Novosti
PRAVILA ZA TRGOVINU I POTROŠAČKA PRAVA NA INTERNETU

Protiv lažnih recenzija, prikrivenih influencera i internetskih "tapkaroša"
Objavljeno 15. siječnja, 2020.
Direktivu Europske unije države članice moraju za dvije godine prenijeti u nacionalno zakonodavstvo

Na snagu su stupila nova pravila za poboljšanje zaštite potrošača u Europskoj uniji, kojima će se, ističu iz Europske komisije, modernizirati zaštita potrošača te poboljšati provedba propisa u skladu s digitalnim razvojem.


Riječ je o nedavno usvojenoj EU-ovoj direktivi, koju države članice moraju za dvije godine prenijeti u nacionalno zakonodavstvo kako bi osigurale da su potrošači bolje zaštićeni prilikom kupnje preko interneta, u kojoj trenutno na razini EU-a aktivno sudjeluje čak 60 posto građana.

Prikriveno oglašavanje

Direktiva regulira pitanje višeg ranga ili isticanja mjesta komercijalnih ponuda u rezultatima internetskog pretraživanja. Tako se navodi da je potrebno u nacionalnim pravnim okvirima zabraniti praksu u kojoj trgovac potrošaču daje informacije u obliku rezultata pretraživanja kao odgovor na potrošačev internetski upit, bez jasnog navođenja svakog plaćenog oglašavanja ili plaćanja konkretno u svrhu postizanja višeg ranga proizvoda u rezultatima pretraživanja. Također, valja regulirati da, kada je trgovac izravno ili neizravno platio pružatelju usluge internetskog pretraživanja za viši rang pojedinog proizvoda u rezultatima pretraživanja, pružatelj usluge internetskog pretraživanja treba o tomu obavijestiti potrošače u razumljivom obliku.


Kako se potrošači pri donošenju odluka o kupnji, uz rang proizvoda, sve više oslanjaju i na potrošačke recenzije i preporuke, trgovci bi, kada pružaju pristup potrošačkim recenzijama proizvoda, trebali informirati potrošače o tome postoje li procesi ili postupci kojima se osigurava da objavljene recenzije potječu od potrošača koji su se proizvodima doista koristili ili ih kupili. Ako takvi procesi ili postupci postoje, trgovci bi trebali pružiti informacije o tome kako se provode provjere te potrošačima pružiti jasne informacije o tome kako se recenzije obrađuju. Primjerice, objavljuju li se sve recenzije, i pozitivne i negativne, i jesu li te recenzije sponzorirane ili je na njih utjecao ugovorni odnos s trgovcem. Nepoštenom poslovnom praksom trebalo bi stoga smatrati zavaravanje potrošača izjavama da su recenzije proizvoda dali potrošači koji su se doista koristili tim proizvodom ili ga kupili ako nisu poduzeti razumni i proporcionalni koraci kako bi se osiguralo da te recenzije potječu od takvih potrošača. Trgovcima bi također u tome kontekstu trebalo zabraniti podnošenje lažnih potrošačkih recenzija i preporuka, kao što su "sviđa mi se" na društvenim medijima, ili naručivanje od drugih da ih podnose, kao i manipuliranje potrošačkim recenzijama i preporukama, kao što je objavljivanje samo pozitivnih recenzija, a brisanje onih negativnih.


Pružatelji internetskih tržišta ubuduće bi trebali i informirati potrošače o tome je li treća strana koja nudi robu, usluge ili digitalni sadržaj trgovac ili ne, na temelju izjave koju pružateljima internetskih tržišta daje treća strana. Kada treća strana koja nudi robu, usluge ili digitalni sadržaj izjavi da je osoba koja nije trgovac, pružatelji internetskih tržišta trebali bi dati kratku izjavu o tome da se prava potrošača koja proizlaze iz Unijina prava zaštite potrošača ne primjenjuju na sklopljeni ugovor. Osim toga, potrošače bi trebalo informirati o tome kako se obveze u vezi s ugovorom dijele između trećih strana koje nude robu, usluge ili digitalni sadržaj i pružatelja internetskih tržišta.


