Novosti
POSLJEDICE OŠTRIJEG ZAKONA

Ćelije pucaju po šavovima: Pretrpani zatvori pune se prometnim prekršiteljima
Objavljeno 8. veljače, 2020.
U hrvatske zatvore, njih 14, stane 3900 zatvorenika, a mjesta stalno nedostaje

Primjenom novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama veliki broj prometnih prekršitelja završio je iza rešetaka. Tako ih je samo 22. siječnja 55 boravilo u hrvatskim zatvorima, a svakog dana sve ih je više. Najviše počinitelja prometnih prekršaja, njih 17, nalazi se u Zatvoru u Zagrebu, a kako doznajemo iz Ministarstva pravosuđa, oni su odvojeni od pravomoćno osuđenih i istražnih zatvorenika.



Recidivisti

Jedan od primjera je od 5. veljače, kada je varaždinska policija zaustavila automobil kojim je upravljao 46-godišnjak bez položenog vozačkog ispita. Policajci su vrlo brzo otkrili da mu to nije prvi put, nego da je riječ o višestrukom povratniku u počinjenju jednakih i sličnih prometnih prekršaja, koji ima više pravomoćnih presuda zbog istovrsnih prekršaja. "Vozač" je uhićen i doveden na prekršajni odjel Općinskog suda u Varaždinu. Iako su policajci predložili da ostane u zatvoru 60 dana, sud mu je odredio deset dana, nakon čega je poslan u Zatvor u Varaždinu.


Hrvatski zatvori ionako su pretrpani, a zbog loših uvjeta u njima, a ponajprije nedostatka prostora, država sve češće plaća odštete zatvorenicima. Unatrag dvije godine zatvori su bili preplavljeni osobama koje su se bavile krijumčarenjem ilegalnih migranata, a od donošenja novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama, u njima su sada i prometni prekršitelji.


Iz izvješća o stanju i radu kaznionica, zatvora i odgojnih zavoda za 2018. godinu, doznajemo da u hrvatske zatvore stane 3900 zatvorenika, a mjesta stalno nedostaje. Trenutno u Hrvatskoj ima 14 zatvora, i to u Bjelovaru, Dubrovniku, Gospiću, Karlovcu, Osijeku, Požegi, Puli, Rijeci, Sisku, Splitu, Šibeniku, Varaždinu, Zadru i Zagrebu.


U zatvorima bi bilo još više osoba da se nisu stvorili zakonski uvjeti da se za blaža kaznena djela osobama osuđenima prvi put te osobama procijenjenim niskorizičnima za ponavljanje kaznenog djela sve češće ne izriču alternativne kazne kao što su rad za opće dobro i uvjetna osuda sa zaštitnim nadzorom. Upravo je iz te skupine osoba prethodnih godina veliki broj upućen na izdržavanje kazne u poluotvorene ili otvorene uvjete.
Strogost sudaca

Prema sada već ne tako novom Zakonu o sigurnosti cestovnog prometa u zatvoru se može završiti zbog više razloga. Novčana kazna u iznosu od 10 do 20 tisuća kuna ili kazna zatvora do 60 dana predviđena je za vozače koji se na autocesti ili brzoj cesti kreću iz suprotnog smjera, koji voze u naselju brzinom višom od 50 kilometara na sat od dopuštene, ali i one koji projure bez smanjivanja brzine, ili ju čak povećaju, prolazeći kroz dva ili više crvenih svjetala. Ista kazna predviđena je i za vozače koji ne ostanu na mjestu prometne nesreće u kojoj je netko poginuo ili je ozlijeđen, one koji se ne daju testirati na droge ili lijekove, vozači i instruktor vožnje ako u krvi ima alkohola iznad 1,50 promila ili su pod utjecajem droga i lijekova, osobe koje voze, a nikada nisu položile vozački ispit, kao i vozač kojem je dozvola oduzeta ili je isključen iz prometa, ili mu je izrečena mjera opreza privremenog oduzimanja vozačke dozvole ili zaštitna mjera zabrane upravljanja motornim vozilom.


Zatvorska kazna do 60 dana ili novčana u iznosu od 10 do 20 tisuća kuna predviđena je i za vozače ako i dalje voze, a ukinuta im je dozvola u slučajevima kada mladi vozač u dvije godine prikupi devet, a drugi vozači koji su u dvije godine prikupili 12 negativnih prekršajnih bodova, pa im je vozačka dozvola oduzeta ili prijavljena izgubljenom. U tim slučajevima vozači mogu ponovno polagati vozački ispit istekom roka od dvije godine od dana izvršnosti rješenja. Vozač koji je i bez položenog vozačkog ispita u razdoblju od dvije godine prikupio devet negativnih prekršajnih bodova ne može podnijeti zahtjev za izdavanje vozačke dozvole na rok od dvije godine. Međutim, ako takav i dalje vozi i za taj prekršaj predviđena je kazna u iznosu od 10.000 do 20.000 kuna ili kazna zatvora u trajanju do 60 dana.
Sve puno ovisi i o tome kod kojeg će suca ili sutkinje prometni prekršitelj doći. Ipak, hrvatski suci, sve svjesniji problema velikog broja poginulih u prometu, sve se češće odlučuju na kazne i duže od 90 dana zatvora, pogotovo za one najupornije prekršitelje.


Sandra Lacić
POVEĆANJE ZATVORSKIH KAPACITETA
U sadašnjoj populaciji zatvorenika na izdržavanju kazne sve je teže pronaći dovoljan broj zatvorenika koje se može u skladu s pravilima uputiti u poluotvorene ili otvorene uvjete izdržavanja kazne. "Središnji ured Uprave za zatvorski sustav i probaciju Ministarstva pravosuđa kontinuirano ulaže napore da se smanji povremena prekapacitiranost zatvorenih uvjeta u nekim kaznenim tijelima. Tako su tijekom 2019. godine povećani smještajni kapaciteti Zatvora u Bjelovaru za devet mjesta, dok je krajem prošle godine u Kaznionici u Požegi stavljen u funkciju zatvoreni Odjel za muške zatvorenike ukupnog smještajnog kapaciteta za 50 osoba. U tijeku su pripremne radnje za adaptaciju jednog objekta u Kaznionici u Glini na koji način će se povećati smještajni kapaciteti tog kaznenog tijela za još oko 70 mjesta", kažu iz Ministarstva pravosuđa.
oprez
"PROMETNI" SU ODVOJENI OD OSTALIH ZATVORENIKA
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana