Regija
UDRUGA BRANITELJA “PANONIJA”

Proizvode i promoviraju Slavoniju po Hrvatskoj
Objavljeno 22. studenog, 2019.
Najtraženije je suho meso, prikaz topljenja čvaraka turistima je atrakcija
BOŠNJACI

Prije šest godina 16 branitelja iz županjske Posavine, koji su u Domovinskom ratu dali golem doprinos u obrani toga područja, odlučilo je osnovati Udrugu branitelja proizvođača Panonija sa sjedištem u Bošnjacima. Željeli su biti i dalje korisni i svojim radom pridonositi društvenoj zajednici. Priključili su im se i novi članovi iz Osječko-baranjske i Brodsko-posavske županije. Udruga okuplja branitelje i članove njihovih obitelji koji imaju registrirane OPG-ove, obrte, društva ograničene odgovornosti, udruge, zadruge kućne radinosti… To su proizvođači suhomesnatih proizvoda, kolača, meda, vina, voća, povrća,voćnih rakija, tradicijskih rukotvorina i drugih proizvoda karakterističnih za Slavoniju i Baranju. Iza njih je oko 70 uspješno organiziranih sajamskih manifestacija diljem Lijepe Naše po kojima su postali prepoznatljivi.

Poštovati pravila
Pokazalo se da rade dobar posao i njihova je priča vrlo brzo odjeknula. Panonija je danas jedna od najaktivnijih braniteljskih udruga u Hrvatskoj. Krenuli su s Danima Slavonije i Sajmom slavonskih proizvoda u Malom Lošinju, Crikvenici i Rijeci, ubrzo su stigli i u Zagreb, Zadar, Pulu, Šibenik, Dubrovnik, Vodnjan, Bjelovar, Varaždin… Organiziraju ih u 12 gradova godišnje, uz tamburaše, slavonske delicije, čobanac, lepinjice..., a u Rijeci, Puli, Zagrebu i Zadru rade i po dvije manifestacije.

Predsjednik Udruge Pavo Baotić ne krije zadovoljstvo i priznaje da ni sam nije mogao zamisliti da će se projekt u koji su se upustili 2013. razviti u tako dobru priču i iz godine u godinu rasti i osigurati si svoje mjesto pod suncem. Dodaje da je bilo skeptika koji su Udruzi prognozirali brzo gašenje, ali su se prevarili.

- Odredili smo si vrlo jasna interna pravila kojih se svi pridržavamo. Ne može, primjerice, nitko napustiti štand u pola sajma, ako se odlazi, odlaze svi izlagači i kompletan sajam se zatvara, onaj tko ne poštuje pravila, više nije dio našega tima - pojašnjava.

Imaju više od 30 izvornih članova, koji su okosnica Udruge, a zbog velikog interesa morali su izmijeniti statut i uz Slavonce omogućiti i pridodano članstvo i zainteresiranim braniteljima iz drugih dijelova Hrvatske također omogućiti sudjelovanje. To je značilo i pokretanje novih manifestacija - Domaće je domaće i Zeleno i plavo.

Čvarci atrakcija
- Svaki uspješno odrađen projekt potvrda je da ono što radimo ima ozbiljno uporište i smisao te da manifestacije gospodarskog, turističkog i edukacijskog karaktera kao što su naše imaju pozitivan odjek kod naših domaćina. Posebice kod turista, kojima je ovakav pristup promidžbi i prezentaciji slavonskih autohtonih proizvoda vrlo atraktivan i zanimljiv - ističe.

Sami se financiraju, troškove organizacije manifestacija snose zajednički (smještaj, šator, tamburaši,..), prema nikome nemaju duga, a na zaradu se ne mogu požaliti.

- Interes kupaca jako je dobar, sada smo prvi put u Poreču i jako smo zadovoljni, ljudi dolaze, kupuju, prepoznaju kvalitetu domaćeg proizvoda. Na sajmovima najviše traže suho meso, po kojemu je Slavonija doista prepoznatljiva, to treba gurati, povećati proizvodnju i uključiti što više proizvođača. Tradicionalni način pripreme suhomesnatih delicija kupci stvarno obožavaju -
ustvrdio je.

Turistima je posebno atraktivan prikaz topljenja čvaraka, većina ih to prvi put u životu vidi. Neki su, priča nam, bili toliko oduševljeni da su čak nudili i novac samo da se fotografiraju uz oraniju s čvarcima. A i mnogi ga, kaže kroz smijeh, prepoznaju po tome i kada ga ugledaju, poviču: “Gle, to je onaj što topi
čvarke!”

Vrlo je važno, ističe, što su njihovi projekti dobro prihvaćeni i prepoznati od predstavnika lokalnih zajednica.

- Možemo reći da su naše manifestacije na neki način spona u povezivanju lokalnih zajednica kontinenta i obale. Pravi su primjer i potpisani sporazumi o posebnoj suradnji Grada Malog Lošinja, Vukovarsko-srijemske županije i Općine Bošnjaci. Pohvaliti se možemo i suradnjom naših malih proizvođača i obrtnika u turističkim destinacijama, što posebice veseli - kaže Baotić.

Najveći su problem troškovi prijevoza, koji nisu zanemarivi. Trud i projekte Udruge Panonija prepoznali su i u Ministarstvu branitelja, Uredu predsjednice te u Vukovarsko-srijemskoj i Osječko-baranjskoj županiji, koji im pružaju potporu.
Marija Lešić Omerović
UDARNA GODINA, POZIVI SA SVIH STRANA
- Nećemo se umoriti u promidžbi i prezentaciji nekada raskošnog i bogatog kraja, a sada napaćenog dijela Lijepe Naše koji ima neiscrpne potencijale u proizvodnji zdrave hrane, a koji, nažalost, trenutno napušta najkvalitetniji dio stanovništva, naša obrazovana mladost. Hrvatski branitelji nakon proživljenih strahota rata sada, osim na oplemenjivanju slavonskih oranica, rade na očuvanju i proizvodnji autohtonih proizvoda te njihovoj prezentaciji - zaključuje Baotić.

Dodaje da organizacija svake manifestacije zahtijeva puno posla, papirologije, opsežne pripreme, potrebno je mnogo i truda i vremena. Nakon Poreča, odlaze na Krk i prvi put na Cres. “Ova je godina bila baš udarna, stekli smo nekakav rejting, prepoznatljivost, lokalni čelnici nas već i sami pozivaju, što nam je veliki vjetar u leđa”, ističe.
manifestacije
U šest GODINA ORGANIZIRALI IH GOTOVO 70
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana