Ekonomija
PROIZVODNJA EKSPANZIJA

Proizvodnja craft piva u šest godina otvorila najmanje četiri stotine novih radnih mjesta
Objavljeno 22. siječnja, 2020.
Dok velike pivovare otpuštaju radnike, crafteri ih zapošljavaju, kaže Marić i dodaje da nezavisni pivari nisu trn u oku velikima

Craft - vrhunsko zanatsko pivo - polako osvaja hrvatske znalce, a 80-ak proizvođača tog piva koje se u nas počelo znatnije proizvoditi tek prije pet godina sanja o većem tržišnom kolaču i porastu tržišnog udjela sa sadašnjih između dva i tri posto na deset posto za nekoliko godina.Uspoređivati obično industrijsko lager pivo s craft pivom isto je kao uspoređivati parizer s vrhunskim pršutom, odgovara prosječni pivski znalac na pitanje koja je razlika između industrijskog lagera i vrhunskog crafta. Prošlo je nešto više od pet godina otkad je otvorena prva craft pivovara u Hrvatskoj. Craft ili zanatsko pivo polako je ali postojano osvajalo tržište, a danas, prema podatcima predsjednika Grupacije malih nezavisnih pivovara Hrvatske Kreše Marića, ima 80-ak malih pivovara koje ga proizvode. U Hrvatskoj se na godinu popiju 83 litre piva po stanovniku, uključujući turiste (Česi su rekorderi sa 143 litre), a proizvede ga se oko 3,4 milijuna hektolitara (po tome smo na 22. mjestu u EU-u). Tijekom velikih sportskih natjecanja, poput sadašnjeg Europskog prvenstva u rukometu, potrošnja se piva udvostruči u odnosu prema "običnim" danima. Potrošnja i proizvodnja crafta - zanatskog piva iznosi između dva i tri posto u odnosu prema ukupnoj potrošnji i proizvodnji, kaže Marić i dodaje kako je od 2013. do danas ta proizvodnja otvorila najmanje 400 radnih mjesta. "Dok neke velike pivovare otpuštaju radnike, crafteri ih zapošljavaju", kaže Marić i dodaje kako ne misli da su mali nezavisni pivari trn u oku onima velikima.


"Craft pivarstvo diže vrijednost cijelog pivarstva, pa u posljednje vrijeme i velike pivovare sve češće počinju proizvoditi craft piva", ističe. Iako su craftovi i u nas sve poznatiji, oni nemaju ni približnu moć oglašavanja kao veliki pivari. Reklamiraju se usmenom predajom, na festivalima i predavanjima, nerijetko izravno upoznaju potrošače s onim što rade. Osim toga, uz manjak reklame, njihov je proizvod - jer je prvorazredan, s najboljim sastojcima - znatno skuplji od običnog lagera. To je nerijetko nepremostiva zapreka prosječnome hrvatskom kupcu, no pravim znalcima nijedna cijena nije previsoka. Bogatija tržište bolje reagiraju - u Italiji, gdje prije 10 godina nije bilo nijedne, kaže Marić, više je od tisuću malih nezavisnih pivovara, a u Sloveniji ih je više od 130. "Craft se može piti u svako doba dana, uglavnom se ne pije u velikim količinama. Vjerujem da će za nekoliko godina tržišni udjel crafta dosegnuti 10 posto. U međuvremenu bi se trebali razviti lanci distribucije i otvoriti specijalizirane prodavaonice koje će naš proizvod držati na hladnome mjestu", ističe Marić. Prema njegovu mišljenju, proces osnutka malih nezavisnih pivovara nije završio pa njihovu ekspanziju možemo očekivati i sljedećih nekoliko godina. Istina, neke od njih su u međuvremenu propale, ali i dalje ih se više otvara nego zatvara. Matija Mrazek suosnivač je Varionice (uz Davora Simičića), jednog od prvih proizvođača hrvatskog crafta. Hina/ Z. R.

Tržište craft pivom sve je zrelije - potrošači ne gledaju na cijenu
“Nekome nije bitno što pije i pije najjeftinije pivo, ali bolji poznavatelji ne gledaju na cijenu”, istaknuo je Mrazek. Pionir craft scene u Hrvatskoj Andrej Čapka, direktor Zmajske pivovare, također je istaknuo da smo malo tržište. Zmajska pivovara osnovana je 2013. godine, a danas ima 14 zaposlenih. I Čapka očekuje stabilan rast i razvoj crafta u sljedećih nekoliko godina. “Tržište postaje sve zrelije iako u idućim godinama ne treba očekivati ekspanziju kakva se događala posljednjih pet godina. Craft će rasti iz godine u godinu, ali više ne takvom brzinom”, rekao je Čapka.
Možda ste propustili...

HRVATSKI DUHANI ZAVRŠILI UGOVARANJE

Sklopili novih 39 ugovora s proizvođačima duhana

NA KOCKI IM JE KONKURENTNOST I RAST

Europske banke zahtijevaju status strateškog sektora

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

HRVOJE STOJIĆ, EKONOMSKI ANALITIČAR HUP-A

Turisti u Hrvatskoj troše oko 150 eura dnevno, u Italiji i Španjolskoj prosječno 250, a u Francuskoj 550

2

PROGNOZE TRANSFORMACIJA KRIZE SE NIŽU JEDNA ZA DRUGOM I NE NAZIRE IM SE KRAJ

Zašto će se neke tvrtke u idućih šest godina ili spasiti ili uništiti?

3

NA KOCKI IM JE KONKURENTNOST I RAST

Europske banke zahtijevaju status strateškog sektora