Objavljeno 22. travnja, 2020.
Prodoran zvuk iz dva turbopropelerna motora talijanskog poslovnog aviona Piaggio P180 Avanti II zaintrigirao je u srijedu tijekom prijepodneva Osječane zbog toga što je kružio sat i više vremena iznad grada i šire okolice.
Među zabrinutima da se možda na nebu iznad njih odvija drama i nešto nesvakidašnje, jer kružio je toliko dugo iznad grada i jugoistočno od Osijeka, nad zračnom lukom u Klisi, bilo je i onih koji su u glavama razmotavali filmove s tragičnim scenarijem. Pitali su se događa li se nešto opasno i tajnovito na pisti osječkog aerodoroma kad toliko dugo ne može sletjeti na nju, a zna se da baš i nije neka gužva na aerodromima. Sve se, pa i neobična putanja aviona, u realnom vremenu moglo pratiti i preko internetske aplikacije za praćenje letova aviona. Inače, avioni iznad Osijeka su gotovo svakodnevica, ali što je bilo s ovim da, što se kaže, šerevera, odnosno da se stalno vrti u elipsastim putanjama iznad okolnih naselja, mijenja brzine od 300 do 400-tinjak km/h te da mijenja i visine od kilometra do 15 metara, a nikako da kotačima dotakne pistu, nego umjesto toga ponovno uzlijeće? Piaggio je, otkada je iz Rima poletio ujutro prema Osijeku, samo pravocrtno letio preko Italije i Jadrana, korigirajući tek kurs, malo skrenuvši iznad BiH, sve do Slavonije, odnosno Đakova, onda tu počinje "krivudanje", pa ga se moglo vidjeti od Baranje do Našica.
U Zračnoj luci Osijek (ZLO) umiruju zabrinute građane, kažu da je sve u redu i da turbopropelerac leti prema dogovoru, pa i ZLO i Kontrola zračne plovidbe (KZP) za njegovu krivudavu putanju itekako znaju. Davor Forgić, direktor Zračne luke Osijek, potvrdio je da je avion tvrtke I-ENAV (akronim od Ente Nazionale Assistenza al Vol) po nalogu KZP-a odradio redoviti posao kontrole i kalibracije aerodromskog ILS-a - Instrument Landing Systema koji se koristi za provedbu preciznog instrumentalnog prilaza i slijetanja.
- Taj posao rade za Kontrolu zračne plovidbe. Da pojasnim, avion je, dok je u zraku, do slijetanja na pistu, kako se kaže, njihov, a tek nakon slijetanja je naš jer ga tada mi preuzimamo. Ovaj put su Kontrola i I-ENAV kontrolirali jesu li usklađeni instrumenti koji se nalaze na zemlji s onima koji se nalaze u avionima. A mi smo prije nekoliko mjeseci imali redovitu kontrolu naše prilazne aerodromske rasvjete. Sve se to obavlja prema standardima koji su propisani kako bi sve bilo sigurno - kaže Forgić.
Darko Pejić
ZA SIGURAN PRILAZ I SLIJETANJE
Prilaz i slijetanje završna su faza leta zrakoplova, osim toga i najkritičnija. Jedan od stručnjaka pojašnjava da postoje dva uvjeta letenja: s vanjskom vidljivošću te s pomoću instrumenata, a zrakoplovi opremljeni opremom za ILS moći će pouzdano surađivati s onima na zemlji na svakom aerodromu. Oprema na zemlji ILS sustava sastoji se od tri glavna dijela na zemlji koja odašilju signale prema zrakoplovu: odašiljača prilaznog pravca, odašiljača putanje slijetanja (poniranja), i radiomarkera.