U BELIŠĆU ODRŽANI DANI ŽIDOVSKE KULTURE

Zanimljiv prikaz detalja iz života prijateljskog naroda
Objavljeno 14. rujna, 2020.
Veleposlanik Mor održao je predavanje o Izraelu kao državi inovacija i novih tehnologija

Ovogodišnja tradicionalna kulturno-turistička manifestacija koja promiče kulturu, turizam, poljoprivredu i gospodarstvo "Belišćanska zlatna jesen" najvećim je dijelom protekla u znaku obilježavanja Dana židovske kulture, koji su u gradu papira i sporta počeli otvorenjem izložbe fotografija "Papa Franjo u Izraelu", koju je svečano otvorio veleposlanik Države Izrael u Republici Hrvatskoj, njegova ekscelencija Ilan Mor, kojemu je to bio drugi posjet Belišću. Na izložbi su bile prikazane fotografije nastale 2014., kad je papa Franjo hodočastio u Svetu zemlju u povodu 50. obljetnice povijesnog susreta pape Pavla VI. i carigradskog patrijarha Atenagore u Jeruzalemu. Izložbu fotografija zajednički su organizirali Veleposlanstvo Države Izrael, Đakovačko-osječka nadbiskupija i Grad Belišće.

- Danas je poseban dan jer slavimo Dane židovske kulture u vašem gradu i izuzetno sam zahvalan gradonačelniku na inicijativi. Ovo je velika i važna gesta Grada Belišća i ja je itekako podupirem - rekao je veleposlanik te dodao da su Dani židovske kulture u Belišću događaj koji će uvelike pridonijeti duhovnom razvoju dvaju naroda.

Inovacije i bogatstvo glazbe
Veleposlanik Mor okupljenim je Belišćanima održao i prigodno predavanje o Izraelu kao državi inovacija i novih tehnologija, na kojem je posjetitelje upoznao i s mnogim vezama Izraela i Hrvatske, ali gdje se i osvrnuo na pandemiju koronavirusa. Posljednji događaj prvog dana Belišćanske zlatne jeseni posvećene Danima židovske kulture bila je projekcija filma prema preporuci izraelskog veleposlanstva, "The Other Story".

Uz projekciju filma i predavanje, manifestaciju je drugog dana događanja obogatio i glazbeni program pod nazivom Bogatstvo židovske glazbe te predstavljanje tradicionalne židovske kuhinje. U glazbenom programu nastupilo je Crkveno pjevačko društvo Mir Belišće, predvođeno maestrom Želimirom Sušićem, koje se predstavilo s pjesmama "Hallelujah" i "Hevenu Shalom Aleichem", a mlada mezzosopranistica Stefani Findrik iz osječkog HNK-a uz gitarsku pratnju Belišćanina Vjekoslava Pavlovića otpjevala je "Yerushalayim Shel Zahav".

Kako doznajemo iz Grada Belišća, uz gradonačelnika Belišća Dinka Burića i njegove zamjenike, u nastavku programa u sklopu Dana židovske kulture uživali su i glavni rabin u Hrvatskoj Luciano Moše Prelević, predsjednik Židovske općine Osijek Damir Lajoš sa suradnicima te drugi uzvanici, kojima nije bilo lagano odoljeti čarima tradicionalne židovske kuhinje u Kazališnoj kavani Belišće, s kojima ih je, kao i s glazbom, upoznao predsjednik Židovske općine Osijek Damir Lajoš.

Zemlja čarobne kuhinje
- Hrana je pomalo neobična zato što je riječ o namirnicama iz različitih podneblja, tako da su neki recepti bazirani na namirnicama koje, doduše, postoje i ovdje, ali nisu karakteristične, poput slanutka. Kada dođete u Izrael, sigurno ćete kušati falafel i humus. Iako imaju fensi nazive, prevedeno su to namaz od slanutka i vegetarijanske okruglice. Načelno se jede kruh koji se zove pita, a riječ je o pogači koja izgleda kao torbica s džepom. Falafel pak ide uz različito povrće i ljute umake, što je nama Slavoncima itekako poznato - zaključio je Lajoš, čije je zanimljivo izlaganje činjenicama o značenju hrane za izraelski narod dopunio glavni rabin u Hrvatskoj Luciano Moše Prelević. On je naglasio kako je još od biblijskih vremena hrana Židovima jako važna te je sastavni dio židovstva, jer se uz određene blagdane jedu određena jela.

- Židove, njihov svjetonazor i karakter formiraju propisi košer-prehrane, koja je dana u Tori. Tako Mojsijevo Petoknjižje (Tora) kaže da životinje koje se smiju jesti moraju imati rascijepljena kopita i moraju preživati. Ne smije se miješati mlijeko i meso te se krv mora odvojiti, jer je duša životinje. Od peradi se smiju jesti kokoši, guske, purice itd., jaja tih životinja također su košer, a iz mora se jedu samo ribe koje imaju krljušt i peraje - otkrio je, između ostalog, rabin.

Lidija Aničić
važna
HRANA JE