Trgovcima se direktivom zabranjuje i preprodaja ulaznica za kulturne i sportske događaje potrošačima koje su trgovci nabavili upotrebom softvera kao što su "botovi", kojima im se omogućuje kupnja većeg broja ulaznica od tehničkih ograničenja koja je postavio primarni prodavač ulaznica ili zaobilaženje bilo kojeg drugog tehničkog sredstva koje je primarni prodavač uveo kako bi osigurao dostupnost ulaznica svim osobama.
Rješavanje žalbi

Trgovci će imati i obavezu potrošačima pružati informacije o politici rješavanja pritužbi koju trgovac primjenjuje, pravo odustajanja od kupanje, uključujući uzorak obrasca za odustajanje i u predugovornoj fazi. Naime, trgovac trenutno ima obavezu to činiti samo u fazi oglašavanja. Predviđeno je izuzeće od prava odustajanja od ugovora o uslugama koji su u cijelosti ispunjeni ako je ispunjavanje počelo uz prethodni izričit pristanak potrošača i uz potvrdu da će potrošač svoje pravo odustajanja izgubiti čim trgovac u cijelosti ispuni ugovor. Uz izuzeće glede ugovora o isporuci robe koja je izrađena prema specifikacijama potrošača ili očito prilagođena potrošaču. Poput, primjerice, izrade i montaže namještaja po mjeri, kao i kod isporuke energije izvan mreže, jer njezina cijena ovisi o fluktuacijama na tržištima robe ili energetskim tržištima, na koje trgovac ne može utjecati.

U konačnici, sve države članice trebale bi osigurati dostupnost pravnih sredstava potrošačima koji su pretrpjeli štetu zbog nepoštene poslovne prakse. U tome kontekstu potrošač bi trebao imati pristup naknadi štete i, kada je to relevantno, sniženju cijene ili raskidu ugovora. Određuje se i da sve informacije relevantne za pravnu regulaciju potrošačkih prava potrošaču trebaju biti dostupne preko mobilnih uređaja, kao i da faks- uređaje valja izbaciti iz popisa kontakata za potrošače jer je riječ o zastarjelom obliku komunikacije.


Ivana Solar
PRAVO NA PRILAGODBU ROBE
Direktiva izričito regulira stavljanje robe na tržište uz tvrdnju da je identična robi stavljenoj na tržište u drugim državama članicama iako se ta roba znatno razlikuje po sastavu ili obilježjima. Nadležna tijela takvu praksu trebala bi ocjenjivati i rješavati na pojedinačnoj osnovi. Prilikom ocjenjivanja nadležno tijelo trebalo bi uzeti u obzir mogu li potrošači lako primijetiti takve razlike, pravo trgovca na prilagodbu robe iste robne marke različitim geografskim tržištima zbog legitimnih i objektivnih čimbenika, poput nacionalnog prava, dostupnosti ili sezonskog karaktera sirovina ili dobrovoljnih strategija za poboljšanje pristupa zdravoj i nutritivno vrijednoj hrani, kao i pravo trgovca da ponudi robu iste robne marke na različitim geografskim tržištima u pakiranjima različite težine ili obujma.
PROTIV PREAGRESIVNE PRODAJE
Države članice trebaju ograničiti i prodaju izvan poslovnih prostorija, kao i prodaju u poslovnim prostorijama trgovca i prodaju na daljinu posebno agresivnom ili zavaravajućom marketinškom ili prodajnom praksom. Zaključeno je kako se takvom prodajom na potrošače čini pritisak da kupe robu ili usluge koje inače ne bi kupili ili da kupuju po previsokim cijenama, što često uključuje plaćanje na licu mjesta. Takva praksa često je usmjerena na starije osobe ili druge ranjive potrošače. Kakva će konkretno ograničenja uvesti, svaka zemlja ima izbor. Na primjer, u nacionalnim odredbama mogao bi se definirati dio dana kada posjeti potrošačevu domu bez njegova izričita zahtjeva nisu dopušteni ili bi se mogli zabraniti takvi posjeti ako je potrošač vidljivo dao do znanja da mu oni nisu prihvatljivi.
Možda ste propustili...