Novosti
PANDEMIJA ISPRAZNILA I PROMETNI KRVOTOK

Puste autoceste: Promet u travnju pao je za 75 posto
Objavljeno 22. travnja, 2020.
Usporedba: U Austriji je pad 80 posto, a u Velikoj Britaniji promet je pao na razinu iz 1955.

Uz ulice, parkove, sportska i dječja igrališta te druge javne prostore, pandemija, odnosno mjere Nacionalnog stožera na sprečavanju njezina širenja, ispraznile su i hrvatski prometni krvotok.

Pad i na Slavonici

Hrvatske autoceste bilježe znatan pad prometa, a time i prihoda od cestarine - i više od 70 posto, ovisno o promatranom vremenu, s tim da je za HAC "službeni početak izvanrednog stanja" bio 13. ožujka. Odlukom Nacionalnog stožera sada je kretanje bez propusnica omogućeno unutar županija, pa se može očekivati da će popuštanje mjere kretanja bez propusnice unutar županije bar donekle vratiti vozila na autoceste i naplatne kućice. Da nije pandemije, sada bi, primjerice, A1, Dalmatina, trebala osjećati zahuktavanje turističke sezone, no, kao i druge autoceste u Hrvatskoj, broji samo malobrojna vozila.


"Ukupno gledajući od početka godine do sada, promet i naplaćena cestarina manji su oko 22 posto u odnosu prema istom razdoblju 2019. godine. Promet u ožujku manji je 38, a naplaćena cestarina 35 posto u odnosu prema ožujku 2019. godine", uspoređuju u Hrvatskim autocestama ožujak bez zaraze koronavirusom i s njim. Najveći pad zabilježen je u dosadašnjim danima travnja, drugog mjeseca pod mjerama Nacionalnog stožera - prema prvim podatcima HAC-a za tekući mjesec, promet je na autocestama manji čak 75, a naplaćena cestarina 71 posto.


U odnosu prema navedenim velikim postotcima pada prometa i prihoda, autocesta A5, Slavonika, koja je još uvijek u nepotpunom profilu, bilježi u određenim razdobljima relativno mali pad brojki - ukupno ostvareni promet od početka godine do sada na A5 iznosi 194.367 vozila i manji je 19,6 % u odnosu prema istom razdoblju 2019., a naplaćena cestarina u ovom je razdoblju 14,2 milijuna kuna i manja je 19,8 posto u odnosu prema lani, a što samo potvrđuje da A5, Beli Manastir - Osijek - Svilaj, ni u uvjetima normalnog funkcioniranja nema znatniji promet. Veljača je čak na A5 zabilježila manji rast - neposredno u vrijeme prije proglašenja mjera epidemije, promet je na Slavonici u tom mjesecu veći devet, a naplaćena cestarina 10,5 posto u odnosu prema veljači 2019. "Podatci za ožujak 2020. na A5 pokazuju pad prometa za 32,7 i pad naplate za 31,5 posto u odnosu prema ožujku 2019. Znatan pad prometa i naplaćene cestarine bilježimo na A5 u travnju. Dosad pad prometa na A5 iznosi 72, a pad naplate 69,6 posto", dodaju u HAC-u.


Pandemija nije ispraznila samo autoceste u Hrvatskoj nego i u cijeloj Europi one plaćaju danak koronakrizi. U Hrvatskim autocestama navode primjer Austrije, gdje je promet pao 80 %, a na onima u Velikoj Britaniji on se sveo na promet iz 1955. godine.
Beskontaktna naplata

U HAC-u ističu kako maksimalno prate mjere stožera radi toga da se maksimalno ograniči mogućnost prenošenja zaraze, i među radnicima i među korisnicima autocesta. Preferira se beskontaktna naplata cestarine preko ENC-a, no takvim oblikom naplate dosad nije bio obuhvaćen veliki broj vozača. Stoga je HAC izašao s više (privremenih) pogodnosti. "Da bi se maksimalno smanjila mogućnost prenošenja zaraze, donijeli smo privremenu mjeru za korisnike koji nemaju ENC uređaj i stavili na raspolaganje 3000 uređaja uz popust od 40 %", navode u Autocestama. Taj kontingent ENC uređaja omogućen je po 73, umjesto dosadašnjih 122 kune. Nadalje, HAC je za potrebe zaustavljanja stranih vozila u tranzitnom prometu osigurao odmorište Novska (sjever i jug), koje se redovito dezinficira.


U HAC-u ističu da su s više mjera dali doprinos oporavku gospodarstva, pa je privremeno odgođeno povećanje cestarine od 10 % za vozila IA, I i II skupine od 15. lipnja do 15. rujna. Privremeno je produžen sezonski "zimski" ENC popust (što prestaje 31. ožujka) do 1. lipnja te dodatni popust od 7 % za vozila EURO VI za vozila III i IV skupine, koja koriste ENC uz naknadno plaćanje kreditnom karticom, tijekom godine dana počevši od 1. travnja. Među mjerama je i privremena obustava naplate suglasnosti za obavljanje izvanrednih prijevoza na autocestama HAC-a i naknade za dozvole za izvanredni prijevoz na njima do 1. lipnja 2020., počevši od 18. ožujka.


Vrijeme je i ispita za tvrtke koliko su društveno odgovorne, pa je HAC d.o.o. izvijestio kako su se njegova uprava i radnici svojim doprinosom priključili humanitarnoj inicijativi. Predsjednik uprave Boris Huzjan i član uprave Stjepan Baranašić odrekli su se plaće za ožujak i donirali u korist akcije "Zajedno za Zagreb" i "Hrvatska protiv koronavirusa", a radnici su dobrovoljnim prilozima skupili oko 60.000 kuna.
"Uprava je preko Hrvatske komore inženjera građevinarstva Zagrebu na raspolaganje stavila naše stručnjake, inženjere građevinske struke, koji će se priključiti interventnim timovima za procjenu oštećenja brojnih objekata koji su oštećeni u nedavnom razornom potresu", dodaju u Autocestama.


Suzana Župan
Hrvatske autoceste

o plaćanju

Da bi se maksimalno smanjila mogućnost prenošenja zaraze, donijeli smo privremenu mjeru za korisnike koji nemaju ENC uređaj i stavili na raspolaganje 3000 uređaja, uz popust od 40 posto.