Regija
POSLJEDICE KORONE ZA JAVNI PRIJEVOZ

Čekaju daljnje popuštanje mjera, autobusni kolodvori zjape prazni
Objavljeno 27. svibnja, 2020.
Prazan i Arrivin kolodvor Đakovo, u bus s 49 mjesta idu 22 putnika, nema đaka putnika
ĐAKOVO - Ni više od dva tjedna otkako je Nacionalni stožer 11. svibnja popuštanjem mjera obuhvatio i javni, autobusni prijevoz, autobusni kolodvori poput onog Arrive Hrvatska u Đakovu, kao i u drugim, ne samo manjim nego i (mnogo) većim gradovima i kolodvori drugih prijevoznika, i dalje zjape prazni ili samo s ponekim putnikom. Znači li takva slika autobusnih kolodvora bez putnika, torbi, kofera, punih perona… ‘novo normalno‘ za autobusne kolodvore i što kaže branša?Tijekom koronakrize utihnuli su ti kolodvori što inače u svakoj sredini pulsiraju živošću i gužvom, no postrožavanjem mjera protiv širenja koronavirusa Stožer je u jednom trenutku kao jednu od protuepidemijskih mjera obustavio javni prijevoz, uveo propusnice za kretanje i druga protuepidemijska ograničenja. Dana 11. svibnja mjere su (i) za autobusne prijevoznika popustile na način da im je za sada dopušten vrlo reducirani broj putnika u autobusu. Pretočeno u brojke, to znači – ako je u autobusu ukupno 49 mjesta, od tog se broja oduzima vozačevo sjedalo, iza njega još četiri sjedala moraju biti slobodna, a od 44 preostala mjesta popunjeno, radi poštovanja razmaka, smije biti njih polovina – znači 22 mjesta, da popunjenost bude cik-cak.

– Jedno kraj drugoga smiju sjediti samo članovi obitelji, drugi s razmakom, a na svakom ulazu u autobus je obavijest i shema o tome - kaže direktorica za transformaciju i komunikaciju u Arriva Hrvatska Marina Pandurević. S tim brojem teško je računati na održivost, isplativost prijevozničkim kućama po takvom, krajnje reduciranom režimu, i u financijskom, i organizacijskom, i u svakom radnom smislu.

- Prometovanje autobusa odvija se preko Autobusnog kolodvora Đakova kao i prije situacije izazvane koronavirusom, kako u županijskom, tako i u međužupanijskom prijevozu, ali u manjem broju linija, odnosno polazaka i dolazaka. Autobusni je kolodvor Đakovo, nažalost, prazan ne samo zbog manjeg broja polazaka nego i zbog još uvijek manjeg broja putnika, posebno u županijskom linijskom prijevozu, koji je i u normalnim uvjetima financijski neodrživ - kaže Pandurević. Odrazilo se to i na radno vrijeme. Tako je sadašnje radno vrijeme Autobusnog kolodvora u Đakovu svakog radnog dana od 6.30 do 15.30, subotom od 7 do 14 sati, a nedjeljom od 10 do 15 sati, što u Arrivi Hrvatska, kaže Pandurević, smatraju dostatnim s obzirom na trenutno prometovanje autobusa.

Na javnom prijevozu ‘lomi‘ se i činjenica da i, popuštanjem mjera, nema škole, osim za prva četiri razreda OŠ, pa u busevima i na kolodvorima nedostaju i učenici putnici – osnovci viših razreda i srednjoškolci, a nema ni studenata. Pandurević potvrđuje da su te kategorije inače važan udjel putnika. Na kolodvoru u Đakovu oni za vrijeme škole, pogotovo u vremenu između dvije smjene, od 13 do 14 sati, čine pravu ‘žižu‘, a koja je sada izostala.

Također, praznini đakovačkog kolodvora ovih dana pridonosi i to što je dio ljudi i dalje ostao raditi od kuće, pa se i to odrazilo na izostanak putnika u javnom prijevozu. Ovih dana iz javnog prijevoza izostaju i starije osobe, stariji putnici. Očito, iako mjere sve više popuštaju, ta populacija ostaje i dalje kod kuće, mijenja navike kretanja, kupnje i drugih izlazaka, a jer su opetovano upozoravani da su rizična skupina kada je o koronavirusu riječ. Tako redovita slika u Đakovu, prije koronakrize, gdje starija populacija iz okolnih sela obvezno u ‘pijačne dane‘, a oni su u Đakovu srijedom i subotom, obavivši kupnju po gradu, sjedi na kolodvoru i čeka autobus za svoje selo – sada izostaje.

- Tome treba svakako pridodati i sve lošiju demografsku sliku, kao i izvanrednu situaciju izazvanu koronavirusom - dodaje Pandurević. Autobusni prijevoznici pomno osluškuju daljnje upute, što će i kada obuhvatiti i njihovu branšu, a što bi išlo u smjeru popunjavanja autobusa, a time i autobusnih kolodvora, tj. vraćanja putnika navici da u javnom prijevozu koriste prijevoz autobusom. Na daljnje popuštanje mjera prijevoznici će odgovoriti povećanjem broja linija, odnosno polazaka, a što u Arrivi najavljuju i za Autobusni kolodvor Đakovo. To znači i prilagođavanje njegova radnog vremena. Autobusni prijevoznici, a tako i Arriva, preko svoje Udruge hrvatskih autobusnih javnolinijskih prijevoznika mjerodavnim instancama uputili su dopis u kojem ističu da je ovakav, krajnje reducirani režim prijevoza putnika, neodrživ.

- Dok čekamo daljnje upute, disciplinirano poštujemo mjere na snazi, očekujući njihovo daljnje popuštanje - kaže Pandurević.

Uz intenciju za ponovno oživljavanje gospodarstva, kao i to da i 2020. godina ima svoju turističku sezonu, dakako u prilagođenim uvjetima, može se očekivati i da autobusni prijevoznici dođu na svoje i voze što punije autobuse.

Suzana Župan
Marina Pandurević

direktorica za transformaciju i komunikaciju u Arrivi Hrvatska

Prometovanje autobusa odvija se preko Autobusnog kolodvora Đakovo kao i prije situacije izazvane koronavirusom i pandemijom, kako u županijskom, tako i međužupanijskom prijevozu, ali u manjem broju linija, odnosno polazaka/dolazaka.
Možda ste propustili...

PREDSTAVLJEN PROJEKT NAMIJENJEN NAJMLAĐIM VUKOVARCIMA

Za nove programe dječjih vrtića 1,3 milijuna kuna

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana