Novosti
PRODAJA SADNICA DOŽIVJELA PROCVAT

Izolacija je građane
pretvorila i u - vrtlare
Objavljeno 25. svibnja, 2020.
Velik rast online kupnje sadnica i sjemena iznenadio je i pojedine proizvođače

Prošle godine, da mi je netko rekao da ću sadnice povrća prodavati preko interneta, Facebooka i Vibera, rekla bih mu, uvjetno rečeno, da je lud.

Kaže to povrtlarka Marija Kovač iz Vladislavaca o novom trendu koji je pokrenula pandemija koronavirusa. "Pandemija nas je natjerala da se snalazimo na sve načine nakon što su neko vrijeme tržnice bile zatvorene, a ljudi bili u izolaciji i htjeli robu na kućnom pragu.

Moj prvi vrt
No led je probijen i sada mi online prodaja više nije bauk", kaže Marija Kovač, čije iskustvo potvrđuje ocjene da uvelike raste online prodaja i robe kao što su sadnice i sjeme. Nije tome pridonijela samo koronakriza nego i trend urbanih vrtova te vrtlarenje na balkonu ma koliko on bio skučen. Mnogi žele svojom rukom zasađen cvijet, povrtnicu, žele znati što jedu, uživanje u ukrasnom bilju u lončanici. Dobar dio njih online kupnjom dolazi i do sjemena, a rast takve prodaje pojačan je i boravkom u izolaciji zbog pandemije. U Planthouseu/Kući biljaka takav način prodaje sadnica i sjemena povrća i ukrasnog bilja praksa je još od 2015., u čemu su među prvima. Svojom internet-trgovinom, kaže Mario Bel iz Planthousea, proizvode ne prodaju lokalno, nego na razini cijele Hrvatske i EU-a. "Glavni je cilj da naše proizvode kupac može naručiti iz Osijeka, Dubrovnika, Zagreba ili s otoka Ugljana, što se pokazalo punim pogotkom", kaže Bel. I u toj tvrtki potvrđuju da je došlo vrijeme mladih generacija koje žele svoj povrtnjak. "Iako je zdravstvena situacija eskalirala baš u vrijeme kada počinje i traje cvjetna i povrtna sezona, jako puno upita i narudžbi povrtnica počelo je stizati iz urbanih sredina i naglo su skočili upiti mladih ljudi o uzgoju svojih povrtnjaka. Kao i uvijek, kupci najviše kupuju rajčicu, mrkvu, peršin, kao i neke egzotičnije sorte salata, boje rajčica, kojih u ponudi imamo više od 160. Također, kako su ljudi bili zatvoreni, sve je više narudžbi tipa ‘moj prvi vrt‘", kaže Mario Bel.

Iako online prodaja ovakve robe raste, većini kupaca ona je i dalje čisti futurizam. U Sjemenarni Ri iz Rijeke procjenjuju da je većina i dalje sklona tradicionalnoj kupnji. Njihova online prodaja sjemena, najviše cvijeća i nešto povrća, raste, no brojke još uvijek imaju itekako prostora za daljnji rast. "Tradicionalnoj kupnji i dalje je sklono 80 posto kupaca", kaže direktor Sjemenarne Ri Milivoj Starčević.

Povrtlarka Kovač kaže kako joj je ovo proljeće donijelo novo iskustvo u online prodaji. "Nisam prije ni sanjala da ću tako prodavati svoju rasadu, no iskustvo je i više nego dobro. Online smo prodali više od pola rasadnica povrća - više od 5000 biljaka, a ‘napikiranih‘ 10.000. Da sam znala da će online prodaja tako dobro ići, ‘napikirila‘ bih i više, bar još koju tisuću", kaže Kovač. Online prodaji, kaže, približila su je djeca, a i sama ima Facebook stranicu OPG Marija Kovač, oglasili su se i u oglasniku, preko osječke online tržnice itd. "Limit su nam bile narudžbe od 100 kuna naviše, pa smo sastavljali više njih da bismo razvezli u jednom krugu, u Osijeku i Baranji - sve do granice s Mađarskom", kaže Marija Kovač. Prodavale su se sadnice paprike, rajčice, kupusnjača, celera, krastavaca...

Okrenuli se zemlji
Koronakriza je na prvo online iskustvo u prodaji sadnica povrća natjerala i povrtlarku Mariju Milanović iz Punitovaca. "Napikirila" je nekoliko tisuća rasadnica. "Manji dio prodali smo preko Facebooka, Marketplacea i dr.", kaže Milanović, koja je prihvaćala narudžbe od 300 kuna naviše. Njezin obrt u poljoprivredi spreman je, kaže, bude li potrebe, ubuduće se više okrenuti online prodaji. Povrtlari kažu da je koronakriza osim online prodajom rezultirala i okretanjem ljudi zemlji i sadnji – što zbog duge izolacije i boravka kod kuće, što zbog neizvjesnosti što će donijeti budućnost, "pa neka se iskoristi i zadnji komadić zemlje za sadnju". I Blaženka Škorvaga iz Punitovaca postala je online povrtlarka. "Išlo je dobro, a hoćemo li tako i nagodinu - vidjet ćemo. Uglavnom, prodala sam sve, vozeći narudžbe ne manje od 200 kuna, kombinirajući rasadu i cvijeće", zadovoljna je Škorvaga. Cijene zbog utroška goriva i vremena nije podizala, nego spuštala, samo da roba ne propadne.

Vladislavčanka Marija Kovač kaže kako bi povrtlare trebalo okupiti na online platformi radi organiziranog plasiranja proizvoda, čime bi bili jači u nastupu. "U vrijeme korone borili smo se kako smo znali", zaključuje Kovač.

Suzana Župan
Jako puno upita i narudžbi povrtnica počelo je proizvođačima stizati iz urbanih sredina
FOKUS NA VRTU
“Dojma sam da je u ovo doba, kada je ‘mooving’ bio ograničen, došao fokus na vrt, i to podjednako muškaraca i žena, koji su vidjeli da u svojim dvorištima mogu imati i nekog šarenila, osim lijepo podšišanog travnjaka i ponekog drveta, pa su se odlučili kupnjom trajnica i planiranjem vrtova zašareniti svoj zeleni kutak”, kaže o novim trendovima vrtlarenja, kao i o rastu kupnje sadnice i sjemena, Mario Bel iz Planthousea/Kuće biljaka.
Možda ste propustili...