Autoglas
STARTAO 1985.

Nakon 35 godina otišao je u povijest Fire Fiatov motor
Objavljeno 12. svibnja, 2020.
Fire je legendarna pokrata za potpuno robotizirano izrađenu liniju motora

U četvrtak je proizveden posljednji kultni motor oznake FIRE grupacije FCA, a brojka je zaustavljena na 23.233.856 proizvedenih. Prvi takav motor, oznake Fire 1000, predstavljen je u Fiatu Unu 1985. godine i talijanskom proizvođaču dao je izuzetnu tehnološku i tržišnu prednost pred konkurencijom. U tada najmodernijem svjetskom pogonu za proizvodnju motora, Termoli, više od 90 posto radnji obavljalo se isključivo automatizirano, robotima.

U nekim segmentima proizvodnje udio robota bio je visokih 99 posto. Fire je igra riječi. Zapravo znači Fully Integrated Robotized Engine, ali i vatru, sugeriravši time performanse automobila u koje se ugrađivao. Osim toga što je bio poprilično življi od 903-kubičnog motora koji se prvo ugrađivao u Uno, novi način proizvodnje omogućio je da Uno Fire bude deset posto jeftiniji od dotadašnjeg. Imao je 30 % manje dijelova, trošak radne snage smanjen je za 40 %, vrijeme proizvodnje je prepolovljeno s 231,5 na 107,5 minuta i dnevno su ih proizvodili po tisuću u svakoj od triju smjene.

Redni četverocilindraš proizvodio se u atmosferskim i turboverzijama od 769 ccm (34 KS), 99 ccm (45, 60 i 77 KS), 1108 ccm (50 i 55 KS), 1242 ccm (60, 69, 75, 80 i 86 KS) i 1368 ccm (77, 90, 95, 105, 120, 130, 155, 170, 180 i 190 KS) i bio ugrađivan u niz modela marki Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Autobianchi, Dodge, Jeep, Ford i Tata. Iako su planovi za gašenje postojali odavno, tek sad je priča zatvorena. Fire motor predstavljao je povijest automobila u Italiji uspijevajući svladati sve dosadašnje tehnološke transformacije, sve do početka ideje o elektrifikaciji koja je sada u središtu pozornosti autoindustrije. Gašenje proizvodnje motora Fire svakako je povijesni događaj za Fiat i dolazi u vrijeme spajanja tog koncerna s francuskim PSA-om.

Zanimljiv podatak je i taj da su upravo Fiat i PSA u osamdesetima krenuli razvijati Fire, ali su Francuzi odustali zbog problema s financijama, a Fiat je zatim samostalno dovršio projekt. Tada je novi proizvodni pogon Fiatove tvornice Termoli 3 30. ožujka 1985. svečano otvorio Gianni Agnelli.

Mato Pavličević
// LEGENDA //
Nema zime jer nasljednik je tu
FIRE je i danas motor koji ne stoji loše među mnogo mlađim suparnicima. S druge strane, tijekom godina se vrlo malo promijenio i njegove mogućnosti došle su kraju. Ali ima i nasljednika: njegovo ime je FireFly, s tri ili četiri cilindra je i on zauzima njegovo mjesto kao klasična benzinska verzija ili uz uvođenje blagog hibridnog sustava od 12 volti.