Ekonomija
POTROŠAČI IH SVE VIŠE PRIHVAĆAJU

Do 2030. na cestama 31 milijun električnih vozila
Objavljeno 10. kolovoza, 2020.
Rast prodaje može se objasniti i promjenom sentimenta potrošača, među kojima nestaju prepreke za prihvaćanje tih vozila

Do kraja ovog desetljeća trećina svih novih automobila prodanih diljem svijeta bit će električna vozila. Pokazalo je to Deloitteovo istraživanje pod nazivom "Električna vozila: postavljanje smjera za 2030. godinu". Time bi ukupan broj električnih vozila dosegnuo 31,1 milijun na globalnoj razini, deset milijuna više nego što je ranije predviđeno.


"Unatoč poremećaju izazvanom pandemijom COVID-19, i dalje se očekuje da ukupna prodaja električnih vozila u 2020. godini dosegne 2,5 milijuna diljem svijeta. Na osnovi složene godišnje stope rasta od 29 posto, Deloitteovo istraživanje procjenjuje da će prodaja električnih vozila dostići 11,2 milijuna u 2025. godini, a potom 31,1 milijun do 2030. godine, kada bi električna vozila činila otprilike 81 posto svih prodanih novih elektrificiranih automobila", navode iz Deloittea.


Ističe se i kako se takav rast prodaje može objasniti i promjenom sentimenta potrošača među kojima nestaju mnoge prepreke za prihvaćanje električnih vozila.


"Visoke cijene električnih vozila još uvijek ograničavaju neke kupce, ali kako se njihov trošak sve više izjednačava s benzinskim i dizelskim ekvivalentima, broj potencijalnih kupaca trebao bi se povećati. Sve više modela novih električnih vozila, u kombinaciji s rastućim tržištem rabljenih vozila, znači da će električna vozila za mnoge postati održiviji izbor. Međutim, prevladavanje zabrinutosti potrošača oko dometa vožnje i uočeni nedostatak infrastrukture za punjenje bit će ključni faktori jer sve više vozača razmatra praktičnost prelaska na električna vozila", kaže Zlatko Bazianec, rukovoditelj hrvatskog ureda Deloittea i partner u Odjelu poslovnog savjetovanja.


Dodatni čimbenici koji bi mogli dovesti do rasta kupnje električnih vozila uključuju povoljno regulatorno okruženje, bilo da je riječ o financijskim poticajima ili strožim propisima o emisijama štetnih plinova kao i raspon modela dostupnih na tržištu. Nadalje, s obzirom na to da službeni automobili i vozni park i dalje čine većinu ukupne prodaje novih automobila, prijelaz na električna vozila na korporativnoj razini dodatno će unaprijediti globalni prijelaz na električna vozila. U razdoblju pandemije pala je ukupna prodaja automobila, međutim, kako ističe Bazianec, električna su vozila pokazala otpornost u nekim regijama u odnosu prema ostatku tržišta. "Vrhunac prodaje benzinskih i dizelskih vozila najvjerojatnije je nastupio, iako relativno nezapaženo. Budući da se ukupna godišnja prodaja automobila neće vratiti na pretpandemijsku razinu do 2024. godine, čak i ako se rast prodaje na tržištu benzina i dizela vrati, vjerojatno će nakon toga osjetiti pad tržišnog udjela", navodi Bazianec.
Podsjetimo da Fond za zaštitu okoliša u Hrvatskoj program sufinanciranja energetski učinkovitih vozila provodi od 2014. godine te je dosad osigurao oko 110 milijuna kuna za kupnju 3500 novih vozila.


Dijana Pavlović
IZMIJENJEN MAKSIMALNI IZNOS POTICAJA
Podsjetimo da je Fond za zaštitu okoliša sredinom srpnja, u okviru programa sufinanciranja energetski učinkovitih vozila, u samo dvije minute zaprimio čak 546 prijava, od čega se njih 470 odnosilo na električna osobna vozila. Za energetski učinkovita vozila Fond je ove godine osigurao ukupno 44 milijuna kuna, a oba poziva, kako onaj za građane tako i onaj za tvrtke, zatvorila su se u rekordnom roku. Na ta dva poziva ukupno su zaprimljene 853 prijave. Program sufinanciranja u 2020. godini izmijenjen je te je maksimalni iznos poticaja za električna vozila iznosio 70.000 kuna.
Zlatko Bazianec

rukovoditelj hrvatskog ureda Deloittea

Visoke cijene električnih vozila još uvijek ograničavaju neke kupce, ali kako se njihov trošak sve više izjednačava s benzinskim i dizelskim ekvivalentima, broj potencijalnih kupaca trebao bi se povećati.
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana