Učionica

Knjižnica na daljinu AUK-a
Objavljeno 26. svibnja, 2020.
Kao što je uobičajeno za krizna vremena, pandemija bolesti Covid-19 natjerala nas je da izmijenimo uobičajen način života i prilagodimo se novonastaloj situaciji. Pokazalo se da možemo biti zahvalni na infrastrukturi koju imamo te da su knjižnice opet najprilagodljivije promjenama. Premda je nastava na daljinu bila nešto na što su se svi morali prilagoditi, pružanje informacijama na daljinu, odnosno online, bilo je nešto što su knjižnice već odavno nudile svojim korisnicima, no sad je postalo općeprihvaćeno.

Tako i Knjižnica Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku svojim korisnicima na svojim mrežnim stranicama nudi poveznice na različite mrežne izvore informacija, e-časopise, repozitorije, digitalne zbirke i drugo. Nekim sadržajima u repozitorijima i bazama podataka studenti, nastavnici i djelatnici Sveučilišta mogu putem portala elektroničkih izvora pristupiti od kuće sa svojom lozinkom sustava AAI@EduHr, no dosta je izvora informacija uslijed ove pandemije postalo i besplatno dostupno. Tu se također pokazala važna uloga Knjižnice u filtriranju relevantnih i valjanih izvora informacija kao i njezina važna uloga u edukaciji korisnika pri samostalnom pretraživanju informacija. Osim na mrežnim stranicama, Knjižnica obavijesti o novim izvorima informacija nudi svojim korisnicima i putem društvenih mreža Facebook i Instagram.

Zahvaljujući svojem izvanrednom prostoru, Knjižnica je od početka pandemije omogućila posudbu knjiga svojim korisnicima bez izravnoga kontakta s korisnicima te taj način provjereno funkcionira već gotovo dva mjeseca. Naime, s korisnicima se putem e-pošte komunicira i dogovora sve uobičajene radnje vezane uz razmjenu knjiga – posudba, vraćanje i produživanje posudbe knjiga, a zahvaljujući uređenom Salonu na samom ulazu u Knjižnicu, imamo prostor u kojem se prema dogovoru ostavljaju i podižu knjige bez izravnoga kontakta korisnika i djelatnika Knjižnice. Sve tri djelatnice Knjižnice u najkraćem roku odgovaraju putem e-pošte ili telefonskim putem na sve upite korisnika bilo da je riječ o pomoći oko pretraživanja mrežnih informacija ili pomoći pri pripremanju literature za seminarske, završne i diplomske radove.

Uveli smo za naše korisnike i uslugu besplatnoga skeniranja na zahtjev te tako omogućili udaljen pristup građi koju Knjižica fizički posjeduje. Skeniranje se može također zatražiti e-poštom, no zbog zaštite autorskih prava, skeniraju se samo kraći dijelovi knjiga i znanstvenih članaka (maksimalno 20 stranica) te se šalju samo na mail korisniku koji ih je zatražio. Tako je bogati fond Knjižnice, koji je nastao spajanjem fondova nekadašnjih knjižnica Umjetničke akademije u Osijeku i knjižnice Odjela za kulturologiju Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku, a koji obuhvaća oko 12 000 svezaka knjiga i nota te časopisa sadržajno pokrivajući različita područja umjetnosti, ali i područja menadžmenta, medija, art terapije, pedagogije te psihologije, i dalje dostupan našim korisnicima. Cjelokupan fond pretraživ je putem računalnoga online kataloga koji je dostupan na mrežnim stranicama Knjižnice. Građa koja je potrebna našim korisnicima, ali ju naša Knjižnica na posjeduje, dostupna je našim korisnicima putem usluge međuknjižnične posudbe koja i dalje funkcionira u vrijeme pandemije zahvaljujući usluzi skeniranja koju nude i neke druge knjižnice.

       Budući da je naša Knjižnica oduvijek izrazito aktivna u organiziranju kulturno-javnih događanja, tako je i na daljinu nastavila svoju ulogu u promicanju čitanja, knjige i kulture. U ovogodišnjoj Noći knjige organizirala je javna čitanja putem društvene mreže Facebook. Na taj su način korisnici, ali i svi građani mogli uživati u poznatim rečenicama hrvatskih i svjetskih klasika kao što su djela M. Krleže, I. Andrića, A. de Saint-Exupéryja, H. G. Wellsa, H. Hessea, J. K. Rowling, a naši studenti dobili su i priliku u ovom vremenu izolacije doživjeti bar audio-vizualni kontakt.

Ova neizvjesna vremena još više su pokazala da odavno imamo nešto dobro. S obzirom na stalan razvoj informacijskih tehnologija, Knjižnica je uspjela neprekidnim praćenjem trendova osiguravati korisnicima kvalitetan pristup informacijama, neovisno u kojem se obliku i na kojem mediju one nalazile. Stoga i u novonastalim situacijama Knjižnica i dalje ostvaruje svoj glavni cilj, a to je biti informacijsko središte svoje ustanove.
Marta RADOŠ
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike