Novosti
NAPREDUJE IZGRADNJA SLAVONIKE KROZ BARANJU

Nadvožnjaci gotovi, formirano je i šest od ukupno 17 kilometara trase do Belog
Objavljeno 24. kolovoza, 2020.
Europska banka za obnovu i razvoj kreditom u iznosu od 55 milijuna eura financira dovršetak dionice

Dvije godine od početka radova, kako je i ugovoreno, dovršava se izgradnja mosta Halasica i sedam nadvožnjaka ispod kojih će prolaziti trasa autoceste Slavonika na dionici od mosta Drava (kod Petrijevaca) do Belog Manastira. Istovremeno, na tri lokacije radi se i sama trasa autoceste. Ukratko Baranja je pod opsadom kamiona i ostale teške mehanizacije, nesmiljeno se radi kako bi se ljeto iskoristilo za što više zemljanih radova, preduvjet je to i za ostvarivanje uvjeta za radove cestogradnje kada vremenski uvjeti ne budu tako sušni...


Kako Glas Slavonije redovito prati sve faze izgradnje ova autoceste, i ovaj puta smo naišli na dobrodošlicu - Zdravka Marčinka ispred Hrvatskih autocesta kao investitora, te Zorana Škorića, predsjednika Uprave Osijek-Koteksa, glavnog izvoditelja radova.


Ova osječka tvrtka nakon međunarodno raspisanih natječaja, angažirana je u oba projekta. S partnerom, također osječkom tvrtkom, Gravijom angažirani su na realizaciji projektne cjeline izgradnje nadvožnjaka, a ovog proljeća potpisali su i ugovor vrijedan 443 milijuna kuna (bez PDV-a) za izgradnju same autoceste. I njezin dovršetak planira je u naredna 24 mjeseca, odnosno do sredine 2022. godine.

S našim smo se domaćinima našli na početku gradilišta, što znači da smo još jednom imali privilegiju preći velebni dravski most. Dok se vozimo Marčinko podsjeća kako je prvi projekt priveden kraju - izgrađen je mosta Halasica te sedam nadvožnjaka i putnih prijelaza.


- Počev od osječke strane to su Bezdan, Mali Jagodnjak, Krčevine, Jagodnjak, Bolman, Sudaraš i Adica. Ovi infrastrukturni, tzv. prateći objekti, potrebni su kako bi se bez poteškoća i ometanja lokalnog prometa sagradila dionica autoceste od mosta Drava do Belog Manastira. Ti su radovi vrijedni 82 milijuna kuna, kaže Marčinko.


Prvo stajanje, nakon silaska s velebnog mosta je - mali most Halasica.


- To je jedini objekt iz ove skupine koji je zapravo u visini trase, izvjestit će Marčinko. Odnosno nakon što se siđe s velikog mosta, prelazak preko Halasice se vjerojatno neće ni vidjeti ni osjetiti, premda je ovdje riječ o 800 metara dugačkom mostu. Ovaj most početak je i nove dionice do "Belog" duge 17,5 kilometara.

- Zemljana trasa je već formirana u dužini od šest kilometara u tri odvojene dionice, koje bi se trebale spojiti do kraja godine, izvjestit će Osijek-Koteksov Škorić. Nakon Halasice, prolazimo trasom ispod nadvožnjaka Bezdan i Mali Jagodnjak. Tu nam je drugo stajanje jer dalje se tek trasira. Skinut je površinski, humusni sloj zemlje, postavlja se geotekstil, na koji kamioni dovoze slojeve zemlje i materijal za novu podlogu - dnevno je riječ od dolascima 250 kamiona koji dovoze i do šest tisuća kubika zemlje.


​Na dva mjesta te buduće zemljane trase obavlja se i postavljane pilota za "objekte u trasi". Naime riječ je mostovima preko prirodnih vodotokova koji se u vožnji zapravo neće ni primjetiti. Ne zaboravimo da smo u Baranji, pa ovdje ima sustava otvorenih kanala za odvodnju vode s polja koje ne smije prekidati niti autocesta. Kako je ovdje tlo pjeskovito, betonskim piloti sidre se na impresivnoj dubini od 16 metara. Ukupno će biti devet takvih objekata.


- Istovremeno ovi mostovi bit će i prolazi za životinje, nastavlja Škorić, koji budno prati kako teku radovi, u ovom trenutku na gradilištu je svakodnevno do 300 djelatnika, procjena je da će kako se radovi budu finiširali taj broj dosegnuti i do 500.


Da bi došli do drugog "trasiranog dijela", napuštamo gradilište, vraćamo se na županijski cestu te ubrzo prelazimo preko nadvožnjaka Krčevine. On nadvisuje buduću autoceste, pušten je u promet u ožujku. Ovaj nadvožanjak i nadvožnjak Adica ispred Belog Manastira, koji će biti pušten u promet u narednim danima, dva su nadvožnjaka koji su u funkciji javnog prijevoza, ostali su za potrebe prelaska poljoprivrednih strojeva i prijelaz s polja na polje, te odvijanje lokalnog prometa. Svi nadvožnjaci su identični, betonske monolitne konstrukcije, razlikuju se tek u širini ovisno povezuju li državnu, županijsku ili lokalnu cestu.


Naposljetku treće poglavlje radova na trasi autoceste odvija se ispred zapadnog ulaska Belog Manastira.

S nadvožnjaka Adica, koji je dakle dio državne ceste, s južne strane gledamo kako se kreira gradilište budućeg čvorišta Beli Manastir, nedaleko će biti naplatne kućice i obostrano odmorište. S druge, sjeverne strane još je 700 metara nakon kojih je kraj ove dionice autoceste.
Nastavno, dakle ostaje još pet kilometra do Mađarske granice. Obje države usuglasile su kote međudržavnog susreta, odnosno spajanja dvaju autocesta. Mađarski dio vodi do Budimpešte, a hrvatski kroz Slavoniku, te kroz BiH, završava u Pločama. Ovih hrvatska pet kilometara dionice se sada projektiraju, a natječaj za izgradnju bit će raspisan sredinom iduće godine.


Dario Kuštro
AUTOCESTA A5, ILI SLAVONIKA
Izgradnja Slavonike, čija će ukupna duljina biti 88 kilometara, počela je 2005. U studenome 2007. puštena je u redovit promet prva dionica, od odmorišta Sredanci (A3) do Đakova (23 km). Potom je otvorena dionica od Đakova do Osijeka (32,5 km), u travnju 2009. U 2012. godini počela je izgradnja mosta preko Drave, zapadno od Osijeka. U ožujku 2015. završena je i južna dionica Slavonike, od odmorišta Sredanci do Svilaja, odnosno graničnog prijelaza s BiH. Od rujna 2017. ondje se, nastavno, radilo i na mostu preko Save, koji je dovršen početkom ljeta. Realizirana je i dionica čvor Osijek - most Drava (3,8 km), sada se dakle radi na realizaciji 17 kilometara dugoj dionici do Belog Manastira.
OBILAZNICA BELI MANASTIR
Kada smo već bili u Belom Manastiru, obišli smo i početak radova na izgradnji sjeverne obilaznice Belog Manastira. Nova će obilaznica biti duga 3,2 kilometra, a na trasi je planirana gradnja pet raskrižja, od kojih četiri kružna. Najveći objekt na budućoj obilaznici bit će 75 metara dug nadvožnjak iznad međunarodne željezničke pruge koja prolazi kroz Beli Manastir. Budući da prolazi vodozaštitnim područjem, izveden će biti zatvoreni sustav odvodnje. Investitor tog projekta, vrijednog 84 milijuna kuna, Hrvatske su ceste, izvođač je osječka Gravia. Rok završetka poklapa se s rokom završetka dionice autoceste do Belog Manastira. Iako na trasi traju arheološki radovi na dva nalazišta, gradnja obilaznice je u tijeku.
Europska banka za obnovu i razvoj kreditom u iznosu od 55 milijuna eura financira dovršetak hrvatske dionice paneuropskog koridora Vc - 17.5 kilometara dugačku dionicu između Belog Manastira i mosta Halašica te pet kilometarsku dionicu od Belog Manastira do granice s Republikom Mađarskom.