Ekonomija
HRVATSKA ZAOSTAJE ZA DRUGIMA

Više poticaja i punionica donosi i više električnih automobila na cestama
Objavljeno 10. veljače, 2020.
Sredstva koja su prethodnih godina alocirana za e-mobilnost nisu dostatna za ostvarivanje znatnijeg udjela e-vozila i punionica

Prošle je godine u Europskoj uniji prodano više od 290 tisuća električnih automobila, gotovo dvostruko više nego 2018., pokazuju podaci Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA). Prodaja je na godišnjoj razini porasla za 93,8 posto. Nizozemska sa 67.695 prodanih vozila i Njemačka sa 63.491 bile su najveća europska tržišta električnih automobila.

Preporuke

U hrvatskim su autosalonima u 2019. godini kupcima isporučili 1641 hibridno i 191 električno vozilo. Prema podacima agencije Promocija plus, po broju električnih automobila prednjačio je Hyundai, koji je prodao 50 električnih automobila. Na drugom je mjestu Smart s 39 prodanih e-vozila, a na četvrtom Nissan s 32 e-vozila. Treba napomenuti kako je put do kupaca pronašlo i 29 Tesli. Poput ukupne brojke vozila, čak 75 posto električnih automobila kupile su tvrtke, a samo 25 posto pojedinci. Kada je riječ o hibridnim vozilima, brojka od 1641 prodanog vozila može se zahvaliti Toyoti, koja je nedodirljiva u Hrvatskoj. Ona je prodala 1286 hibridnih automobila, tako da su ostalima ostale tek mrvice. Drugi je, primjerice, Audi sa 109 prodanih hibrida.


Iako i broj prodanih električnih i hibridnih vozila raste u dvoznamenkastim postotcima i u Hrvatskoj, naša je zemlja i dalje među onima u kojima građani nerado zamjenjuju vozila na "klasični" pogon onima koja nisu štetna za okoliš. Razlozi su ponajviše i dalje niži životni standard nego u zapadnim europskim zemljama, premala ekološka osviještenost i drugo. Primjerice, u Hrvatskoj je 2012. godine bilo samo 13 električnih automobila, a 2017. godine 277. Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost u 2018. godini je građanima dodijelio 12 milijuna kuna poticaja za kupnju električnih automobila, a u 2019. je taj iznos povećan na 17 milijuna kuna. Lani je najavljeno i da će poticaje za električna vozila Fond dodjeljivati redovito, svake godine, kako bi se uhvatio kontinuitet, no još nema informacija o tome kada će biti raspisan natječaj za ovu godinu.


Preporuke kako unaprijediti sustav dodjele poticaja za čistiji promet prošloga su tjedna djelatnicima Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost dali predstavnici AmChama. Podsjetimo, AmCham Hrvatska okuplja 250 američkih, hrvatskih i drugih međunarodnih tvrtki koje zapošljavaju 88.000 ljudi u našoj zemlji.


"Povećavanje sredstava za poticanje kupnje energetski učinkovitih vozila i gradnje punionica uz osiguravanje kontinuiteta javnog poziva ključni su za potporu razvoja e-mobilnosti u Hrvatskoj. Sredstva koja su prethodnih godina alocirana za e-mobilnost nisu dostatna za ostvarivanje znatnijeg udjela e-vozila i punionica u Hrvatskoj. Uz to potrebno je osigurati kontinuitet poticaja, ne samo u smislu nadolazećih godina nego i otvorenog cjelogodišnjeg javnog poziva", istaknula je Andrea Doko Jelušić, izvršna direktorica AmChama na sastanku s predstavnicima Fonda.
Transparentnost

AmChamovo stajalište predstavljeno u ovim preporukama usmjereno je na osiguranje većeg broja e-vozila na prometnicama i razgranatije mreže punionica u Hrvatskoj. "Osim povećanja sredstava i osiguravanja kontinuiteta, kod nabave vozila bitno je osigurati i dodatnu transparentnost na način da se primjenjuje unaprijed poznata kategorizacija prihvatljivih vozila. Nužna je odgovornost osoba koje su rezervirale sredstva od Fonda na temelju priložene ponude dobavljača budući da oni bez ikakvih posljedica mogu odustati od nabave i na taj način sprječavaju druge zainteresirane", navedeno je u AmChamovom stajalištu.

Uz navedeno, u slučaju gradnje punionica potrebno je sufinanciranje troškova elektroenergetskog priključka te svih troškova instalacije i razvoda elektroenergetskog kabela s obzirom na to da oni čine najveći dio investicije kod gradnje punionice.


Dijana Pavlović
RASTE I PRODAJA HIBRIDNIH VOZILA
ACEA je priopćila i kako je lani za gotovo 50 posto porasla prodaja hibridnih automobila u EU-u, na 465.026 vozila, dok je prodaja hibridnih automobila na punjenje porasla za 13,9 posto, na njih 174.103. Vozila s alternativnim pogonom, koja primjerice rade na ukapljeni naftni plin (LPG) i prirodni plin, činila su 10,7 posto ukupne prodaje automobila u EU-u u 2019. godini. U međuvremenu, prodaja dizelaša pala je za 13,9 posto, na 4,65 milijuna. Benzinski automobili ostali su najpopularnija vrsta vozila u EU-u, s prodajom koja je porasla 5,2 posto, na 8,96 milijuna.
PREDVODNIK
Od različitih oblika prometa europski cestovni promet s udjelom većim od 70 posto uvjerljivo predvodi u emisiji stakleničkih plinova. Kako bi se postigli ambiciozni klimatski ciljevi, nužno je okrenuti se uporabi tehnologija sa smanjenom emisijom CO2.
U 2019. godini je za kupnju električnih vozila dodijeljeno 17 milijuna kuna poticaja
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike