Kultura
KLAVIRSKI DUO BATOŠ – DETONI

Drago nam je vidjeti nasmijana lica, a ima li ih 10 ili 50 - manje je važno
Objavljeno 29. rujna, 2020.
SLATINA - U dvorani Hrvatskoga doma u Slatini koncert su održali profesori Muzičke akademije u Zagrebu, pijanisti Ivan Batoš i Danijel Detoni kao klavirski duo četveroručno.
- Već devet godina Glazbena škola Milka Kelemena uz potporu Ministarstva kulture i medija organizira koncerte tijekom školske godine. Cilj je tih koncerata približavanje klasične glazbe našim učenicima, ali, naravno, na koncerte zovemo i njihove roditelje, ali i ostalo građanstvo. Na tim koncertima nastupili su vrhunski, eminentni glazbeni umjetnici koji rade samostalno ili na muzičkim akademijama diljem naše zemlje, ali i u inozemstvu. S obzirom na to da je ova godina specifična, tek smo u rujnu počeli organizirati koncerte, nakon sedam mjeseci. Ovi koncerti nisu u sastavu Međunarodnoga glazbenog festivala Dani Milka Kelemena, nego su više edukativni, ali s obzirom na specifičnosti pandemije koronavirusa, ne smije doći do miješanja grupa i mora se poštovati udaljenost, pozvali smo učenike i roditelje da dođu zajedno. Od ove smo godine, uz potporu Ministarstva kulture i medija, takve koncerte priredili i u Orahovici, jer škola tamo ima Područno odjeljenje, a mi želimo i našim učenicima i gradu ponuditi isti kulturni sadržaj kao i u Slatini - rekao je ravnatelj škole Antonio Brzica. Nakon online prijamnih ispita, u prvi razred Glazbene škole Milka Kelemena upisana su 24 učenika, a škola ukupno ima 160 učenika.


Obojica vrhunskih pijanista već su nekoliko puta gostovala u Slatini, ali prvi put su nastupili zajedno, svirajući klavir četveroručno.


- Jako sam sretan što je Ministarstvo kulture ostalo pri ideji koncertnih gostovanja, kojom podupire manje sredine i u suradnji s glazbenom školom, koja je rasadnik budućih kolega, organizira koncerte unatoč dosta teškim uvjetima zbog koronakrize. Mislim da ne trebamo odustati od toga i da je bitno da ljudski duh i dalje živi unatoč takvim uvjetima - rekao je Ivan Batoš.


Do suradnje dvojice pijanista došlo je spontano jer obojica predaju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Već od prve probe prije nekoliko godina pokazalo se da imaju jednake interese, da se glazbeno razumiju i osjećaju te lagano surađuju. Obojica kažu da su prilikom dosadašnjih nastupa u Slatini uvijek lijepo primljeni, ugodna je dvorana za sviranje, i zato se tu uvijek rado vraćaju. Na koncertu je zbog razumljivih razloga bilo nešto manje publike, ali kažu da je tako i u većim gradovima. Njima je važno ako jedan čovjek dođe na koncert, da je on došao s voljom.


- Nama je to drago jer u ovoj situaciji i u ovom trenutku važno je da ne posustajemo, i dobro je što smo tijekom ljeta zadržali koncertnu djelatnost na otvorenim prostorima, a nadamo se da će se uspjeti i dalje održati. Drago nam je vidjeti nasmijana lica, a ima li ih deset ili pedeset, to je manje važno - kažu pijanisti.


Prema riječima Danijela Detonija, četveroručno sviranje bilo je mnogo popularnija disciplina u vrijeme čembala tijekom 17. i 18. stoljeća.


