Kultura
MARTINA FILJAK, PROSLAVLJENA HRVATSKA PIJANISTICA

Nadam se ugodnom druženju s osječkom publikom večeras
Objavljeno 26. veljače, 2020.
Talenata je mnogo, ali je pred njima velika borba za napredak i opstanak

Rođena u glazbeničkoj obitelji, Martina Filjak (1978.) glasovir je počela učiti s pet godina, a već u šestoj prvi put javno nastupa. Glazbenu je naobrazbu stekla na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i na bečkom Konzervatoriju, a potom ju završila u renomiranoj klasi za soliste u Hannoveru. Pohađala je i majstorske tečajeve na prestižnoj Klavirskoj akademiji na jezeru Como u Italiji. Zahvaljujući Gradu Osijeku i Koncertnom ciklusu Grada, ovu će vrsnu pijanisticu na koncertu u Arheološkom muzeju, u srijedu, 26. veljače, u 19.30 moći slušati i Osječani.



Prvi put nastupate u Osijeku? Ili griješim? Komu/čemu to možemo zahvaliti? Vjerujem da velika zasluga ide gosp. Bobiću, koji je ciklus Osječka glazbena srijeda podignuo na uistinu visoku razinu.


- Nije prvi put, ali je prvi puta u stvarno dugo vremena. Naime, kada sam još bila studentica Muzičke akademije u Zagrebu, došla sam na Memorijal "Darko Lukić" u Osijek te tada održala recital, ako me sjećanje ne vara, u dvorani Filozofskog fakulteta. No tada sam imala otprilike 16 godina. Davor Bobić pažljivo njeguje programiranje Osječke glazbene srijede i imam dojam da je svake godine sezona izuzetno atraktivna. Već se nekoliko godina dogovaramo za termin koji bi svima odgovarao i napokon smo ga pronašli, a ja se veselim Osijeku i osječkoj publici.

Iz pozivnice malo toga možemo doznati o koncertu, pa nam otkrijte bar nešto što će biti na programu, čime ste se odlučili predstaviti Osječanima?


- Odabrala sam kontrastan program: u prvom ću dijelu koncerta izvesti djela dva starija majstora, Haydna i Bacha. Obojicu ih ujedinjuje to što su imali vrlo stabilan život, Haydn je više desetljeća u službi Esterhazyja, a Bach također više desetljeća u službi crkve sv. Tome u Leipzigu. Unatoč tom naoko stabilnom životu, njihova djela odišu dubokom emotivnošću, čak i kada ona nije primjetna na prvi pogled. U drugom se dijelu koncerta bavim Franzom Lisztom, kompozitorom čiji je životni put bio sve samo ne stabilan, nego naprotiv, ekstravagantan, strastven i avanturistički. U Lisztovim virtuoznim kompozicijama, koje ću izvesti u drugom dijelu, bavi se istraživanjem onomatopeja, zvukova i sile prirode, ali i zvuka ljudskog glasa, bilo to u Palestrininom Motetu, bilo to u govoru sv. Franje Asiškog ili, pak, u sjećanjima na operu Lucia di Lammermoor.

Kakva su Vaša očekivanja od prostora, publike? Vjerujem da Slavonci od Vas mnogo očekuju, s obzirom na Vašu iznimnu reputaciju, ne samo u Hrvatskoj nego i u svijetu.


- Jedan bitan faktor istinskoga uživanja u mojoj prekrasnoj profesiji (ali i životu) temeljen je na nastojanju da nemam ni posebnih rutina ni očekivanja. Nekako imam osjećaj da prije stvorena predodžba u najboljem slučaju ograničava moju slobodu razmišljanja i prilagodbe. Za pijaniste, i generalno glazbenike, autentična spremnost na prilagodbu od iznimne je važnosti jer stalno moramo nastupati u različitim dvoranama i na različitim instrumentima. Ja se, prije svega, nadam ugodnom druženju s


publikom - jer razmjena i zajedničko osluškivanje glazbe u jednom lijepom prostoru - a prostor Arheološkoga muzeja izgleda doista prekrasno - zapravo i jest jedan oblik druženja.
Uspijevate li pratiti mlade hrvatske pijaniste? Pod tim mislim i na osječke. Kakva je budućnost hrvatskog pijanizma?



- Pratim koliko mogu i pijanističku i glazbenu scenu. Mislim da su današnji uvjeti za mlade glazbenike u Hrvatskoj daleko bolji nego prije 20 godina, ali istodobno situacija, naravno, nije idealna. Uvijek iznova ističem da u Hrvatskoj nema dovoljno kvalitetnih glasovira. I dalje na nacionalnoj razini imamo manjak kvalitetnih instrumenata bez kojih je teško (ili nemoguće) raditi kvalitetne koncerte i nastupe koji su, pak, i mladima itekako potrebni kako bi dobili nužno iskustvo. Nasuprot tomu, deficit talenta kao zemlja nemamo, upravo suprotno: talenata je mnogo, ali je pred njima i velika, realna, borba za napredak i opstanak.


Narcisa Vekić
Anum, nihice
Muraed nosulis. Eperes M.
ulazak
NA KONCERT U ARHEOLOŠKOM MUZEJU JE SLOBODAN
BOBIĆ: KONAČNO NAM SE POSREĆILO
- Iznimno sam počašćen i sretan radujući se koncertu naše proslavljene hrvatske pijanistice Martine Filjak u Osijeku. Želja za njezinim nastupom u okviru Koncertnog ciklusa grada Osječka glazbena srijeda postoji godinama, od samog začetka spomenutog ciklusa, no nikako zbog njezina zgusnutoga rasporeda nastupa po svjetskim pozornicima nije nam se posrećilo organizirati gostovanje kod nas. Mislim nekako da ova glazbena sezona dotiče svoje vrhunce jer samo tjedan dana nakon nje u goste nam dolazi svjetski poznat talijanski gitaristički kvartet 40 Fingers, koji u okviru svoje velike proljetne europske turneje nastupa u Hrvatskoj jedino u Osijeku, i to u našem HNK-u. Interes za oba koncerta je izniman. Prošli tjedan imali smo i zamijećen koncert naše mlade pop-dive Zsa Zse, prije nje nastupio je i nadasve znameniti kubanski barokni ansambl Ars Longa, a koncertna godina započela je više nego uspješnim nastupom violinističkog dua obitelji Krpan. Sezona se zahuktava iz tjedna u tjedan i to čini grad Osijek sve prepoznatljivijim i poželjnijim mjestom glazbenih susreta publike i izvođača iz cijele šire regije - komentira nam Davor Bobić, umjetnički ravnatelj ciklusa.
Možda ste propustili...

ĐAKOVAČKI KULTURNI KRUG: “NARATIV I RAZUMIJEVANJE” I “ČUDO”

Izdane dvije nove knjige

TISUĆLJEĆA MEĐU RIJEKAMA

Arheološka izložba u Belom Manastiru

Najčitanije iz rubrike