednje večeri festivala, čast i zadovoljstvo zatvaranja izrazio je glavni tajnik Hrvatskoga društva skladatelja Antun Tomislav Šaban.


- Lik i djelo Milka Kelemena važni su za vaš grad i vašu županiju, ali i za Hrvatsko društvo skladatelja. Naime, Kelemen je naš najistaknutiji član, najistaknutiji hrvatski skladatelj, i, osim toga, prije svoje smrti prenio je svoja autorska prava na nas, na Hrvatsko društvo skladatelja, s idejom da se jednoga dana ustanovi nagrada mladim skladateljima "Milko Kelemen" i tako pomogne njihov put i razvoj - rekao je Šaban, dodavši da je ta vrijedna manifestacija, nažalost, ove godine ograničena zbog općepoznatih mjera koje nas sve ograničavaju u životu i radu, tako da su uspjeh i vrijednost toga što je ona uopće održana i veći nego inače.

Zagrebački Cantus ansambl, koji je i osnovan radi istraživanja, otkrivanja i predstavljanja novih, neistraženih sfera suvremene glazbe, izveo je niz skladbi koje su na neki način povezane, s obzirom na to da su i skladatelji međusobno povezani, prije svega pedagoškim radom, ali posljedično i međusobnim glazbenim utjecajem. Prvo je na programu bila skladba Milka Kelemena simbolična naziva Entrances (Ulazi) za puhački kvintet iz 1966.


Kao što je i umjetnički voditelj Cantus ansambla Berislav Šipuš objasnio, već u tom djelu još uvijek mladog i moćnog Kelemena vidljivi su ne samo modernistički postupci koje je on rabio u svom rukopisu, i koji je za ono vrijeme bio vrlo radikalan za hrvatske skladateljske prilike, nego i već tada njegovi vrlo zanimljivi doticaji s glazbenim kazalištem.
Briše granice i razlike

Izvedeni su potom Klarićev Die Blaue Wald za deset svirača, Neuwirthov Spleen za bas-klarinet solo (Danijel Martinović) i Foretićev Kvartet za bolja vremena za gudački kvartet. Vrhunac nastupa Cantus ansambla u Slatini bio je izvedba Ten Hotti Berislava Šipuša za sedam svirača i pjevačicu. U toj zanimljivoj skladbi, koja počinje Šipuševim dirigiranjem pjevačici koja samo otvara usta, ali čije glasovne mogućnosti itekako dolaze do izražaja u daljnjem tijeku izvedbe, nastupila je mlada sopranistica Viktorija Đurđek. Ta neobična skladba zahtijeva svestrani angažman svih izvođača, jer oni u njoj nisu klasični svirači, nego u izvedbi sudjeluju i sviranjem, i pjevanjem, i pokretima, što znači da i sjede, i ustaju, i lupkaju nogama, i mašu rukama…

I upravo kao što je to mnogo puta istaknuto još za Kelemenova života, a i ove je godine naglasio gradonačelnik Denis Ostrošić, festival Dani Milka Kelemena svojim ugledom briše granice i kulturne razlike između malih i velikih gradova, između malih i velikih država. Slatinski festival odavno je prešao lokalne granice i postao jednim od najvažnijih umjetničkih događaja u Hrvatskoj, a svoje mjesto našao je u rasporedu mnogih hrvatskih i svjetskih glazbenika.


Petar Žarković
26. dani Milka Kelemena

PRVI PUTA IZLOŽENE SU FOTOGRAFIJE IZ PRIVATNIH ALBUMA OBITELJI KELEMEN

Ovogodišnje Dane, osim po specifičnim uvjetima zbog korone, pamtit ćemo po izuzetno bogatom, raznovrsnom i kvalitetnom programu. Prvi put izložene su fotografije iz privatnih albuma obitelji Kelemen, koje su posvjedočile nevjerojatnu skladateljevu istraživačku energiju, otkrile korijene i uzroke njegove velike ljubavi prema svim ljudima i najrječitije pokazale zašto se Kelemen smatrao građaninom svijeta. Festival je otvorio gudački kvartet Sebastijan izvedbom najzrelijih Kelemenovih ostvarenja za gudački kvartet, njegovih pet Soneta, a kvartet saksofona Papandopulo praizveo je Tudorovu obradu Kelemenove skladbe Love Song. Varaždinski mješoviti pjevački zbor Chorus Angelicus pod vodstvom Anđelka Igreca u Slatini je upravo oduševio izvedbama crkvenih pjesama, a mnogi će pamtiti njihov psalam Upravi korake moje. Maestralne izvedbe violinista Gorana Končara već su poslovične, a ove godine pokazao je kako Kelemen zvuči kada svira s vrhunskim pijanistima kao što su Matija Dedić i Zvjezdan Ružić.
Od klasičnog baleta do suvremenog plesa
Baletni ansambl HNK-a Osijek na čelu s Vukom Ognjenovićem pokazao je da može sve - od klasičnoga baleta do suvremenoga plesa. Ovogodišnji Dani Milka Kelemana donijeli su nam i operu, prvu nakon Kelemenove opere bestial Apocalyptica. Opera Pannonica ansambl izveo je Puccinijevu jednočinku Gianni Schicchi, a u Slatini su nastupili mladi pjevači iz Hrvatske, Srbije i Bosne i Hercegovine, pod umjetničkim vodstvom Berislava Jerkovića.

Međunarodni glazbeni festival Dani Milka Kelemena organizira Glazbena škola Milka Kelemena Slatina, a predsjednik Festivalskog odbora je ravnatelj škole Antonio Brzica. Programsko vijeće čine Berislav Šipuš, Goran Končar, Zdravko Šljivac, Antonio Brzica i Jadranka Srdoč. Pokrovitelji 26. festivala DMK su predsjednik RH Zoran Milanović, Ministarstvo kulture RH, Grad Slatina, Virovitičko-podravska županija, Turistička zajednica grada Slatine i drugi.
1966.

nastala je skladba simbolična naziva Entrances (Ulazi)
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike