Osijek
ZABRINJAVAJUĆI PODATCI SUVAG-A

Često nam roditelji dovedu dijete tek uoči polaska u školu
Objavljeno 19. studenog, 2019.
Broj djece s problemima govora raste, a logopeda je sve manje. Lani se na dva natječaja nije javio nitko

Poliklinika za rehabilitaciju slušanja i govora SUVAG Osijek prošle je godine čak u dva navrata raspisala natječaj za zapošljavanje dva logopeda na neodređeno i na puno radno vrijeme, ali neuspješno. Na oba natječaja nije se javio ni jedan kandidat. Ravnateljica SUVAG-a Osijek Mirela Poljak Šefčić kaže kako deficit logopeda na tržištu rada nije ništa novo, ali broj onih kojima je potrebna pomoć ove zdravstvene ustanove raste iz dana u dan.

- Mi trenutačno za terapiju s logopedom na listi čekanja imamo 900 djece. To znači da će onaj tko je sada 900. s terapijom započeti za otprilike tek godinu i pol. Istovremeno imamo zaposleno 12 logopeda na puno radno vrijeme, što nam nije dovoljno. Iako imamo sve dozvole za zapošljavanje dodatnog kadra, njih nema na tržištu rada. Stoga je jako važno da roditelji na vrijeme prepoznaju potrebu za pregledom i eventualnom terapijom u našoj ustanovi kako bi se stiglo sve obaviti prije početka osnovne škole - upozorava ravnateljica Poljak Šefčić, inače i sama magistra logopedije.

U SUVAG-u napominju kako se danas poteškoće u komunikaciji mogu primijetiti mnogo ranije negoli dijete i započne s govornom komunikacijom.

- Uglavnom se roditelji kada dijete krene u vrtić zapitaju je li s govorom njegova djeteta sve u redu jer tu svoje dijete uspoređuju s vršnjacima. No poteškoće, bilo iz spektra autističnosti ili komunikacije, vide se već s 18 mjeseci. Dijete s 18 mjeseci mora imati razvijen socijalni smiješak, kontakt očima, pratiti mimiku lica odrasle osobe, tražiti jesti, piti i ići na toalet gestom ili riječima. U slučaju da toga nema, treba posumnjati da s razvojem jezično govornih sposobnosti nešto neće biti kako treba. Što se tiče artikulacijskih poteškoća, tamo do četiri i pol godine granica je gdje očekujemo da će dijete spontano svladati sve glasove materinjeg jezika. Nakon te dobi dijete može imati lijepo razvijene artikulacijske sposobnosti, ali se može dogoditi da je rečenica siromašna, da je agramatična i slično, što ukazuje da postoji poteškoća u razvoju jezično-govornih poteškoća. Odgojiteljice u vrtiću mogu primijetiti da dijete ne drži dobro olovku ili ima nepravilan hvat, a takve loše grafomotoričke sposobnosti svakako će se odraziti i na poteškoće s čitanjem i pisanjem. Često nam se roditelji obraćaju tek kod sistematskog pregleda za polazak u školu, ali to je samo par mjeseci prije škole, što je dosta kasno. Teško nam je vjerovati da i dandanas, nakon svih pokušaja osvještavanja i utjecaja na pedijatre, imamo slučajeva da nam roditelji kažu da im pedijatar ne želi dati uputnicu za SUVAG jer kaže da će dijete nadoći. Roditelj je taj koji prvi vidi da s djetetom nešto ne štima. Stoga svakom roditelju koji posumnja da s govorom njegova djeteta nešto nije u redu savjetujemo da dođu na prvi pregled. Bolje je da ga mi imamo u superviziji i kažemo treba li ga staviti na listu čekanja ili samo da damo savjet kako raditi s djetetom, nego da se sve ostavi da vas netko drugi uputi kod nas, i to kada dijete već treba krenuti u školu - poručuje Poljak Šefčić.

Recimo kako sama terapija artikulacije glasova u slučaju kada je dijete bez intelektualnih poteškoća traje samo od nekoliko mjeseci do najviše godinu dana. Ostale poteškoće iziskuju timski rad, na znatno duže razdoblje.

Nefreteta Z. Eberhard
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana