Novosti
GRAĐANI NA UDARU LAŽNIH VIJESTI

Europljani su pod pritiskom agresivnog dezinformiranja
Objavljeno 18. veljače, 2020.
Reutersov institut označio Facebook kao glavnog širitelja dezinformacija

Hrvatska je uoči preuzimanja predsjedanja Vijećem Europske unije od Europskog gospodarskog i socijalnog odbora (EGSO), koji u EU-u zastupa interese sindikata, poslodavaca i udruga civilnog društva, zatražila izradu mišljenja o nekoliko važnih pitanja što su i središnje teme našeg šestomjesečnog vodstva Unije. Uz pitanje proširenja, koje je stavljeno u fokus našeg predsjedanja, tu su politike migracija i demografije, ali i regulacije društvenih medija odnosno razvijanje medijske pismenosti i kvalitetnog novinarstva. Upravo o ovom posljednjem Europska unija traži zauzimanje oštrog stava zbog sve učestalijeg širenja lažnih vijesti.

Poplava laži

Izradu mišljenja zatražilo je hrvatsko predsjedništvo EU-a koje je ovu temu izdvojilo kao jedno od područja u kojemu će mu EGSO-ov doprinos poslužiti kao orijentacija za buduća promišljanja i djelovanja. Tim je povodom održana konferencija na kojoj se raspravljalo o utjecaju informacijskih kampanja na izlaznost birača na nedavnim europskim izborima kao i načinu očuvanja demokratskog sustava EU-a. Pokazalo se da su Europljani sve više suočeni s poplavom lažnih vijesti, nekvalitetnim novinarstvom koje favorizira senzacionalistički pristup nad nepristranim izvještavanjem i sadržajima na društvenim mrežama filtriranima u skladu s nečijim komercijalnim ili političkim interesima.


- Europske institucije nedavno su poduzele izvanredne napore da dopru do građana, no prijetnje su snažnije nego ikada prije. EU mora puno odvažnije nastupiti da bi europsku demokraciju učinio otpornijom, zanimljivijom i prosperitetnijom za nove generacije - rekla je hrvatska članica EGSO-a Marina Škrabalo.


Kampanja Europskog parlamenta provedena za prošlogodišnje europske izbore pokazala se uspješnom jer je mobilizirano nešto više od polovine ukupnog stanovništva EU-a.


- Razloge uspjeha treba tražiti u fokusiranosti kampanje na lokalnu razinu, u vođenju računa o emocionalnim aspektima i identificiranju ideje za koju se vrijedi boriti, što je u ovom slučaju bila Europa. Shvatili smo da nije dovoljno ljudima davati informacije, nego trebamo s njima surađivati i uvjeriti ih da nam se pridruže - rekao je Stephen Clark iz Uprave za komunikaciju EP-a.


Utvrđeno je također da u sadašnjem medijskom kontekstu Uniji nije lako doprijeti do građana. Strateško plasiranje vanjskih ubačenih lažnih vijesti i srozavanje kvalitete novinarstva i nepristranog izvještavanja jednako su krivi za ugrožavanje prava građana da budu informirani.


Alexandre Alaphilippe iz EU DisinfoLaba, neovisne udruge za borbu protiv sofisticiranih dezinformacijskih kampanja uperenih protiv EU-a i njenih zemalja članica, upozorio je da je isto tako potrebno usredotočiti se na unutarnje aktere koji proizvode lažne vijesti, a što se često zanemaruje.


Politički diskursi i rasprave, međutim, u posljednjih nekoliko godina preselili su se na digitalne platforme, društveni su mediji postali glavna poprišta političkih bitaka i glavni izvor informacija za mnoge Europljane, ali i glavni krivci za širenje lažnih vijesti.


Ricardo Gutiérrez, glavni tajnik Europskog udruženja novinara, smatra pak da EU vrlo bojažljivo nastupa prema digitalnim platformama te ih ne prisiljava da išta poduzmu u vezi s dezinformiranjem.
Poduprijeti novinarstvo

- Twitter je poduzeo neke korake, no Facebook odbija uvesti bilo kakve mjere da suzbije lažne vijesti dok je upravo njega Reutersov institut za proučavanje novinarstva označio kao glavnog širitelja dezinformacija - rekao je Gutiérrez i naglasio da novinari u Europi nikad dosad nisu bili pod tolikim pritiskom, ustvrdivši da ih je ubijeno 14, a broj napadnutih mnogo je veći.


Pozvao je na uspostavljanje medijskog ekosustava koji je pluralistički, neovisan, ekonomski održiv i koji je u službi javnosti.


Predstavnica našeg predsjedništva Irina Zorić napomenula je da će Hrvatska razmotriti kako ovo EGSO-ovo mišljenje na najbolji mogući način uvrstiti u rasprave u Vijeću EU-a.


- Kako bismo zaštitili naše demokratske vrijednosti, posebnu ćemo pozornost pokloniti borbi protiv širenja lažnih vijesti, netolerancije i dezinformacija na digitalnim platformama - ustvrdila je Zorić.


EGSO-ovo je mišljenje također relevantno za Akcijski plan za demokraciju koji priprema Europska komisija. Plan će, među ostalim, uključiti i prijedloge za osiguravanje veće transparentnosti plaćenog političkog oglašavanja kao i financijsko podupiranje kvalitetnog ovinarstva.
Tomislav Prusina
Najveća opasnost dolazi iz Kremlja
- Informacije koje danas stižu iz Kremlja glavni su faktor vanjske prijetnje kojom se umanjuje podrška Uniji. To je politički rat, duboka i strateška prijetnja našem načinu života. Cilj je miniranje učinkovitosti našeg demokratskog procesa, raspirivanje nepovjerenja i potkopavanje naše sposobnosti da branimo naše vrijednosti i institucije. Trenutno svjedočimo udomaćivanju prokremaljske dezinformacijske taktike u političkom diskursu i jačanju antidemokratskih aktera širom EU-a – tvrdi Monika Richter iz East StratComa, specijalizirane jedinice Odjela za strateške komunikacije ESVD-a fokusirane na suzbijanje ruskih dezinformacijskih kampanja u Europi i zemljama Istočnog partnerstva, dodajući kako joj je žao da EU nema nikakvu viziju o tome kako konstruktivne internetske ili digitalne sfere trebaju izgledati.
Europljani sve više suočeni s poplavom lažnih vijesti i nekvalitetnim novinarstvom
Možda ste propustili...

TRAŽI SE I ISPRIKA ZBOG POVREDE KODEKSA

Etičko povjerenstvo naložilo uklanjanje DP-ovog plakata

HUMANITARNA ORGANIZACIJA MARIJINI OBROCI HRVATSKA

Kampanja “Majci za ljubav”

Najčitanije iz rubrike