Novosti
TEŠKO JE OVIH DANA BITI VOZAČ KAMIONA

Na cesti danima, odmor u karanteni, onda opet voze
Objavljeno 23. ožujka, 2020.
Oni su, uz zdravstvene djelatnike i druge hitne službe, pravi heroji ove krize

Vozači kamiona u ovim su korona-danima poput vatrogasaca tijekom sezone ljetnih požara - heroji nacije. Svima je jasno da se oni ne smiju ukloniti s cesta jer opskrba mora funkcionirati, a trgovačke police biti napunjene hranom i drugim potrepštinama koje se trebaju na vrijeme dovesti i isporučiti.

Poseban režim
Sve to najvećim dijelom ide preko leđa vrijednih vozača kamiona, onih koji na granicama čekaju po deset i više sati, onih koji u konvojima putuju do odredišta i onih koji nakon istovara moraju u karantenu, i iz nje, bez izravnog kontakta s obitelji ili drugim građanima, ponovno idu na cestu i preko granice.

Nije ovih dana lagano ni vlasnicima prijevozničkih tvrtki jer gotovo svaki sat stiže nova uredba, a ako im vozači imaju ture izvan Hrvatske, moraju u realnom vremenu pratiti i pravila iz susjednih zemalja, Mađarske, Slovenije, Austrije, ali i Italije koja je najteže pogođena koronavirusom. Unatoč opasnosti od zaraze, veliki broj kamiona iz Hrvatske svakodnevno je na talijanskim cestama, dovozeći toliko potrebnu robu i hranu kako za trgovačke centre tako i za male tvrtke koje su posebno pogođene pandemijom koronavirusa.

Kako doznajemo, više od 50 prijevozničkih tvrtki koje su registrirane u Hrvatskoj, šalju svoje vozače i kamione izvan hrvatskih granica. Svima se šalju upute o mogućnosti karantene nakon obavljenog prijevoza. Vozači u karanteni koja je organizirana u županijskom zbirnom centru ili u krugu prijevoznikove tvrtke, ili do 24 sata unutar kamiona, čekaju na poziv poslodavca za novu turu vožnje.

Važno je napomenuti da ako poslodavac nema potrebu vozača uputiti na rad (utovar ili istovar te prijevoz robe), taj isti vozač nakon posljednjeg obavljenog prijevoza mora ostati u karanteni najmanje 14 dana. U slučaju kada poslodavac više ne treba vozača, osim boravka u karanteni u trajanju od 14 dana, vozač ima i drugu mogućnost, a to je odlazak u samoizolaciju u trajanju od 14 dana. Razlika između samoizolacije i karantene za vozača, jest činjenica da se iz samoizolacije ne smije 14 dana sjesti za upravljač kamiona. Lijepo to izgleda na papiru, no u praksi je malo drugačije, jer vozači na granici od policajaca čuju kontradiktorne informacije. Prema iskustvima vozača, najbolje je osobno nazvati broj 113 i tamo potražiti odgovore na sve upite prije samog dolaska na granicu.

A da na granici s Hrvatskom ima problema svjedoči i primjer od četvrtka, a što su iskusili vozači koji su s natovarenom robom iz Austrije, preko Mađarske, krenuli u Hrvatsku. Na granici Austrije i Mađarske kod Nickelsdorfa radila su četiri prometna traka i protok kamiona bio je brz, kao i put kroz Mađarsku preko autocesta M1 i M6. Problemi su počeli nakon izlaska s autoceste kod Mohača gdje se u smjeru Udvara stvorila višekilometaraska kolona kamiona. Neki su, poput Ivana Stipića iz Gundinaca, na granici zapeli više od 16 sati.

Na vjetrometini
"Problem je što osim kamiona iz Hrvatske, na ovaj granični prijelaz dolaze i kamioni iz Srbije te Bosne i Hercegovine. Prijelaz je užasan jer si satima doslovno u polju, na vjetrometini. Nema ni vode ni hrane koju možeš kupiti, a nisam vidio ni volontere mađarskog Crvenog križa, koji su znali dijeliti bočice s vodom. Osuđen si na čekanje i pomoć kolega koji zajedno satima čame s tobom. Pohvalno je što nas većina ima maske na licu i gumene rukavice", rekao je Stipić, koji će nakon istovara u Županji u karantenu u krugu tvrtke, a potom ponovno put Austrije kada ga poslodavac uputi. Opet pripravan na višesatno čekanje na granicama, ali i karantenu kada se vrati...

U tvrtki Ricardo sa sjedištem u Dardi, velikom domaćem cestovnom prijevozniku, još i prije 15. ožujka, od kada su na snagu stupile postrožene mjere za vozače kamiona koji ulaze u Hrvatsku iz posebno rizične zemlje, nisu željeli svoje vozače izlagati dodatnom stresu i odvajanju od obitelji. Milan Vrdoljak, predsjednik Uprave te tvrtke, pojasnio nam je situaciju u kojoj je svaki vozač koji je odradio inozemnu turu nakon povratka ostajao u potrebnoj samoizolaciji u okviru svoga doma, a nakon toga nastavljao raditi, odnosno voziti isključivo na domaćim linijama. Uostalom, kako nam kaže Vrdoljak, u posljednje vrijeme uglavnom rade prijevoz na domaćim rutama. Ovakvoj su odluci prethodile i konzultacije s vozačima, kojima nije bilo toliko teško voziti izvan Hrvatske koliko im je teško pala odluka prema kojoj više ne mogu u samoizolaciju nego u karantenu.

Milan Bugarić/Dario Kuštro
2500

vozača stavila su tri najveća autobusna prijevoznika u Hrvatskoj na raspolaganje Stožeru civilne zaštite
NUDE VOZILA
Tvrtke članice HUP - Koordinacije rent a cara su Stožeru civilne zaštite stavile na raspolaganje više od 50 vozila diljem Hrvatske kako bi zdravstveno osoblje moglo pravovremeno stići na svoja radna mjesta. Ujedno su predsjednici uprava tri najveća autobusna prijevoznika okupljena u HUP-Udruzi prometa: Arriva RH, Čazmatrans i Presečki, stožerima stavili na raspolaganje autobuse, kombije i osobna vozila, 2500 vozača, svoju infrastrukturu, praonice za dezinfekciju, dispečerski sustav...
Možda ste propustili...