Mozaik
LATINOAMERIČKI BOOM NA ZFF-U

Filmovi iz Čilea, Brazila, Kolumbije i Gvatemale
Objavljeno 17. listopada, 2019.
Svi imaju beskompromisan stil, svježi redateljski pristupi i zanimljive priče

Četiri uzbudljiva naslova koja gledamo u programima ovogodišnjeg ZFF-a stižu iz Latinske Amerike. Karakteriziraju ih beskompromisan stil, svježi redateljski pristupi i zanimljive priče u kojima se autori obračunavaju s prošlošću, ali i budućnošću matičnih zemalja. Dva festivalska i rubno eksperimentalna hita neonskih tonova i sjajnih soundtrackova, "Božanska ljubav" Gabriela Mascara i "Ema" Pabla Larraina, stižu iz Brazila i Čilea, a dva potencijalna oskarovca, "Monos" Alejandra Landesa i "Naše majke" Césara Díaza, na zanimljiv se način suočavaju s ratnim nasljeđem Kolumbije i Gvatemale.

Plesna melodrama
U programu Ponovno s nama gledamo "Božansku ljubav" ("Divine Love"), treći film Gabriela Mascara, redatelja "Neonskog bika", senzualnog pogleda iza kulisa brazilskog rodea, koji smo gledali na 14. ZFF-u. U "Božanskoj ljubavi", distopiji smještenoj u blisku budućnost, Mascaro predstavlja svojevrsni sestrinski svijet Atwoodinoj "Sluškinjinoj priči", u kojem Brazil više nije svjetska prijestolnica opuštenog života, nogometa i sambe, nego drive-in ispovijedi, genetskog inženjeringa i hard core kršćanstva. U tom svijetu vjernici poslijepodne sudjeluju u zajedničkim čitanjima neonske Biblije, a navečer u grupnom seksu i partyjima koje prati filmski soundtrack s potpisima najzanimljivijih imena s brazilske DJ scene. Kritičari u dovitljivom i senzualnom SF-u, u kojem prevladava neonski kolorit, čitaju protest vizije budućnosti aktualnog predsjednika Bolsonara.

Filmski srodnik po neonskom ugođaju i fenomenalnom soundtracku (Nicolas Jaar) plesna je melodrama "Ema", koju također gledamo u programu Ponovno s nama. Autor je Pablo Larrain, trenutačno najzvučnije ime čileanske kinematografije, redatelj prepoznatljive estetike koji se u svojim filmovima općim mjestima povijesti i biografijama slavnih vraća iz posve neočekivanih perspektiva ("Tony Manero", "Jackie" s Natalie Portman, "Neruda", koji smo gledali u distribuciji ZFF-a). "Ema" je sedmi Larrainov film, radnjom smješten u lučki grad Valparaiso, gdje žive naslovna junakinja Ema (sjajna Mariana Di Girolamo) i Gaston (Gael Garcia Bernal), bračni par plesača reggaetona koji odnedavno živi odvojene živote. Njih dvoje međusobno se optužuju što su odustali od skrbništva nad posvojenim sinom, koji je zbog sklonosti piromaniji i nasilju vraćen u sirotište. Ema je dosad najeksperimentalniji i najzanimljiviji Larrainov film, a kritika ga hvali i zbog portreta junakinje, koja je istovremeno divlja, hrabra i neprilagođena, ali ne podilazi postojećim stereotipovima.

S netom osvojenom nagradom za najbolji film BFI London Film Festivala i posebnim priznanjem festivala Sundance, u glavni program ZFF-a stiže kolumbijski kandidat za Oscara "Monos", u režiji Alejandra Landesa. Napeti spoj ratnog filma i trilera, "Monos" nudi uznemirujuću i halucinatornu viziju kaosa rata, u kojemu glavnu riječ vode djeca, zbog čega ga kritičari uspoređuju s "Apokalipsom danas" i "Gospodarom muha". Na vrhu planine, osmero tinejdžerskih gerila-ratnika s puškama budno pazi na američku taokinju Doctoru i kravu Shakiru. Danju izvode vojne vježbe, a noću se predaju mladenačkom hedonizmu. Osim što ga svrstavaju u vrh nezavisnog filma, "Monos" je doživio uspjeh na kolumbijskom box officeu - ljudi su pohrlili u kina gledati film koji se obračunava s problemom ukorijenjenog rata i nasilja. Redatelj priču djelomično temelji na vlastitim obiteljskim traumama, a kao savjetnika za scenarij uposlio je bivšeg člana specijalne jedinice ogranka FARC-a Wilsona Salazara, koji je poslije dobio jednu od važnih uloga u filmu. Film hvale zbog očaravajućih vizuala, za koje je, osim direktora fotografije, Jaspera Wolfa, zaslužna i činjenica da je sniman na nadmorskoj visini od 4300 metara po kiši, magli i hladnoći. Soundtrack potpisuje Mica Levi, poznata kao Micachu ("Ispod kože", "Jackie").

Kandidat za Oscara
Srodnom temom - posljedicama dugogodišnjeg građanskog rata u Gvatemali, koji je rezultirao etničkim čišćenjem starosjedilačkog stanovništva - bavi se još jedan film iz glavnog ZFF-ova programa, aktualni belgijski kandidat za Oscara, koprodukcija Belgije, Francuske, Gvatemale, "Naše majke" u režiji Césara Díaza. Godina je 2018. Cijela je zemlja zaokupljena suđenjima bivšim zapovjednicima u građanskom ratu, a izjave žrtava naviru sa svih strana. Ernesto (Armando Espitia – Heli, 2013.) mladi je forenzički antropolog čiji je posao identificirati tijela poginulih. Jednoga dana u priči stare svjedokinje on uočava trag koji bi ga mogao odvesti do oca gerilca koji je nestao u ratu. Film je premijerno prikazan na Tjednu kritike u Cannesu, gdje je nagrađen Zlatnom kamerom za najbolji debitantski film i nagradom SACD za scenarij.

Zagreb Film Festival, najveća zagrebačka filmska avantura, održat će se sedamnaesti put od 7. do 17. studenoga u kinu Tuškanac, MSU-u, dvorani KIC, KUC-u Travno, NS-u Dubrava i Laubi.

Tanja Kvorka
RADIONICA TELEVIZIJSKO PRIPOVJEDANJE
DKE – Ured MEDIA Hrvatske u suradnji s DKE – Uredom MEDIA Srbije organizira radionicu Televizijsko pripovijedanje koja će se održati od 10. do 12. studenog 2019. u okviru ovogodišnjeg izdanja Zagreb Film Festivala. Radionicu će voditi iskusne stručnjakinje Hayley McKenzie i Kay Stonham iz tvrtke Script Angel.

Radionica će se ponajprije baviti televizijskim pripovijedanjem, pripremom projekata za tržište i pronalaženjem koproducenata. Televizijsko pripovijedanje uključuje evaluaciju projekta, s naglaskom na procjeni njegove prikladnosti televizijskom formatu, zatim žanr u TV serijama, razvoj likova, pokretače same priče, razlike u strukturiranju serijske i epizodne priče i njihov suodnos, ideje za daljnje sezone, mjesto i vrijeme radnje te stil i ton serije. Radionica će uključivati sudjelovanje šest timova (tri iz Hrvatske i tri iz Srbije). Timovi podrazumijevaju sudjelovanje producenta i scenarista ili redatelja projekta. Rok za prijavu je 31. listopad 2019. Uvjeti prijave: životopis (najviše jedna stranica), motivacijsko pismo (najviše jedna stranica), prošireni scenoslijed (treatment) od dvije do deset stranica. Sudionici mogu dodatno poslati i scenarij prve (pilot) epizode ili predložak scena ako scenarij za prvu epizodu nije dovršen. Radionica će obuhvatiti kombinaciju pojedinačnih prezentacija svim timovima (detaljnija analiza pojedinačnih projekata i pružanje savjeta za njihovo poboljšanje), zajedničku diskusiju te vrijeme potrebno za razvoj svakog projekta. Službeni jezik radionice je engleski. Sudjelovanje je besplatno. Tražene materijale na engleskom jeziku potrebno je poslati na adresu: martina.petrovic@mediadesk.hr s naznakom "Prijava za televizijsko pripovijedanje".
Možda ste propustili...

HRT: PODRŠKA BABY LASAGNI U PET HRVATSKIH GRADOVA

I Osijek je zaplesao na "Rim tim tagi dim"

Najčitanije iz rubrike