Magazin
TEMA TJEDNA: NOVE KRIZNE MJERE (I)

Prijelazno razdoblje 2020.-2021.: Nova Vlada odredit će našu budućnost...
Objavljeno 18. srpnja, 2020.

Zbog okolnosti u kojima se nalazimo, javnozdravstvenih, financijskih i ekonomskih, dobro je da što prije izbore ostavimo iza nas i da prionemo radu u interesu hrvatskih građana, izjavio je predsjednik Vlade Andrej Plenković na prvoj postizbornoj sjednici.

Kreće se, dakle, s novim kriznim mjerama spašavanja ekonomije odmah nakon konstituiranja 10. saziva Sabora, prema najavama 22. srpnja, koji treba potvrditi novu Plenkovićevu vladu, koji je bez problema, očekivano brzo uspio formirati parlamentarnu većinu. Naime, s daljnjim rasterećenjem gospodarstva i nastavkom reformi nema čekanja. Tako je i Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava nakon brojnih mjera nastavilo s potporama za sektore za koje je potrebno još izaći u susret radnicima i poslodavcima. To su sektori koji imaju najveći pad aktivnosti, poput ugostiteljstva, turizma, hotelijerstva, organizacije različitih događaja za koje se nastavlja s mjerom u iznosu od 4000 kuna naknada za radnike. Premijer je podsjetio da je mjerama koje je Vlada dosad poduzela spašeno više od 600.000 radnih mjesta i 100.000 poslodavaca te je isplaćeno 5,75 milijardi kuna, a počela je i mjera za skraćivanje radnog vremena.

I na Upravnom vijeću Hrvatskog zavoda za zapošljavanje održanom krajem lipnja također su usvojene odluke vezane za nastavak potpora za očuvanje radnih mjesta kod poslodavaca kojima je zbog posebnih okolnosti uvjetovanih koronavirusom narušena gospodarska aktivnost. Kao najnovije uvodi se mjera skraćivanje radnog vremena - za poslodavce koji zapošljavaju 10 i više radnika i obavljaju gospodarsku djelatnost ako će imati očekivani pad ukupnog mjesečnog fonda radnih sati svih radnika zaposlenih kod poslodavca na puno radno vrijeme u mjesecu za koji se traži potpora od minimalno 10 %.

"Vlada potvrđuje nastavak politike održavanja radnih mjesta, unatoč ovim specifičnim okolnostima", zaključio je premijer Plenković. To se prije svega odnosi na najpogođenije, poput primjerice mikropoduzetnika. Kao prve poteze, među ostalima, najavio je smanjenje poreza na dohodak, poreza na dobit, PDV-a na svu hranu…

SIGURNE MIROVINE, PLAĆE...
Također i predstavnici Nacionale udruge ugostitelja predali su ministru financija Zdravku Mariću prijedloge za pomoć toj djelatnosti tijekom koronakrize među kojima je, osim nižeg PDV-a, bolja dostupnost financiranja te ukidanje i smanjivanje prekobrojnih parafiskalnih nameta. Vodstvo udruge na sastanku je istaknulo da postoji nacionalni konsenzus o potrebi uvođenja preferencijalne stope PDV-a u ugostiteljstvu kako bi se dugoročno održala konkurentnost, potaknule investicije i očuvala radna mjesta. Ključnim problemima koje treba žurno riješiti ugostitelji su označili nedostupnost povoljnih sredstava za likvidnost te previsoku stopu PDV-a na pića i napitke od 25 posto. Marić je kazao da su svi zahtjevi ugostitelja za njega "na stolu" te da zaslužuju raspravu i dogovor.

Naravno, za sve navedeno bilo je potrebno planirati i rebalans proračuna, što je već učinjeno, prema kojemu će uštede osjetiti svi kako bi unatoč teškim okolnostima rashodna strana proračuna iz općih izvora ostala u planiranom iznosu. Ipak, proračun će biti manji, ali će rashodna strana unatoč svim dodatnim rashodima, a poglavito zdravstvenog sustava i izdvajanja za potpore za gospodarstvo radi očuvanja radnih mjesta, ostati na istoj razini kao što je bila planirana. Najveće "žrtva" rebalansa, bit će "svi", ovisno o tome koliki tko proračun ima. Ali u današnjim okolnostima ne može se očekivati da će se proračun Ministarstva zdravstva značajnije smanjivati kad postoje stalni zahtjevi za izdvajanja za opremu ili maske, ili proračun Ministarstva rada i mirovinskog sustava koji se, uz jačanje financijskog sustava, tiče mirovina i potpora za gospodarstvo, a što se prioritetno ne bi trebalo smanjivati. Inače, ukupni proračunski prihodi u 2020. godini planirani su u iznosu nešto većem od 145 milijardi kuna, a rashodi nešto više od 147 milijardi kuna. No pad prihoda je evidentan, a na njega utječu mjere potpore gospodarstvu, ali još više pad gospodarskih aktivnosti, te će sigurno "patiti prihodna strana proračuna."

Kada je, pak, riječ o EU perspektivama, Europska središnja banka prošlog tjedna objavila je da su na zahtjev hrvatskih vlasti institucije EU-a odlučile uključiti hrvatsku kunu u tzv. Exchange Rate Mechanisam (ERM 2), svojevrsnu valutnu čekaonicu za euro. Nakon konzultacija Komisije, Ekonomskog i Financijskog odjela, odlučeno je da središnji tečaj kune za euro bude oko 7,53 kune. Drugim riječima, 7,53 kune za euro jest središnji tečaj po kojemu ćemo zamjenjivati kune za eure onog dana kad kuna postane dio hrvatske povijesti, a to bi moglo biti najranije 1. siječnja 2023. Pitanje je i - kad ćemo u trgovinama imati dvojne cijene i hoće li cijene rasti? "Dvojne cijene će se uvesti čim ćemo znati tečaj i odluku da ulazimo u eurozonu. Treba računati šest mjeseci prije ulaska i onda će se nastaviti te dvojne cijene bar još šest mjeseci nakon ulaska. Tako da se ljudi naviknu na te cijene. Da možete vidjeti u svom dućanu i šest mjeseci prije koliko eura plaćate za kavu, za jogurt itd. Naime, onda vam ne može netko 1. siječnja odjednom povisiti tu cijenu za dvostruko ili 30 posto. Ili ćete reći ‘doviđenja, idem negdje drugdje kupovati‘. I to je najbolji regulatorni mehanizam", izjavio je guverner HNB-a Boris Vujčić u komentaru o eventualnom skoku cijena. Inače, dosadašnji rast cijena u državama koje su imale konverziju prosječno je bio tek 0,23 posto! Srećom, u Europskoj uniji iz dana uz dan množe se ideje o raznim novim oblicima državne potpore ekonomiji u krizi izazvanoj pandemijom. Jedna od novih ideja su udjeli države u malim tvrtkama. Do ove krize u ekonomskoj teoriji prevladavalo je mišljenje kako bi država trebala spašavati samo one koji su toliko veliki da bi njihova propast mogla značiti ozbiljan sistemski rizik na nacionalnoj ili internacionalnoj razini.

NOVE IDEJE ZA SPAS
No, s obzirom na to da se europski donosioci odluka (EU) sve više boje mogućih bankrota upravo malih i srednjih poduzeća, ideja o javnim udjelima u srednjim i malim kompanijama sve više jača među dužnosnicima, ali i ekonomistima. S obzirom na to da male i srednje kompanije zapošljavaju najviše ljudi, pa tako i u Hrvatskoj, u više europskih zemalja razmišljaju o novom obliku intervencije, tj. kapitalnoj pomoći manjim kompanijama, navodno uz stjecanje vlasničkog udjela. Kada se sve zbroji, pandemija koronavirusa teško je pogodila gospodarstva svih zemalja članica Europske unije, ali neravnomjerno i najteže će stradati one koje u većoj mjeri ovise o turizmu, stoji i u privremenim ljetnim ekonomskim prognozama koje je Komisija objavila također prošlog tjedna. Prema tim prognozama, Hrvatska je među tri najteže pogođene zemlje, iako nam je turizam bolji od očekivanog, pa nam se i pad BDP-a predviđa od 10,8 posto. Ali i rast BDP-a u 2021. također će biti nešto slabiji nego što se predviđalo u proljeće. "Ova prognoza pokazuje razorne gospodarske učinke pandemije. Zahvaljujući mjerama politike koje su poduzete diljem Europe, udarac za naše građane donekle je ublažen, ali sve su veće razlike, nejednakosti i nesigurnost. Zbog toga je tako važno da brzo postignemo dogovor o planu oporavka koji je predložila Komisija. To će nam omogućiti da u ovom kritičnom trenutku vratimo povjerenje u naša gospodarstva i osiguramo im priljev novih sredstava", izjavio je povjerenik za gospodarstvo Paolo Gentiloni. S druge strane, rani podatci za svibanj i lipanj upućuju na to da je najteže razdoblje možda ipak prošlo. Očekuje se da će oporavak dobiti na zamahu u drugoj polovini godine, iako će i dalje biti nepotpun i neujednačen među državama članicama, dodaje Komisija. Sve to zapravo ovisi o dužini trajanja pandemije, njezinom obuzdavanju, odnosno stavljanju pod kontrolu.

Uzimajući sve u obzir, i otegotne okolnosti i pozitivne mogućnosti, što se Hrvatske tiče zaključak bi mogao biti - nova vlada, nova nada! Drugim riječima, uza sve dobro do sada učinjeno glede upravljanja krizom i mjerama za oporavak, s pravom se od nove vlade očekuje da koliko je god to moguće ustraje na očuvanju radnih mjesta, jamčenju plaća i mirovina, da poduzme sve što je potrebno da gospodarski oporavak bude što brži, a time i rast BDP-a, pri čemu se podrazumijeva i korištenje svih prednosti koje nam donosi članstvo u Europskoj uniji.

Piše: Damir GREGOROVIĆ
Poljoprivreda - prioritet
Na posljednjoj sjednici Vlade, uz već predviđene subvencije poljoprivrednicima, donesen je i Program potpore za sufinanciranje rada uzgojnih udruženja u području stočarstva za 2020. godinu vrijedan gotovo dva milijuna kuna te izmjene i dopune Nacionalnog programa pomoći sektoru vina za razdoblje od 2019. do 2023. godine. Očekivani rezultat Programa potpore za sufinanciranje rada uzgojnih udruženja u području stočarstva za 2020. godinu je unaprjeđivanje uzgojnih programa i učinkovitija provedba svih metoda. Također, u cilju potpore sektoru vinarstva, Ministarstvo poljoprivrede osiguralo je sredstva, za 2020. godinu planirano je više od 93 milijuna kuna, a u projekcijama za 2021. i 2022. godinu više od 83 milijuna kuna.

DINO IVAN DOGAN

PAD BDP-a JE NEIZBJEŽAN

 

Tko nema cilj, nikada ga neće ostvariti. U takvoj situaciji gotovo svaki događaj može izazvati i/ili predstavljati krizu. Za agilne države koje imaju jasne ciljeve i planove kako ih ostvariti, mjere popuštanja mogu imati vrlo pozitivne efekte na njihovo gospodarstvo i posljedično na njihovo stanovništvo. U tim zemljama novo normalno prihvaća prisutnost koronavirusa i pristupi, mjere i aktivnosti za ostvarivanje ekonomskih ciljeva su prilagođeni u kratkom roku na vrlo efikasan način. Uvjet za to su kompetentna vlada, jednostavna rješenja i jasna komunikacija te javni sektor, koji proaktivno podupire gospodarstvo u toj prilagodbi - kaže dr. sc. Dino Ivan Dogan, poslovni savjetnik iz Zagreba, te dodaje:

- Kada govorimo o sanaciji, postoji opasnost da se koronakriza zloupotrijebi za prikrivanje strukturnih problema i vlastite nesposobnosti. U tom scenariju koji je, nažalost, vrlo vjerojatan za Hrvatsku, težnja je da "novo normalno" bude povratak na ona "dobra stara vremena" prije koronakrize. S tim da su ta vremena bila dobra za neke odabrane dok su mase poduzeća i stanovnika Hrvatske latentno bile suočene s vitalnim problemima. Ako Hrvatska koronakrizu ne iskoristi za fundamentalnu promjenu uvjeta u kojima nacionalno gospodarstvo djeluje, totalni i dugotrajni kolaps zemlje je neizbježan.


DVA PRAVCA
Koje sljedeće poteze mora povući nova vlada? Govori se o prioritetu očuvanja radnih mjesta u turizmu, restrukturiranju državnih poduzeća, hitnom rebalansu proračuna, smanjivanju parafiskalnih nameta, korekciji PDV-a za neke grane...?

- Nova vlada će paralelno morati raditi na dva pravca. Prvi je da se na operativnoj razini poduzmu sve mjere koje će imati stvarni pozitivan učinak na hrvatsko gospodarstvo. To više što će vrlo brzo doći na naplatu predizborni spinovi i trikovi. Realno snimanje stanja, hitni rebalans proračuna, ukidanje svih parafiskalnih nameta, smanjivanje svih poreza (eventualno po flattax principu), drastično smanjenje državnih rashoda, inventura i pojednostavljenje svih administrativnih procesa i procedura, pogotovo onih koji nepotrebno opterećuju gospodarstvo su od vrlo visokog prioriteta. S obzirom na dosadašnji klijentelistički pristup, postoji vrlo realna opasnost da se mnogobrojne svete krave neće dirati. Npr., kako objasniti postojanje FINA-e sa svojih 5000 zaposlenika ako u naprednim zemljama EU-a takva institucija ne postoji i posao odrađuje softver koji košta nekoliko desetaka tisuća eura?

Dosadašnje vlade bile su vješte u tome, svoj često neciljani akcionizam prikazati kao herojski pothvat. Ali i hrčak u svom kavezu često sve brže okreće kotač u kojemu trči. No to ne znači da se kavez zbog toga pomaknuo naprijed. Ako vlada želi kavez (državu, gospodarstvo, životni standard svih stanovnika) pomaknuti naprijed, konačno se mora pozabaviti i strateškim pitanjima. U jeku prvog vala koronakrize tadašnji ministar financija Zdravko Marić javno se pohvalio da vlada ima plan za transformaciju hrvatskog gospodarstva kako bi zemlja postala neovisnija o uvozima i konkurentnija na svjetskim tržištima. Nažalost, na tome je stalo. U predizbornim programima većine političkih stranaka nije bilo vizije kako će izgledati Hrvatska i hrvatsko gospodarstvo 2045. godine, a kamoli konkretnih planova (što, tko, do kada, s kojim sredstvima) kako tu viziju ostvariti. Ali zato nas se stalno vraća u 1945. godinu ili se naš standard uspoređuje sa životnim standardima nekih država nerazvijenog svijeta. Očigledno je sve manje kruha i sve više igara. Utoliko bi bilo fer prema građanima kada bi se izborni zakon promijenio na način da se može glasati za jednu političku opciju ili protiv jedne političke opcije (nemam za koga glasati, ali znam koga ne želim vidjeti npr. u Saboru).

Kad smo kod BDP-a, koliko bi mogao iznositi pad do kraja godine i o čemu to sve ovisi?

- Koronakriza i potres u Zagrebu su na eklatantan način razotkrili slabosti hrvatskog gospodarstva i propuste vladajućih što na državnoj što na lokalnoj razini. Posljednji teški potres u Zagrebu se dogodio prije 140 godina. Ali i 140 godina očigledno nije bilo dovoljno vremena da bi se Grad i Vlada pripremili za novi potres i zaštitili svoje građane na primjeren način. Lakrdija oko nepostojećeg zakona za obnovu je samo "točkica na i". Opasna kombinacija ignorancije i nekompetentnosti odgovornih očigledno može jako produbiti rupu u koju upadamo tijekom krize. Isto nam se događa na gospodarskom planu. Desetljećima je poznata fatalna ovisnost hrvatskog gospodarstva o turizmu. Ali unatoč tome nije razvijena nova industrijska strategija Hrvatske. O konkretnoj transformaciji hrvatskog gospodarstva kako bi ono sa svojim ključnim industrijama bilo konkurentno i na najzahtjevnijim tržištima da ne govorim. Zbog svega navedenog drastičan pad BDP-a je neizbježan. Ako turizam u Hrvatskoj ima udio od 25 % BDP-a i ako se ostvare crne prognoze da će ova turistička sezona biti na razini trećine prošle godine, lako možemo izračunati koji je negativan efekt samo te industrije na nacionalni BDP. Kako Hrvatska nije razvila druge jake međunarodno konkurentne industrije, ne možemo očekivati kompenzaciju pada BDP-a urušavanjem turizma kroz te industrije.

EU KAO BANKOMAT
S tim u vezi, ni prognoze iz Europske unije nisu baš nešto optimistične... ?

- EU plan financijske pomoći članicama ovisi o zajedničkoj političkoj volji. Vidimo da se pogotovo članice sa sjevera EU-a protive solidarnom pristupu. I dok Hrvatska očekuje pomoć od 10 milijardi eura, postavlja se pitanje što je to Hrvatska sama učinila da izbjegne dramatičnu gospodarsku krizu ili bar ublaži negativne efekte krize. Odgovor nam je svima poznat i ponovno smo gledali scenarij gdje se Vlada hvalila (a hvalit će se i nova) da može dignuti novac na bankomatu zvanom EU. Ali nema ni u Europskoj uniji besplatnog ručka…

Usto, kako izvući iz EU fondova što više novca, kojim i kakvim projektima...?

- EU je prije nekoliko mjeseci obnovio svoj tzv. Green deal. Cilj tog europskog zelenog ugovora je transformirati gospodarstva 27 članica s trenutačno visokim udjelom ugljika u gospodarstva s niskim udjelom ugljika, bez smanjenja prosperiteta i istovremeno poboljšavajući kvalitetu života ljudi, kroz čistiji zrak i vodu, bolje zdravlje i nezagađenu prirodu. Hrvatska je tu top-temu u vrijeme svog predsjedanja vijećem Europe totalno ignorirala.

Neprepoznavanje i/ili ignoriranje takvih fundamentalnih inicijativa i prilika od strane Hrvatske ne ulijeva previše povjerenja da ćemo biti uspješniji u povlačenju više novca. Desetljećima njegovana negativna selekcija kadra i tu nam dolazi na naplatu. (D.J.)
HRVOJE ŠIMOVIĆ

SAČUVATI GOSPODARSTVO I RADNA MJESTA

 

U okviru europskog paketa kojim će se rješavati nastavak financiranja borbe protiv koronakrize predložena su golema novčana sredstva. Položaj RH u toj raspodjeli novca čini se vrlo dobar, govori se o desetak milijardi eura pomoći, no Hrvatska će morati pronaći i nove izvore pomoći, ući u nova kreditna zaduženja. O aktualnoj situaciji razgovarali s prof. dr. sc. Hrvojem Šimovićem, sa Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.

Kako vidite cijelu financijsku situaciju u kontekstu koronakrize, još je uvijek puno nejasnoća, a vrijeme leti...?

- Ne treba zanemarivati pomoć koja dolazi od EU-a. Od spomenutih deset milijardi eura oko 75 % odnosi se na nepovratna sredstva, a ostatak bi se dobio kroz povoljne zajmove. Najveći dio navedenih sredstava treba biti ugovoren u sljedeće dvije godine. To nikako nisu mala i nevažna sredstva, posebno za Hrvatsku, kao malu i relativno siromašnu zemlju u EU-u. U svakoj raspodjeli EU novca Hrvatska je uvijek netokorisnik. S druge strane, EU pomoć nas neće izvući iz krize. Struktura naše ekonomije i velika ovisnost o turizmu upućuju na ranjivost koju nismo očekivali. Hrvatska u ovu ekonomsku krizu ulazi znatno bolje pripremljena i drukčija nego što je bilo 2009. godine. Danas nemamo dvostruki deficit, fiskalni deficit i deficit tekućeg računa. Gospodarstvo je stabilnije, javne financije također su stabilizirane, kreditni rejting ojačan i uvjeti financiranja najpovoljniji su u povijesti. To ne znači da su stvari idealne, ali znači da ulazimo u krizu znatno spremniji nego prije deset godina.

