Tehno
SAVJETUJEMO - KUPNJA PREKO INTERNETA

Što učiniti ako online šoping ne završi kako ste željeli?
Objavljeno 6. prosinca, 2019.
Prepaid kartica vrijedi dok na njoj ima novca, no kad ga potrošite, možete uplatiti novi iznos

Većina ljudi koji kupuju putem Interneta nije doživjela neugodnost, a oni koji su je doživjeli, kao najčešće vrste prijevara navode kako im plaćena roba nije bila isporučena, ili je isporučena roba bila lošije kvalitete od reklamirane.

Međutim, ima i slučajeva krađe identiteta, najčešće u formi krađe broja kreditne kartice i niza drugih nepodopština, no kakvu god štetu pretrpjeli – morate nešto učiniti. Evo procedure:

1) Jasno definirajte problem. Prije službenog prigovora trgovcu važno je nedvojbeno ustanoviti u čemu je problem. To ćete učiniti višekratnim kontaktiranjem korisničke podrške online trgovine u kojoj ste nešto kupili, ako vam roba nije dostavljena, ili je dostavljena oštećena (ili u paketu nije ono što ste naručili), tijekom tri radna dana nakon dogovorenoga datuma isporuke. Ako nakon bar tri pokušaja kontakt s korisničkom podrškom nije uspostavljen, vrijeme je za službeni prigovor.

2) Podnesite službeni prigovor. Službeni prigovor podnesite putem obrasca. Svaka online trgovina dužna je na sve zaprimljene prigovore potrošača u pisanom obliku odgovoriti u roku od 15 dana od dana prigovora.

3) Prijava inspekciji. Ako komunikacija s e-trgovcem nije uspjela, ili ako e-trgovac uporno odbija dogovoriti s vama način rješavanja nastale neugodne situacije, vrijeme je za prijavu tržišnoj inspekciji Ministarstva gospodarstva. Inspektor će razmotriti vašu prijavu tek nakon što ste uputili pisani prigovor trgovcu te ako se on o njemu nije očitovao. Prijavu inspekciji možete predati osobno u Ministarstvu gospodarstva (u Zagrebu, Ulica Grada Vukovara 78), putem pošte ili e-pošte (prijave@mingo.hrm/prijave@dirh.hr).

4) Priprema za poziv policiji. Nakon podnošenja prigovora e-trgovini i komunikacije s inspekcijom Ministarstva gospodarstva počinje komunikacija s policijom. Tu je važno dobro se pripremiti. Morate dokazati da ste prevareni. U tome pomažu činjenice – podaci o počinitelju i pojedinosti o samom slučaju. Važno je sve: datum transakcije, opis transakcije, kontakt-podaci te fizička i internetska adresa e-trgovine s kojom imate problem, sva korespondencija e-poštom i SMS-om (Viber, Whatsapp, itd.) porukama koju ste imali s tim e-dućanom tijekom obavljanja transakcije, screenshot oglasa koji vas je naveo na kupnju, ispis ili pdf zapis formulara koji ste ispunili na web-stranci e-trgovine, fotografija ambalaže i sve drugo što se može fotografirati, itd., itd., uglavnom, dokumentirajte sve što dokazuje da ste oštećeni - dobro će doći. Proceduru prijave možete učiniti i online, prijavom e-policiji, na web-stranici Ministarstva unutrašnjih poslova https://mup.gov.

5) Savjetovati se s odvjetnikom. U komunikaciji s policijom postoji faza nakon prijave slučaja u kojoj morati pričekati da vam ljudi iz njihova Operativno-tehničkog centra kažu što misle o vašoj prijavi. Kako god to završilo, nakon što ste prijevaru neuspješno pokušali riješiti s e-trgovcem, uložili službeni prigovor, prijavili ste to inspekciji i policiji, vrijeme je za posjet odvjetniku.

Safe.Shop oznaka povjerenja
U Hrvatskoj danas ima nekoliko tisuća web-trgovina koje rade legalno, kao registrirani obrti i tvrtke, a prodajom na internetu, uz one koji su se profesionalizirali, bavi se još nekoliko tisuća ljudi, više ili manje amaterski, oglašavajući svoju djelatnost putem Facebooka, i internetskih oglasa i drugih web-odredišta. Među tim gerila e-trgovcima ima i onih koji ne rade baš profesionalno i ne ulijevaju povjerenje kupcima. Tome nastoji doskočiti udruga eCommerce Hrvatska koja se pridružila brojnim drugim nacionalnim organizacijama u Europi i svijetu koje se bave promocijom online trgovine te je i u našoj zemlji ustanovila oznaku povjerenja – Safe.Shop, putem koje se provodi certifikacija internetskih trgovina i dodatno dokazuje pouzdanost pojedinog online trgovca. Globalnu oznaku povjerenja Safe.Shop operativno nadzire Ecommerce Foundation organizacija, a udruga eCommerce Hrvatska je partner i ekskluzivni distributer Safe.Shop oznake povjerenja u Hrvatskoj.

PrePaid kartice: najsigurnije plaćanje putem interneta
Ako nakon svih sigurnosnih priprema koje smo vam do sada savjetovali još imate dvojbi koje vas sprječavaju u odlasku u internetski šoping na stranice online dućana koji imaju ono što vam treba i što vam se sviđa, onda je vrijeme za nabavu posebne PrePaid kartice. PrePaid kartica je kartica koja se od standardne razlikuje po tome što nije vezana uz vaš tekući, žiro ili neki drugi račun – štoviše, ne morate uopće imati račun u banci kako biste dobili tu karticu, a ona na sebi ima onoliko novca koliko na nju uplatite. PrePaid karticom mogu se platiti robe i usluge u Hrvatskoj i inozemstvu te na intenretu. Vizualno se ne razlikuje od standardnih debitnih ili kreditnih kartica, a kartice koje na sebi nose logotip Mastercard ili Visa, mogu se koristiti na bilo kojem prodajnom mjestu koje prihvaća standardne kartice tih tvrtki – bilo gdje u svijetu. A kartica vrijedi samo dok na njoj ima novca, no kad ga potrošite, možete na njen račun uplatiti novi iznos i ponovno šopingirati. Novac na karticu možete staviti uplatom gotovine na račun kartice u poslovnici banke koja vam je karticu izdala, prebacivanjem iznosa sa svog bankovnog računa na račun kartice na šalteru, kod osobnog bankara, ili putem internetskog ili mobilnog bankarstva. Novac na kartici možete koristiti za razna plaćanja, a ako vam u nekom trenutku iz bilo kojeg razloga zatreba gotovina - možete je tom karticom podići na prvom bankomatu. Transakcije su zaštićene na isti način kao i one koje se izvode običnim kreditnim karticama, što znači da u slučaju neke pogreške, ili neovlaštene uporabe, vrijede ista pravila kao i za obične kreditne kartice. Ako se tijekom online šopinga i dogodi kakva neugodnost, najviše što možete izgubiti jest iznos koji je preostao na kartici. Osim za kupnju na internetu kartica je idealna i za putovanja, jer je sigurnija forma novca od gotovine te je vrlo elegantan način za prijenos mjesečnog džeparca djeci, ili financijske potpore roditeljima u mirovini. U Hrvatskoj, Mastercard ili Visa prepaid karticu koju možete koristiti i na Internetu, možete nabaviti kod gotovo svih većih banaka, imaju ih Addiko, HPB, OTP, Zagrebačka banka. PrePaid kartice vrijede do četiri godine i osim naknade za izdavanje nemaju članarinu ni mjesečnu naknadu. No, nisu potpuno besplatne: prije potpisivanja - pozorno pročitajte ugovor!
Marin režić