Autoglas
VOZILI SMO

Tesla Model 3 te u sekundi “zakuca” u sjedalo
Objavljeno 10. ožujka, 2020.
Imali smo priliku sjesti za upravljač američkog električnog hita te na hrvatskim cestama vidjeti zbog čega je Tesla tražena roba

Tesla Model 3. Krenimo redom kako bismo zapravo shvatili logiku ovog automobila. Tesla nije samo automobil koji iziđe s tvorničke trake i isporuči se kupcu, čime prestaje svaka veza s njime, otud i često nerazumijevanje koncepta koji stoji iza ove danas jedne od najvrjednijih tehnoloških, a ne samo autokompanija. Jer Teslu ne možemo samo plošno nazvati proizvođačem automobila, i u tome je umnogome njezina prednost pred drugim autotvrtkama.

Ne postoji ni jedan proizvođač automobila koji ima toliko razvijen autonomni način rada, autopilot. Tesla je već sposoban za autonomnu vožnju četvrtog stupnja, što laički rečeno znači da tijekom vožnje ne morate ni pipnuti upravljač. A kako je sva ta tehnologija zapakirana u formu automobila? Izvana je dizajn poprilično neprepoznatljiv, no to je jamstvo kako će trajati i duže od sedam godina, koliki je danas obično najduži životni vijek nekog modela.

Nema prekidača
Unutrašnjost je potpuno različita od bilo kojeg drugog automobila. Na tipični Teslin način, dizajniran je izrazito minimalistički (možda i previše) i nakrcan je visokotehnološkim inovacijama, kao što je veliki 15-inčni zaslon preko kojeg se upravljaju svim funkcijama. Ekran je oštar, visoke rezolucije i nepogrešivo logičan. Uz to, možete koristiti svoj pametni telefon kao ključ i pristupiti svim upravljačkim kontrolama automobila. Dostupna nadogradnja poluautonomne vožnje uključuje i pozivnu funkciju. To znači da doslovce možete poslati automobil da sam traži parking i da se parkira ili da vam s parkinga dođe na kućni prag.

S druge strane, ova velika upravljačka ploča zahtijeva previše pozornosti vozača, a završna je obrada za europsko tržište vidljivo bolja. Na središnjoj konzoli ne postoje nikakvi prekidači, samo dva okretna gumba na upravljaču i ručica za svjetla, žmigavce i brisače lijevo od upravljača.

Trenutni moment
Nudi prostor za petoricu, iako će najkomfornije biti za četiri putnika jer smo očekivali nešto više mjesta na stražnjoj klupi. Prednja sjedala su udobna, a tu je i dobra ponuda prostora za noge i odličan naslon za glavu. Zbog takozvane skateboard platforme gdje su baterije postavljene ispod podnice, pod je širok i ravan i olakšava smještaj putnika straga.

Automobil koji predstavljamo je iz sredine ponude, s dva motora, pogonom na sva četiri kotača i dužim dosegom (560 kilometara prema WLTP-u) i u Njemačkoj stoji 51.390 eura.

Elektromotori, za razliku od ICE motora, moment razvijaju trenutačno, od nula okretaja, pa im na utrkama ubrzanja često tunirani i dorađeni automobili gledaju u rep. Zapravo, kod električnih automobila je zanimljivo to da kad krenu, sve snažnije ubrzavaju. Kad do kraja pritisnete papučicu akceleratora, automobil vas zakuca u naslon i krene zastrašujućom brzinom kao da je prikačen za parni katapult na nosaču aviona. U vožnji je “trojka“ za jedan tako težak automobil vrlo dobra, čak iznenađujuće agilna. I iako je okretna i precizna na volanu, ipak će doći do podupravljanja ako ste u zavoj ušli s prevelikom ulaznom brzinom, a još uvijek imate za smiriti priličan zalogaj karoserije.

Postoje razne postavke namještanja upravljača i reakcije na papučicu akceleratora (ovdje ne može biti papučica gasa), tako da su standardne postavke manje osjetljive od postavke Sport i komunikativnije od načina rada Comfort. Kočenje je također prilično dobro, kočnice su snažne i progresivne, a Tesla će povremeno sam prenositi ažuriranja softvera kako bi se poboljšali sigurnosni sustavi, ubrzanje i ostale programabilne značajke.

Revolucionarni Model S osmišljen je da bude električni, a odmah su počeli razvijati i mrežu punionica: Superchargere od 120 kW za brzo punjenje i Destinationchargere za AC punjenje do 22 kW, jer su vrlo brzo shvatili kako nema smisla razvijati električna vozila koja se ne mogu brzo dopuniti. Kako nitko 2012. u autoindustriji i popratnim sektorima za stvarno nije htio razvijati ni električna vozila, a kamoli mrežu punionica, prvi superchargeri (Kalifornija i Norveška) dočekani su s podsmijehom uz brzo predviđanje Teslina kraha, jer tko je toliko lud da radi skupe luksuzne električne krstarice na kojima gubi novac, i još kupcima gradi skupu infrastrukturu za besplatno punjenje? Tesla je!

Mato Pavličević
RAZGRANATA MREŽA SUPERCHARGERA
Mreža Superchargera jedan je od razloga zašto je Tesla najbolji izbor za vozače na struju. Danas ima 1804 Supercharger stanica s ukupno 15.911 mjesta za punjenje, na kojima se njihova vozila pune brzinom do 250 kW, što znači da se, ovisno o modelu, može napuniti do 80 posto za 17-39 minuta, i pored toga je još 24.000 “Destinationchargera“ od 22 kW koji se nalaze u hotelima, marinama, nacionalnim parkovima, zabavnim parkovima i kod privatnih korisnika. Tesla pod određenim uvjetima besplatno poklanja tu vrstu punjača.

Za razliku od tzv. “komunalnih” punjača koji postavljaju gradovi, državne firme i institucije, te onih od Telekom korporacija, a koji često ne rade jer su postavljeni poradi forme, Tesla punjači uvijek rade i rukovanje je vrlo jednostavno. Ne trebate kablove, adaptere, kartice,, ne trebate pritiskati nikakva tipkala i sve je podređeno maksimalnoj funkcionalnosti.
I HRVATSKA JE NA TESLINOJ MAPI
Zahvaljujući zalaganjima pojedinaca, Hrvatska se uspjela naći na Teslinoj mapi, i danas postoji odlična Teslina infrastruktura s osam Supercharger stanica s po 6-8 individualnih mjesta za punjenje, osim u Senju, koji je bio prvi hrvatski Supercharger, gdje danas ima četiri mjesta za punjenje. Jedini privatni Supercharger u Hrvatskoj nalazi se u hotelskom kompleksu MonPerrin u Balama. U Hrvatskoj još ima i oko 300 Destinationchargera. Tesla je u Hrvatskoj naišla na velike otpore prilikom postavljanja Superchargera, koji ni danas ne rade često punom snagom zbog loše mreže i problema s distributerom.
Možda ste propustili...

JANICA KOSTELIĆ SUVOZAČICA DVOSTRUKOG POBJEDNIKA WRC RALLYJA CROATIA

Prvakinja asistirala - prvaku