Jedan od prioriteta nove vlade bit će, to svi ističu, daljnje porezno rasterećenje, porast plaća i, koliko se god može, očuvanje radnih mjesta u gospodarstvu. No još uvijek aktualni potpredsjednik Vlade i ministar financija Zdravko Marić izjavio je da smanjivanje poreza nije garancija porasta netoplaća. Vaš komentar?

- Smanjenje poreza može samo dijelom garantirati porast plaća, i to onih relativno visokih. Naime, ako netko ima nisku plaću, s neoporezivim osobnim odbitkom od 4000 kuna, vjerojatno uopće ne plaća prirez i porez na dohodak ili ga plaća u jako malom iznosu. U tom kontekstu smanjenje stopa poreza na dohodak može povećati netoplaće samo osobama s relativno visokim plaćama. S druge strane, svako horizontalno porezno rasterećenje je dobrodošlo za gospodarstvo. Ovdje se radi o najavi snižavanja poreza na dohodak, poreza na dobit i PDV-a. Radi se o tri glavna porezna oblika u svakoj zemlji. Svakako se radi o jednoj pozitivnoj i ekspanzivnoj mjeri u uvjetima nadolazeće recesije. Jedino sam suzdržan oko uvođenja snižene stope PDV-a na svu hranu. Sniženom stopom sigurno neće doći do snižavanja cijena hrane. Vjerojatno će se taj prijenos većim dijelom odraziti na povećanje marži i zarade trgovaca i uvoznika hrane. Hoće li trgovci s povećanom zaradom investirati i čuvati radna mjesta u sljedećem razdoblju, na to pitanje PDV kao instrument ne može dati odgovor. Smatram da ne treba više širiti osnovicu na koju se primjenjuju snižene stope PDV-a. Veći dio hrane ionako je obuhvaćen sniženim stopama, Npr. 5 % na kruh i mlijeko te 13 % na svježe meso, ribu, jaja itd.

Rebalans proračuna je neizbježan, a najavljuje se i snižavanje PDV-a, smanjenje parafiskalnih nameta, nove olakšice za poduzetnike, za izvoznike... Ukupno uzevši, pred novom vladom teško je razdoblje, u kojem je i dalje puno neizvjesnosti i nejasnoća. Jesu li do sada poduzete Vladine mjere (tri paketa, a slijede i novi!), odnosno financijska politika u ovom kriznom razdoblju, donijele dobra i kvalitetna rješenja, i što je do sada propušteno učiniti a to moramo napraviti da bismo ekonomski opstali...?

- Koliko su Vladine mjere zbog krize izazvane COVID-19 uspješne, vrijeme će pokazati. Činjenica je da je Vlada brzo reagirala s visokim paketom pomoći, prije svega mjerom za očuvanje radnih mjesta. Također, činjenica je da smo postupili slično kao i većina zemalja EU-a. Visok proračunski deficit je neizbježan, što dovodi do rasta javnog duga. No to je sada irelevantno, posebno ako se uspije brzo izići iz krize (tzv. V krivulja). Rebalansom proračuna u svibnju najavljen je manjak od 25 mlrd. kuna, ili oko 7 % BDP-a. Vjerojatno će doći do još jednog rebalansa u studenome. Koliko će taj rebalans odstupati od spomenutih brojki, pokazat će koliko su postojeće mjere bile uspješne, odnosno koliko se bilo još potrebno zadužiti kako bi se financirali javni rashodi. Također, najavljeno porezno rasterećenje u 2021. godini sigurno će pridonijeti povećanom proračunskom manjku i u sljedećoj godini.

Ponavljam, u uvjetima krize postojanje manjka kao takvoga nije problem ako se tim zaduživanjem uspije sačuvati struktura gospodarstva i radna mjesta. Na ruku nam idu povijesno niske kamatne stope, ulazak u ERM II itd. Nova vlada, također, ima dobru političku poziciju da započne bržu provedbu strukturnih reformi i restrukturiranje javnog sektora. To će uroditi snažnim gospodarskim oporavkom, prirodnim rastom BDP-a, pa time i porezne osnovice. S takvim epilogom svako sadašnje zaduženje nije uzaludno i beskorisno. (D.J.)
Najčitanije iz rubrike