Mozaik
ZAGREB FILM FESTIVAL

O fragmentima egzila, ekstremizmu i utopiji ujedinjene Europe
Objavljeno 23. listopada, 2019.
U konkurenciji glavnog programa ističe se premijera norveške sociopolitičke drame “Pazi na djecu” Daga J. Haugeruda

Rast nacionalizma, ekstremizma, ksenofobije i šovinizma te posljedično urušavanje (utopijske) ideje Europe ujedinjene u različitosti, nužnost komunikacije i dijaloga između društvenih aktera, koji se nalaze na ideološki suprotnim stranama političkog spektra, korupcija kao gorući problem tranzicijskih društava, prešućeno djelovanje jedne hrabre pojedinke u okolnostima zločinačkog režima ili pak distopijska vizija nekog budućeg političkog uređenja društva - sve su to teme naslova iz različitih natjecateljskih i popratnih programa ovogodišnjeg izdanja Zagreb Film Festivala, koje povezuje kritički odnos prema različitim političkim sustavima i društvenim uređenjima.

U konkurenciji glavnog programa glede ovoga ističe se norveška sociopolitička drama "Pazi na djecu" Daga J. Haugeruda, premijerni naslov u kojemu redatelj pričom o fatalnom sukobu između trinaestogodišnje Lykke, kćeri istaknutog laburista i njezina prijatelja Jamieja, sina poznatog političara desnice, uspješno propituje same granice političkog u okvirima tzv. razvijenih demokracija i (ne)mogućnosti snošljivosti aktera na suprotnim ideološkim polovima.

Vlast i korupcija
Nakon uspjeha komedije "Kralj Belgijanaca" (ZFF 2016.), redateljski dvojac Jessica Woodworth i Peter Brosens u nastavku Bosonogi car donose nove (ne)zgode naslovnog junaka, i to u hrvatskoj koprodukciji. Nakon što u Sarajevu preživi pokušaj atentata, belgijski se kralj budi na Brijunima, u nekadašnjoj Titovoj rezidenciji. Dok pokušava pobjeći s otoka, sustižu ga vijesti da je proglašen prvim carem nacionalističke Nove Europe, čime Titova vila, sasvim ironično, postaje mjesto kolapsa ideje ujedinjene Europe. Premijera ove britke političke parodije, u cijelosti snimljene u Hrvatskoj, svečano će i zatvoriti ovogodišnje izdanje ZFF-a.

Suptilna kritika budućnosti prisutna je i u novom filmu jednog od najzanimljivijih latinoameričkih redatelja današnjice, Gabriela Mascara "Božanska ljubav". Ova distopijska vizija Brazila u bojama neona kao da priziva neki novi svijet, čiji se razvoj ogleda u nedavnom izboru krajnje desnog Bolsanara za predsjednika, a film gledamo u programu Ponovno s nama. U maniri trilera politikom se bavi i novi film Rodriga Sorogoyena Vlast, žestoka kritika korupcijom izjedene postfrancovske Španjolske, ovjenčane s dvije nacionalne nagrade Goya, i to za najbolju režiju i scenarij. Premijera filma očekuje nas u sklopu stalnog popratnog programa Dan LUX filma.

Bolji život
Političkim uzrocima egzila i autorskim odgovorima na njegove posljedice posvećen je ovogodišnji posebni popratni program pod nazivom "Fragmenti egzila". Vječno aktualno, pitanje egzila nove vrhunce doživljava i danas, i to u našem najbližem susjedstvu, na sjecištu interkontinentalnih migracija prema ‘‘tvrđavi Europi‘‘ s više od pola milijuna apatrida raznoga podrijetla. Prema riječima selektorice programa, filmske kritičarke Diane Nenadić, na ovakve i slične procese filmaši su uvijek brže reagirali od onih koji bi ih trebali rješavati, pa će tako filmovi iz programa pokazati kako su na različite aspekte egzila reagirali neki od glasovitih europskih filmaša. Izazvani neposrednim povijesnim prilikama na temu egzila stvarali su legendarni redatelji poput R. W. Fassbindera i Ulricha Seidla, ali i jedan od najvažnijih dokumentarista ovih prostora, Želimir Žilnik.

Dobitke prelaska europske granice Ulrich Seidl relativizira u groteskno realističnom filmu "Uvoz, izvoz" (2007.), paralelno prateći sudbine Ukrajinke, koja u potrazi za "boljim životom" stiže na europski zapad i Austrijanca, koji s istom motivacijom kreće u suprotnom smjeru, a Žilnik se u dokudrami Tvrđava Europa bavi ljudima različitih nacionalnosti, koji iz srednje Europe pokušavaju dospjeti na zapad prelazeći granicu i kršeći europska pravila.

Zagreb Film Festival, najveća zagrebačka filmska avantura, održat će se sedamnaesti put od 7. do 17. studenoga u kinu Tuškanac, MSU-u, dvorani KIC-a, KUC-u Travno, NS-u Dubrava i Laubi.

Tanja Kvorka
SUOČAVANJE S PROŠLOŠĆU I SADAŠNJOŠĆU
U konkurenciji natjecateljskog programa PLUS kuriranom od srednjoškolaca za svoje vršnjake, novi je film slovačkog redatelja sa zagrebačkom adresom Marka Škopa, “Nek bude svjetlost”, iznimno uvjerljiv prikaz srca tame suvremene Slovačke obilježeno rastom desnog ekstremizma, uz lokalnu specifičnost sprege nacionalizma i katoličkog klerikalizma. U istom programu, domaće snage spremne za suočavanje s prošlošću predstavlja redateljica Dana Budisavljević. Potresnim dugometražnim prvijencem o ženi koja je iz ustaških logora spasila više od 10.000 djece, na Pulskom filmskom festivalu osvojila je niz nagrada, uključujući onu za najbolji film, režiju i nagradu publike.
FILM “ŽABAR”
U filmu “Žabar” (1969.), Fassbinder, kultni otpadnik Njemačkog novog vala, koji je do svoje prerane smrti snimio više od 40 filmova, redom radikalne modernističke estetike, glumi grčkog gastarbajtera u adaptaciji vlastite drame i pokazuje kako prisutnost stranca djeluje na frustriranu malograđansku mladež iz njemačkog susjedstva.
Možda ste propustili...

PREDSTAVLJEN KRATKI TEASER ZA NOVU TURSKU ROMANTIČNU SERIJU

“Thank You, Next” stiže na Netflix

Najčitanije iz rubrike