- U dvorovima bogatih ljudi ili okrunjenih glava četveroručno sviranje bilo je svakodnevna pojava, kao što danas ljudi surfaju internetom ili proučavaju čari Facebooka ili Instagrama. U 18. i 19. stoljeću ta je disciplina bila izuzetno popularna među ljudima koji nisu bili u bračnim zajednicama, a na neki način su se udvarali. Naime, to je bila norma ponašanja koja je bila dopuštena, neoženjeni muškarac i neudana djevojka smjeli su biti jedno pokraj drugoga, a to je u komornoj glazbi disciplina u kojoj su partneri najbliže jedno drugome. Ona zahtijeva veliku uvježbanost i nevjerojatnu sinkronizaciju pokreta - pojasnio je Danijel Detoni.

- Čak i u ovo doba COVID-a mladi pokazuju veliki entuzijazam i velika je radost raditi s njima na Muzičkoj akademiji, a nekad i na seminarima po glazbenim školama diljem Hrvatske. Svirati mladima uvijek je najteže jer otvoreno pokazuju emocije, i najveći je izazov klasičnim glazbenicima u današnje doba različitih medija natjecati se s bilo kojim drugim oblikom pop-industrije, tako da dolaziti u Slatinu je prekrasno jer izvrstan je instrument, entuzijastična je publika i čovjek doista ima osjećaj da to ljude zanima.


Ivan Batoš naglašava da prilikom četveroručnog sviranja usklađenost i tolerancija moraju biti velike, pijanisti moraju potpuno smanjiti svoj ego kako bi zajedničkim snagama postigli željeni rezultat.


- Osim originalne literature koja se tako svira, česta su i simfonijska djela prerađivana za ovaj sastav, i onda su se u nemogućnosti izvođenja velikih kompozicija u salonima one izvodile na taj način. Možda je budućnost određenih skladbi upravo u tim transkripcijama za klavir četveroručno, s obzirom na to da je po sadašnjim smjernicama nastup simfonijskog orkestra i zbora epidemiološki poprilično upitan. Od Liszta nadalje nekako je to zamrlo četveroručno sviranje, više se razvijao pojam solista na klaviru, ali i danas se uči, u srednjim školama i na Muzičkoj akademiji postoji predmet specijaliziran za klavirski duo - kaže Batoš.
Zagrebački pijanisti u Slatini su izveli pet skladbi, Mozartovu Sonatu u G-duru K.357, Beethovenovih Osam varijacija na Waldsteinovu temu WoO 67, Detonijevu skladbu L‘horlogerie, Debussyjevu Petite suite L 65 i Paulencovu Sonatu FP8. Jedini hrvatski skladatelj izveden na koncertu bio je Dubravko Detoni, učenik Milka Kelemena, koji je nadahnuće za skladbu Urarnica našao u jednoj glazbenoj kutiji i urarnici u kojoj je dugo čekao da urarica završi telefonski razgovor pa je osluškivao kucanje svih vrsta satova. Kao dodatak izveli su 4. stavak suite Smrt iz baleta Vodoinstalater Gordana Tudora, koju je Ivan Batoš prilagodio za duo klavira.


Petar Žarković
Moramo zvučati kao jedan
- Četveroručno sviranje klavira izazov je usklađivanja načina sviranja, pri kojem se svaki pijanist mora skučiti u jedan dio klavijature i dosta često jedan drugomu ‘upadati‘ u prostor, a zvuk mora biti zajednički. Koliko god se trudili iskazati svoj individualni način sviranja, očekuje se da na jednom klaviru zvučimo kao jedan, kad čovjek zatvori oči da čuje jednoga, samo što se s više prstiju može postići više zvukova - kaže Ivan Batoš.
Možda ste propustili...

HRT: NOVI KONCERT “U OZRAČJU TAMBURE”

Izvest će i “Meetup”

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

U NASTAVKU USPJEŠNOG ART TJEDNA

Izložba u povodu 25 godina postojanja vinkovačkog HDLU-a

2

U MRAMORNOJ DVORANI GRADSKOG MUZEJA VUKOVAR

Koncertni ciklus Eltz: Duo Eolian

3

2. MEĐUNARODNO NATJECANJE “DAMIR SEKOŠAN”

Gosti iz Italije, Srbije i Hrvatske odabrali najbolje glazbene talente