Objavljeno 5. listopada, 2019.
Misao vodilja cijele jučerašnje manifestacije afirmacija je domaćih proizvoda
BELI MANASTIR
Bakin špajz, naziv je radionice (manifestacije) koja je, u sklopu Dana hrvatskog turizma, u organizaciji Turističke zajednice Baranje, jučer održana u belomanastirskom Etnološkom centru baranjske baštine.
Premda je manifestacija bila planirana znatno ranije, posebnu draž dala joj je činjenica da je Baranja, drugi put, od strane središnjih državnih turističkih institucija i ustanova proglašena najuspješnijom destinacijom ruralnog turizma.
- Riječ je o drugom Bakinom špajzu. Prvi je održan 2016. godine, i nakon kraćeg prekida osjetili smo potrebu za njegovim ponovnim organiziranjem - kaže Jasmina Doboš iz TZ Baranje, naglašavajući kako je zadovoljna s odzivom prilično velikog broja baranjskih OPG-ova, ali i slučajnih posjetitelja koji su nekoliko ugodnih trenutaka odlučili provesti u prostoru ECBB-a, kušati autohtone baranjske proizvode i na izložbeno-prodajnom sajmu ponešto kupiti.
- Bit cijele priče jest očuvanje baranjske tradicije i običaja, u ovom slučaju onih koji su vezani uz baranjsku gastronomiju, prožetu utjecajima s raznih strana svijeta, što joj daje neku posebnu, gotovo neopisivu draž - nastavlja Doboš, dodajući kako su posjetiteljima predstavljena brojna jela, poput kulena i ostalih kolinjskih proizvoda, pilećeg paprikaša, langošica, raznih kolača, delicija od dunja, ali i kuhanih kukuruza koji su se u Baranji stoljećima jeli, a na nekim drugim destinacijama u posljednje vrijeme dostižu ‘‘bajkovitu‘‘ cijenu. Ne treba zaboraviti ni na baranjska vina, rakije, začinsku papriku, sir... Isto tako, predstavnici OPG-ova prezentirali su pripremu domaćeg pekmeza, ajvara i slične zimnice, koja je vjekovima bila sastavni dio baranjskih ‘‘špajzeva‘‘.
- Afirmacija domaćih proizvoda, u stvari, misao je vodilja organiziranja cijele manifestacije, kojoj je potporu dao Grad Beli Manastir - podvlači Doboš. Sastavni dio jučerašnjeg događaja bio je i tematski forum, čiji je cilj bio pokazati mogućnosti gospodarskog napretka Baranje, utemeljenom na razvoju lokalnih proizvoda kroz povezivanje, umrežavanje i prodaju domaćih proizvoda korištenjem mjera iz Programa ruralnog razvoja i provedbom lokalne razvojne strategije.
- Domaći proizvod itekako može utjecati na gospodarski razvoj Baranje. Uz poljoprivrednu proizvodnju, to je ključ uspjeha i upravo na razvoju domaćih proizvoda i te kako se može utjecati na razvoj gospodarstva - rekla je Lidija Dabić, voditeljica LAG-a Baranje, naglasivši kako Baranja mora nuditi i prodavati ono što Baranjci znaju proizvoditi i što vjekovima rade. Drugim riječima, ono što je prepoznato, kako diljem Hrvatske, tako i diljem Europe.
Stoga, dodala je, treba poticati domaće OPG-ove koji, uz sve spomenuto, moraju uvoditi sustav kvalitete koji zahtijeva Europska unija. Kako je istaknuto na tematskom forumu, značajnu ulogu u cijeloj priči ima i brendiranje vlastitih proizvoda.
Ivica Getto
Kako uklopiti domaće proizvođače u dobru priču prepoznatu diljem Hrvatske i Europe, sudionicima jučerašnjeg foruma o ulozi lokalnih proizvoda u ruralnom razvoju, pokušali su objasniti predstavnici poznatih toplica Sveti Martin, u istoimenom međimurskom mjestu gdje turistička sezona gotovo i ne prestaje. Tvrde, naime, kako su ključ za uspješno poslovanje upravo domaći proizvodi koji su najzastupljeniji u njihovoj ponudi te njihovo dobro brendiranje, u čemu, očito je, imaju popriličnog uspjeha. O svojim iskustvima sudionicima tematskog foruma pričali su i predstavnici eCekera, koji su razvili internetski prodaju proizvoda slavonskih OPG-ova, svoja su iskustva predstavili i predstavnici centra dr. Rudolf Štajner, a nazočnima su se obratili i iz Agencije za plaćanje.