Zdravlje
OPTIMALNA PREHRANA

Sezonske namirnice i osvježavajuće salate za zdravo ljeto
Objavljeno 20. srpnja, 2020.
Vrijeme je da uživamo u laganim i raznobojnim obrocima koji se brzo pripremaju od svježeg voća i povrća

S ljetnim danima dolaze i ljetne vrućine. Kako bismo u ljetu doista uživali i izbjegli nuspojave koje nose visoke temperature, tim projekta „Živjeti zdravo“ pripremio je nekoliko korisnih savjeta o optimalnoj prehrani i dovoljnom dnevnom unosu tekućine.

Ljetne vrućine imaju snažan utjecaj na stanje našeg organizma. Visoke temperature zraka prouzročuju pojačano znojenje, a time i povećan gubitak tjelesne tekućine i elektrolita. Rajčica, krastavac, paprika, zeleno lisnato povrće, lubenica, dinja i breskva, koji su bogati vodom, vitaminima i mineralima, čine idealan ljetni obrok. Vrijeme je da uživamo u laganim, osvježavajućim i raznobojnim obrocima koji se brzo pripremaju. Umjesto slane, masne i teške hrane na stolu neka se nađu šarene salate, tople i hladne juhe, svježi voćni i povrtni sokovi.

Jednostavno i brzo
Zbog jednostavnosti i brzine pripreme salate mogu poslužiti kao mali obroci i predjela te kao prilozi brojnim jelima. Osim što su okrepljujuće i što njima vlada šarenilo boja, kombiniranjem različitih ali vrlo skladnih namirnica dobit ćete ukusan i zdrav obrok primamljiva okusa i izgleda. Koje povrće odabrati? Kombinirajte povrće s mesom kao što su piletina ili puretina, s ribom, žitaricama, rižom, tjesteninom i voćem, začinite s malo maslinova ili bučina ulja i limunova soka te uživajte u svježini i bogatstvu okusa.

Ljetni su mjeseci mnogima nezamislivi bez roštiljanja, a roštilja se na plinskome plamenu, drvu, električnoj energiji ili drvenome ugljenu.

Nekoliko savjeta koji bi vam mogli dobro doći tijekom pripreme roštilja:

- Izbjegavajte drva bogata smolom i spriječite kapanje masnoće na izvor topline, jer se tako stvaraju štetni kemijski spojevi.

- Marinada uvelike pridonosi okusu jela, ali i omekšavanju mesa. Mariniranje mesa za roštilj u trajanju od 30 minuta u limunovu soku, octu, začinima (poput ružmarina, kadulje, senfa, metvice...) smanjuje stvaranje štetnih spojeva u pregorenim dijelovima mesa.

- Pazite da hranu pečete dovoljno dugo, jer dobro pečena hrana smanjuje mogućnost zaraze uzročnicima bolesti.

Uz tradicionalna jela s roštilja ispecite ribu na žaru ili sezonsko povrće (npr. tikvice, paprike, rajčice, kukuruz...). Visoka toplina pripreme tek je dijelom zaslužna za jedinstveni okus hrane pripremljene na roštilju, koji je mnogima nenadmašiv.

Spriječiti dehidraciju
Kad osjetite žeđ, već ste dehidrirali. Osim na lagane obroke i biranje sezonskih namirnica ljeti je ključno paziti i na dovoljan unos vode. Naime, čak i sasvim mala dehidracija može prouzročiti glavobolju, opći umor ili manjak koncentracije. Osobe koje piju premalo vode imaju dugotrajno rizik od bolesti bubrega, srca, poremećaja mentalnih funkcija i probavnog sustava. Smanjenim unosom tekućine smanjuje se dotok kisika koji pritječe u srce, mozak, mišiće i sve važne organe, pa su oni manje sposobni obavljati svoje funkcije. Voda, osvježavajuće vode s dodatkom limuna, mente, matičnjaka ili đumbira te nezaslađeni čajevi spriječit će dehidraciju i nagradit će nas lijepom i zdravom kožom. Važno je spomenuti da su na dehidraciju posebno osjetljiva djeca, osobe starije životne dobi i osobe oslabljenoga imunosnoga statusa.

Cilj projekta Živjeti zdravo unaprjeđivanje je zdravlja populacije smanjenjem negativnog učinka bihevioralnih, biomedicinskih i sociomedicinskih rizičnih čimbenika te kreiranje okruženja u kojem je svim osobama u Hrvatskoj omogućena najviša razina zdravlja i kvaliteta života. Želi se senzibilizirati i educirati građane o potrebi očuvanja zdravlja i usvajanja zdravih životnih navika, čime se može pridonijeti smanjenju obolijevanja od kroničnih nezaraznih bolesti, koje su uzrok više od tri četvrtine svih smrti u Hrvatskoj.
Jasminka Knežević
Kombinirajte povrće s mesom kao što su piletina ili puretina, s ribom, žitaricama, rižom, tjesteninom i voćem
Aromatizirane vode
Aromatizirane vode lako možete pripremiti sami od sastojaka po želji. U litru vode, 2 naranče izrezane na kolutove (s korom ako su ekološki uzgojene) šaka mente ili matičnjaka.Pomiješati sastojke i ohladiti. Ist tako možete dodati izrezani krastavac i pola šake bobičastog voća.
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana