Ekonomija
BRODARI MUKU MUČE S KADROVIMA

Nedostaje kapetana na riječnim plovilima
Objavljeno 14. studenog, 2019.
U biti je problem što na brodovima pod hrvatskom zastavom, na domaćim vodama, mogu ploviti samo hrvatski državljani

Nedostatak posade, prvenstveno kapetana brodova u unutarnjim vodama, iskristalizirao se kao novi gorući problem domaćih brodara i lučkih operatera. U Osijeku se, u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) Županijskoj komori Osijek, održavaju redovite sjednice Zajednice za promet na unutarnjim vodama, odnosno Dunavu, Dravi i Savi, i već smo navikli izvještavati da je osnovni problem s kojim se bore pretovarne luke i brodari - ovisnost o vodostaju, a na Dravi i nanosi pijeska.No jučer je u prvi plan iskočilo sljedeće - brodari muku muče s kadrovima. U biti je problem u tome što na brodovima pod hrvatskom zastavom na domaćim vodama mogu ploviti samo hrvatski državljani.


- A s druge strane, na brod pod hrvatskom zastavom na plovidbi nizvodno Dunavom, od Novog Sada, nije nikakav problem ukrcati srbijanskog kapetana i cijelu srbijansku posadu - upozorila je Valentina Rakić, direktorica Dunavskog Lloyda, ujedno i novoizabrana predsjednica Zajednice.
Hrvatska je deficitarna s kapetanima na riječnim plovilima, što se trenutno krpa zapošljavanjem kapetana iz mirovine. No nedostaje svih profila jer problem je u tome što mladi koji završe odgovarajući školu nakon prve plovidbe, odnosno boravka na brodu, bježe od tog zanimanja. A jedini način da se stekne kvalifikacija (pa i za kapetana) ostvareni je plovidbeni staž na domaćim rijekama. Odnosno, ako i netko dođe, primjerice sa zvanjem kormilara, koje je stekao ploveći Njemačkoj, to mu domaće zakonodavstvo, jednostavno, ne priznaje.


Iako su na to brodari upozoravali godinama, a predstavnici luka također upozoravaju na problem stjecanja zvanja mornara, čini se da u resornom ministarstvu nisu reagirali. S ove sjednice će stoga predložiti promjene pravilnika.
Inače, riječne luke za prvih deset mjeseci ove godine bilježe bolje i manipulativne i financijske rezultate nego u isto vrijeme prošle godine.
Igor Bartolović, odnedavno direktor Nexe-Luke Tranzit, izvijestit će kako je ove godine pretovareno 20 brodova više nego za isto doba prošle godine, ali i dalje ističe kako za stabilno poslovanje trebaju i stabilnu situaciju što se tiče plovnosti.
Marijan Kuprešak iz Luke Vukovar, izvijestio je da su ove godine diversificirali korisnike, što im je donijelo bolje rezultate. Prijašnjih su godina naime dominantno ovisili o Petrokemiji, koja se za ovu godinu, na bliža tržišta Mađarske i Austrije, odlučila za kamionski transport.


No nešto manje optimizma dolazi iz RTC-a Broda (Slavonski Brod), oni su kao kooperant Ine vezani uz poslove prijevoza sirove nafte do Siska i obratno. Ako se nešto dogodi u tom segmentu, upitna je njihova daljnja budućnost.
Dobar posao s pretovarom, dominantno žitarica, ostvaruje vukovarski Vupik plus (u sastavu Fortenova grupa), jedini su naime silos na vodi - odnosno jedini mogu izravno iz broda utovarati u silos, i obratno iz njega istovarati u brod. Dario Kuštro

U LUCI DIZALICA NA SOLARNU ENERGIJU
Zanimljivu investiciju najavljuju u Luci Vukovar - uložili bi naime u instaliranje solarne elektrane, a tako proizvedenom strujom pokretali bi najveću dizalicu, koja se sada pogoni na dizelsko gorivo. Također osim što se radi kružni tok, koji će omogućiti bolji ulaz na prostor luke, i duž cijele luke radit će se novo cestovno rješenje s posve novim izlazom. Istodobno kako bi zadržali radnike, uveden je cijeli niz demografskih mjera - jedna od njih su naknade za svako novorođeno dijete.
Mladi koji završe odgovarajući školu, nakon prve plovidbe bježe od tog zanimanja
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana