Zdravlje
KOLIKO JE VREMENA POTREBNO ZA ODVIKAVANJE OD NEŽELJENIH NAVIKA?

Postoje i aplikacije koje bi vam mogle pomoći da stvorite novu naviku, ili da se odviknete od loše
Objavljeno 11. studenog, 2019.

Od svakodnevnog pranja zuba do ispijanja kave u 11 sati svi imamo desetak navika koje čine našu svakodnevnu rutinu.

Neke navike su pozitivne i korisne, poput odlaska u teretanu, a druge, poput pušenja kutije cigareta dnevno ili čestog naručivanja pizze - negativne su, pa čak i štetne, piše ScienceAlert. Postoje i aplikacije koje bi vam mogle pomoći da stvorite neku novu naviku, ili da se odviknete od loše, a mnoge se temelje na pretpostavci da će vam za to biti potreban 21 dan.

Ovaj broj potječe iz vrlo popularne knjige iz šezdesetih godine prošlog stoljeća pod nazivom "Psihokibernetika" plastičnog kirurga Maxwella Maltza, koji je primijetio da njegovim pacijentima nakon operacije u prosjeku treba 21 dan da se priviknu na nov izgled.

Vrijeme
No, prema rezultatima studije provedene 2009. godine vrijeme potrebno za oblikovanje navike ne može se precizirati.

Znanstvenici s londonskoga University Collegea istražili su nove navike 96 ljudi u razmaku od 12 tjedana, i otkrili da prosječno vrijeme potrebno za usvajanje nove navike zapravo iznosi 66 dana. Istaknuli su da se individualno usvajanje novih navika kreće u rasponu od 18 do nevjerojatnih 254 dana. Dakle, želite li usvojiti neku novu naviku proći će najmanje dva mjeseca i ne biste trebali očajavati ako vam to ne uspije za tri tjedna, jer za većinu ljudi to jednostavno nije dovoljno.Svaka dobra, loša ili beznačajna navika započinje psihološkim uzorkom koji se naziva "petlja navike". Riječ je o procesu koji čine tri dijela. Prvi među njima je okidač koji dopušta mozgu određeno ponašanje.

Drugi dio je samo to ponašanje, odnosno rutina koju stvara, dok je treći nagrada, odnosno ono što se mozgu sviđa i pamti "petlju navike" u budućnosti.Nakon što je navika formirana, teško ju je prekinuti upravo zato jer zaboravljamo kako uopće radimo to što radimo, već smo robovi te navike koju prakticiramo nesvjesno."Prekidanje sa starom navikom uistinu znači uspostavljanje nove navike, novoga snažnog odgovora. Stara navika ili obrazac reagiranja još uvijek je prisutan, jer je riječ o uzorku reakcije neurona u mozgu, no manje je dominantan i manje snažan", pojašnjava psiholog Timothy Pychyl.

"Mnogo je lakše započeti raditi nešto novo nego prestati raditi nešto na što smo navikli bez zamjenske aktivnosti", kaže neuroznanstvenica Elliot Berkman.

"To je jedan od razloga zbog kojega su sredstva za pomoć pri odvikavanju od pušenja poput nikotinske gume ili inhalatora obično učinkovitija od nikotinskih flastera."

Zamjenska aktivnost
Stručnjaci se slažu da ne postoji tipičan vremenski okvir za prekid neke navike, a pravi recept je spoj osobnosti, motivacije, okolnosti koje nas okružuju i navike o kojoj je riječ.

"Ljudi koji žele odbaciti neku svoju naviku jer za to postoje razlozi koji su u skladu s njihovim osobnim životnim vrijednostima, svoje će ponašanje promijeniti brže od osoba koje to čine pod pritiskom drugih ljudi", kaže Berkman.

Da biste se uspješno odviknuli od nečega morate razmisliti o tomu koja je najsnažnija motivacija koja će vas na promjenu potaknuti. Razmislite o "zamjenskoj aktivnosti", no povedite računa o tomu da ona bude pozitivna, primjerice nemojte pušenje zamijeniti grickalicama. Što je navika dulja, duže će vam trebati da je se riješite.

"Dugogodišnje navike doslovce su usađene na neuralnoj razini, pa su i odrednice ponašanja iznimno snažne", kazao je Berkman. "Dobra je vijest da su ljudi gotovo uvijek u stanju ostvariti nešto drugo i novo kad su svjesni negativnih učinaka navike i kada su dovoljno motivirani za promjene."
Hina
Individualno usvajanje novih navika kreće se u rasponu od 18 do nevjerojatnih 254 dana
Možda ste propustili...

NAŠ BIOLOŠKI SAT ODREĐUJE NA KOJI ĆEMO NAČIN REAGIRATI NA LIJEKOVE

Lijekovi za snižavanje krvnog tlaka imaju mnogo bolji učinak uzimaju li se prije spavanja

POSTOJI NEKOLIKO PROVJERENIH NAČINA DA PREHLADU “SASIJEČETE U KORIJENU”

Prehlada u prosjeku “obori” odrasle triput godišnje

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

POSTOJI NEKOLIKO PROVJERENIH NAČINA DA PREHLADU “SASIJEČETE U KORIJENU”

Prehlada u prosjeku “obori” odrasle triput godišnje

2

NAŠ BIOLOŠKI SAT ODREĐUJE NA KOJI ĆEMO NAČIN REAGIRATI NA LIJEKOVE

Lijekovi za snižavanje krvnog tlaka imaju mnogo bolji učinak uzimaju li se prije spavanja

3

STUDIJA BOLESTI SRCA

Perite zube često kako biste imali što zdravije srce