Kultura
OSIJEK UGOSTIO BIJENALE ILUSTRACIJE

Osječki studenti nadahnuli svjetske ilustratorske zvijezde
Objavljeno 14. listopada, 2020.
Izložba dijela radova može se u Galeriji Knifer pogledati do 22. listopada

Iako primarno namijenjena za predstavljanja studenata, Galerija Knifer do 22. listopada ugošćuje radove Osmog hrvatskog bijenala ilustracije (točnije selekciju). No važan su segment ipak i osječki studenti ilustracije. Predstavljeni su uz bok profesionalcima - tj. nadopunili su postav međunarodnih i domaćih ilustratorskih zvijezda.

- U gostima nam je izložba premijerno predstavljena ljetos u Zagrebu. Iz dva je razloga ta izložba u Osijeku - kaže izv. prof. art. Stanislav Marijanović, prvi nazvavši pragmatičnim jer Osijek i Akademija za umjetnost i kulturu jedini u Hrvatskoj (pa i u širem okruženju) imaju diplomski sveučilišni studij ilustracije (koji je upravo ove godine izbacio prvu generaciju magistara ilustracije pa ih Hrvatska u ovom trenutku ima šestero). Drugi razlog je taj što je 8. bijenale preuzeo temu Kako vidim budućnost upravo od međunarodnog projekta spomenutoga osječkoga studija. Taj je projekt sastavni dio 8. bijenale, ponosno ističe Stanislav Marijanović. Radovi su u fizičkom obličju izloženi na zidovima galerije, dok je studentski dio u drugom galerijskom prostoru gdje se projicira na ekranu. Taj je projekt pokrenut i realiziran preko mrežne stranice (u cijelosti digitalno, virtualno) i do sada je na njega pristiglo oko 120 radova studenata iz cijeloga svijeta, iako je većina iz Hrvatske, no ima ih i iz Francuske, dosta iz Slovenije.

Pariz vs. Osijek


- Natječaj je otvoren upravo kad smo svi bili zatvoreni, pa smo se zabrinuli da će sve ‘zaštekati‘. No, koroni unatoč i problemima u komunikaciji, skupilo se radova i mi smo vrlo zadovoljni, posebice s obzirom na okolnosti. Cilj nam je prikupiti najmanje 500 studentskih radova sa svih strana svijeta da bismo osnovali virtualni muzej pod tim naslovom Kako vidim budućnost - optimističan je prof. Marijanović, najavljujući da će se suradnja s Klovićevim dvorima nastaviti i dalje. Osijek jača svoj studij ilustracije i sve su prisutniji. To znači da bi se na 9. izdanju manifestacije među onima čiji će radovi biti na zidu mogli realno naći i osječki diplomci.


Upravo zahvaljujući Stanislavu Marijanoviću, ovaj put kao vrsnom umjetniku grafičaru, bijenale je prije šest godina prvi put predstavljeno i osječkoj javnosti, no suradnja Klovićevih dvora i Osijeka, tj. Akademije za umjetnost i kulturu (nekoć Umjetničke akademije) traje godinama, kaže Koraljka Jurčec Kos, muzejska savjetnica. U sklopu Klovićevih dvora djeluje Galerija Gradec u kojoj je Stanislav Marijanović s kustosicom Jurčec Kos radio izložbu, napomenuo je da planira pokrenuti studij ilustracije u Osijeku, u Zagrebu su to odlično primili.


- Tu smo odmah našli zajednički jezik pa je naša prva suradnja bila selekcija francuskih i osječkih studenata u sklopu 5. bijenala 2014. Zahvaljujući tadašnjem UAOS-u, imali smo i tada prigodu selekciju radova predstaviti u Osijeku. To se pokazalo inspirativnim za studente, ali i ilustratore koji time dobivaju još jedan prostor za predstavljanje svoga rada - pojašnjava Koraljka Jurčec Kos.

Ljetos opuštenije


Ne krije kustosica Jurčec Kos da su u Klovićevim dvorima ove godine za bijenale planirali puno širu, međunarodno "nabildaniju" selekciju, no, nažalost, to nisu uspjeli realizirati. Zauzvrat, uspjeli su ojačati ovaj dio pa su autori koje su izabrali preko javnog natječaja nagrađeni predstavljanjem u Osijeku, a osječki studenti, pak, predstavljanjem u Klovićevim dvorima ljetos. Tada su epidemiološke prilike u Hrvatskoj bile daleko povoljnije, pa je i otvorenje bilo veliko i opuštenije.


- Upravo stoga imamo razloga pokušati nastaviti suradnju na sličan način - kroz smiješak kaže kustosica iz Zagreba. Zadovoljstvo se krije i u činjenici da je odziv autora na bijenale oduvijek izvrstan, a žiri obično bude poprilično strog. Među njima su bili i pok. akad. Tonko Maroević, Darko Glavan, Petar Prelog, Željko Ivanjek, Frano Dulibić, Tisja Kljaković Braić (velika ilustratorska zvijezda ove je godine bila u prosudbenoj komisiji)... Upravo zahvaljujući strogom žiriju uspije se isfiltrirati fond vrlo kvalitetnih radova koji, kaže Jurčec Kos, doista zaslužuju predstavljanje.

Budućnost bijenala, čini se, nije upitna, čemu se nada i kustosica. Nastavi li se stanje slično današnjemu, smislit će neku više digitalnu temu, neku online platformu i radit će preko Zooma, umjesto da se druže - kaže na kraju Koraljka Jurčec Kos.


Narcisa Vekić
Izv. prof. art. Stanislav Marijanović

voditelj Studija ilustracije na AUKOS-u

MI SMO KUKALI DA SU ONI BOLJI OD NAS, ONI SU KUKALI DA SMO MI BOLJI OD NJIH

Prisjetio se te prve suradnje i prof. Marijanović. Pod nazivom 17 osječko-pariških pogleda na La Fontainea projekt je okupio skupinu pariških i skupinu osječkih studenata oko istog zadatka - ilustrirati bajke poznatog francuskog pripovjedača. Nedvojbeno da su se uspoređivali.

- Mi smo kukali da su oni bolji od nas, oni su kukali da smo mi bolji od njih, što je sve podiglo na visoku razinu, pa smo ponudili bijenalu ilustracije kao zasebnu cjelinu. Oni su se tomu jako razveselili i dali tom segmentu poseban prostor, baš kako treba - kaže Marijanović. Posebice se te godine sjeća i po zemlji partneru Iranu, koji je u Zagreb došao s takvim izborom ilustracija da su svi ostali zatečeni. Taj je bijenale stoga svima ostao u sjajnom sjećanju.

Potaknuti upravo tim iranskim ilustratorima i njihovim radovima, koji se rijetko uopće mogu vidjeti, organizirali su izložbu i u Osijeku kako bi studenti i javnost dobili iskustvo više.
OTISNUTA MAPA SAMO JE ZA MALOBROJNE
Dostignu li željeni cilj i prikupe 500 studentskih radova, imat će dovoljno za planirani virtualno muzej, no nameće se pitanje nekakve luksuzne mape (samo s primjerice dijelom radova koje bi odabrao neki stručni žiri) ili luksuzne monografije. Prof. Marijanović ne odbacuje to kao (nerealnu) mogućnost i želju, ali za sada je virtualnost ono što je jedino izgledno.

"Čak i da otisnemo 1000 takvih mapa s 500 ili manje listova, pogledamo li današnji trenutak, to se čini kao manji zgoditak nego kada je sve digitalno i kada tomu svi mogu pristupiti. Ciljana će publika biti brojnija, dok bi otisnuta mapa zanimala samo malobrojne, iako je ono što je otisnuto posebna priča", smješka se zaodovljno, no oprezno Stanislav Marijanović, svjestan današnjeg trenutka, kako financijski tako i u svim drugim aspektima, ali i vremena koje je već tu i koje dolazi, a u kojem će sve više toga biti upravo virtualno.
6

magistara ilustacije od ove godine imaju Osijek i Hrvatska
Možda ste propustili...

TISUĆLJEĆA MEĐU RIJEKAMA

Arheološka izložba u Belom Manastiru

PJEVAČKO DRUŠTVO SVETOGA JOSIPA OSIJEK NASTUPILO U CRKVI SVETOG KRIŽA U TVRĐI

Uskrsni koncert pred mnoštvom vjernika

U SLATINI NASTUPIO AKADEMSKI MUŠKI ZBOR FER-A

Među posljednjim europskim velikim muškim zborovima

Najčitanije iz rubrike