Kultura
HNK OSIJEK: PREMIJERA DOKUMENTARNOG FILMA

Dostojanstveno, iskreno i emotivno da se - naježiš
Objavljeno 17. rujna, 2020.
Vrselja: Kad sam ga prvi put pogledala u sirovom obliku, bila sam zatečena

Kazalište je počelo raditi i prije formalnoga datuma i to, eto koincidencije, koncertom Večer filma i mjuzikla na otvorenju 25. festivala filma Ive Gregurevića u Orašju, a pod visokim pokroviteljstvom premijera Andreja Plenkovića i predsjednika Doma naroda Parlamentarne skupštine BiH Dragana Čovića. Nažalost, korona je imperativ u načinu rada kazališta i kada je u pitanju program, ali i financije. Možemo svi pokušavati maksimalno promišljati sve modele kazališnih oblika, ipak se na kraju morate kao posljednji filtar okrenuti preporukama Stožera civilne zaštite i poštovati propisane epidemiološke mjere. Upravo je ova sinkronizacija umjetnosti i svakodnevnog novonormalnog načina rada kazališta bila i prirodna reakcija da se dokumentarno poprati rad kazališta u doba korone - najavljuje intendantica HNK-a u Osijeku Dražena Vrselja premijernu projekciju dugometražnog dokumentarnog filma Kazalište u doba COVIDA autora Josipa Grizbahera, planiranu za četvrtak, 17. rujna, u 19 sati u dvorištu kazališta.

- Kada me pitate je li on ružičastiji u odnosu prema stvarnosti, jest. Odgovor je potvrdan jer u filmu progovara umjetnost i umjetnici. Što bi nam preostalo u ova opterećena vremena da nije umjetnosti? U vrijeme lockdowna i posvemašnjeg zatvaranja rada kazališta, doista smo u nekoliko dana potpuno zakrenuli "brod" i prebacili se na sve oblike online djelovanja. Čim su mjere popustile, dogodila se pozornica na otvorenom i Pozornica u dvorištu, a prema planiranoj COVID-19 premijernoj produkciji. U tom trenutku bilo je potpuno vidljivo da se događa nešto što se nije dogodilo (nažalost) u povijesti kazališta u 113 kazališnih sezona - ni sama još Dražena Vrselja ne vjeruje što su sve pokušavali i uspjeli.

Čak se i za vrijeme rata u razrušenom gledalištu pratio plan rada koji je bio zacrtan i ispunjen.

- Trud, zajedništvo, snaga umjetnosti, a sve u želji kontinuiranog rada kazališta, i to pred publikom, što je najvažnije (u doba COVID-a bilo je onemogućeno) za rezultat je imalo dupkom posjećene premijerne produkcije u danim okolnostima (dvije dramske premijere, od toga jedna koprodukcija te tri glazbene i jedna baletna). Kada smo u promidžbeno-arhivskom praćenju shvatili da premijere u doba COVID-19 nadrastaju uobičajnu marketinšku formu, nedvojbeno je bilo da se događa nešto što je za rezultat imalo dokumentarni film u svojoj punoj formi. Kad sam ga prvi put pogledala u sirovom obliku, bila sam potpuno zatečena. Kad sve to što vidite na filmu na svakodnevnoj razini planirate i vodite realizaciju u želji da se određeni premijerni program dogodi, nemate vremena razmišljati kakvu to emociju i trag ostavlja u publici. To jest čarolija zabilježenoga, u ovom slučaju dokumentarnog filma, jer s odmakom možete pogledati ono za što niste imali vremena dok je nastajalo. Film je u sirovom obliku vidjelo nekoliko ljudi u koje imam povjerenja da kazalište promišljaju objektivno i svi su imali slične komentare: dostojanstveno, emotivno, iskreno da se naježiš - kaže nam intendantica.

Njezine zamisli ne bi bile realizirane da nije bilo snimatelja Josipa Grizbahera:

- Uz sve najavne filmove novih predstava u protekle dvije sezone, rekao bih da je ovo četvrti "veliki" projekt, nakon uspješnog sceno-kino-romana Doljnjodravska 11, u režiji Zlatka Svibena, velikog projekta HNK za maturante, te kratkog noir filma u sklopu predstave Kolo, u režiji Vladimira Tintora.

Ovaj je put imao vrlo specifičan zadatak u odnosu prema dosadašnjem (osmisliti kratke najavne filmove /trailere/ za nove predstave). - Kako to uključuje snimanje svih premijernih naslova, intendantica Vrselja došla je na ideju da se napravi kratka TV reportaža o svemu što se događalo u kazalištu u tom novonormalnom razdoblju, samo kao podsjetnik - dodaje Josip, koji je među malobrojnim snimateljima koji imaju čast raditi s nacionalnim teatrom. Josip je na toj prilici zahvalan.

- Radim ono što volim, u kući koju volim. Bio sam član opernog ansambla HNK-a više od deset godina, i tu se rodila ta prva ljubav prema kazalištu. Tu sam se prvi put upoznao sa svime što je potrebno da nastane predstava, koncert, kako se ponašati na pozornici, kako izvan nje, na probama... To znanje danas koristim u svom poslu. Rad s umjetnicima našeg HNK-a i više je nego inspiritivan, i velika im hvala na tom - zaključuje Grizbaher.

Narcisa Vekić
Dražena Vrselja

intendantica HNK-a u Osijeku

DOKUMENTIRAN U SLIJEDU NASTAJANJA, NEREŽIRANIH IZJAVA UMJETNIKA I PUBLIKE

Film nije uljepšan i doista je dokumentiran u slijedu nastajanja, nerežiranih izjava umjetnika i publike, i baš zbog toga se dobije čista emocija. Čak je i dio u uvodu filma koji je prilično dramatičan i ne pripada kazalištu u svom izvornom obliku, izvučen iz dnevnih informacija medija. Kazalište je u doba COVIDA prigrlilo nove oblike prezentacije kazališnih programa i predstava. Što će budućnost donijeti u načinu konzumiranja kazališnih sadržaja to za sada nitko ne može reći, ali fizički kontakt u kazališnoj dvorani između gledatelja i umjetnika je nenadomjestiv. Dokumentarni film čija će premijera biti u četvrtak, 17. rujna u 19 sati, u dvorištu HNK-a, zabilježena je umjetnička energija i snaga koja pokreće i ostat će za povijest i arhivu na početku 114. kazališne sezone. U želji da se ova sezona dogodi koliko god je to moguće normalno i da više nije novonormalno, pozivamo sve ljubitelje i poštovatelje kazališta i umjetnosti da naiđu i podrže KAZALIŠTE U DOBA COVIDA.
GRIZBAHER: SNIMAO SAM BEZ IMPERATIVA
Autora Josipa Grizbahera pitali smo kada se rodila ideja da to može biti - film:

- Osobno sam veliki zaljubljenik u umjetnost. I filmsku i kazališnu. Obožavam dokumentarni film. I već sam se kod prvog dana snimanja materijala za reportažu svjesno postavio kao da snimam dokumentarni film, ali bez nekog imperativa. Kada sam shvatio da imam doista sadržajno bogat materijal, i da bi se mogao roditi dugometražni dokumentarni film, iznio sam svoje zamisli intendantici, što je ona objeručke prihvatila.

Na pitanje kako mu je bilo kada je pogledao gotov film, je li bio iznenađen, zadivljen ili nešto treće, rekao nam je:

- Iskreno, po prirodi sam izuzetno samokritičan, i to me na neki način vodi naprijed. No, kako je ovo moj prvi dugometražni dokumentarni film, i kako je nastao zapravo spontano, mogu samo reći da sam presretan, a koliko je dobar, reći će sami umjetnici koji su sudjelovali u njegovu stvaranju.
Možda ste propustili...

PREDSTAVLJENA KNJIGA MIRJANE KASAPOVIĆ: ZBOGOM POSTJUGOSLAVENSTVU!

"Jugoslavija je bila najneuspješnija europska država 20. stoljeća"

U SVIJETU BAJKI IVANE BRLIĆ-MAŽURANIĆ

Djeca na otvorenju preuzela ključeve Grada

HRT: NOVI KONCERT “U OZRAČJU TAMBURE”

Izvest će i “Meetup”

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

U NASTAVKU USPJEŠNOG ART TJEDNA

Izložba u povodu 25 godina postojanja vinkovačkog HDLU-a

2

U MRAMORNOJ DVORANI GRADSKOG MUZEJA VUKOVAR

Koncertni ciklus Eltz: Duo Eolian

3

2. MEĐUNARODNO NATJECANJE “DAMIR SEKOŠAN”

Gosti iz Italije, Srbije i Hrvatske odabrali najbolje glazbene talente