Osijek
UČESTALE KRAĐE U TRGOVINAMA DOVODE DO APSURDNIH SITUACIJA

Kad sam nedotjerana, na kulen mi zalijepe alarm
Objavljeno 20. kolovoza, 2019.

Nesvakidašnji događaj zbio se ovih dana u jednom trgovačkom centru i pokazao, s jedne strane, nepovjerenje prodavača u kupce, s druge diskriminaciju i predrasude, a s treće i sve veću beskrupuloznost nekih kupaca koji kradu sve što im padne pod ruku, pa se neki trgovci dovijaju kako znaju.

Osječanka je, nakon povratka s posla, kupila desetak dekagrama kulena. Bila je, kaže, našminkana i dotjerana, i prodavačica joj je dala traženu robu, no kad je nakon dva dana došla kupiti jednaku količinu kulena, u ranim jutarnjim satima, doživjela je šok.

- Prodavačica me je najprije upozorila na cijenu (procijenila je prema mom izgledu da mi neće odgovarati, pretpostavljam), a potom je, kao neprimjetno, u omot stavila alarm. Bila sam neugodno iznenađena, a da provjerim mislim li da je to zbog "casual" odjeće, sutradan sam kupila to isto, također nakon povratka s posla, dakle dotjerana. Alarma nije bilo! Smatram to diskriminacijom prema kupcima, prokomentirala je V. T. (podatci poznati redakciji). Nažalost, nije jedina koja je to doživjela. Naime, Tanja Popović Filipović, predsjednica Centra za edukaciju i informiranje potrošača, kaže kako je doživjela različit tretman od strane trgovaca koji ju poslužuju, ovisio o tome je li dotjerana, ili je manje brižnog izgleda. Kao predsjednica CEIP-a kaže kako prodavači imaju puno pravo zaštititi svoj proizvod, no ne smiju primjenjivati dvostruka pravila.

- Taj proizvod ili ima ili nema kod. To smatram diskriminacijom, a osim svog slučaja, za tako nešto dosad nisam čula. No savjetujem prodavačima da se prema svim kupcima ponašaju isto - dodala je Popović Filipović.

Ipak, čini se da nije izgled (ili bar ne jedino to), taj koji je "presudio" da prodavačica stavi alarm na proizvod, nego sama cijena robe. Naime, kako neslužbeno doznajemo od prodavača, nerijetko se događa da ih potkradaju ljudi u finim odijelima, žene u skupocjenim kaputima i slično. Potvrđeno je to i na konferenciji održanoj u srpnju ove godine u Zagrebu na temu "Sigurnost u prodaji i logistici", u organizaciji specijaliziranog časopisa "Zaštita". Naime, zaključeno je kako su kradljivci nerijetko galantni i elegantno odjeveni ljudi koji neće pobuditi nikakvu sumnju kod trgovaca. Kako bi se zaštitili od takvih situacija, prodavači će stavljanjem alarma koji će "zapištati" na ulazu spriječiti krađe. Ipak, kako i sami prodavači kažu, uobičajeno je da se alarmi, kad je spomenuti proizvod s početka teksta u pitanju i njemu slični proizvodi, stavljaju na već vakuumiranu kilažu, a ne u papir u koji se umotava proizvod.

Na spomenutoj je konferenciji utvrđeno i kako gubitci do kojih dolazi zbog krađe u prodavaonicama trgovcima uzimaju od jedan do dva posto prometa na godišnjoj razini, odnosno kad je Hrvatska u pitanju - približno milijardu kuna. Zaključeno je i kako su sustavi videonadzora u prodajnom centru važan čimbenik u dijelu prevencije kriminaliteta. S tim se valja složiti, no isto tako i povesti računa o tome da se ne povrijedi dostojanstvo onih koji dovode do ostvarenja prometa.

- Ponavljam, alarme trebaju dobiti ili svi ili nitko - smatra Popović Filipović.

Marija Mihelić
SINDIKAT ŠTITI SAMO TRGOVCE
Sindikat trgovine Hrvatske nije upoznat s takvim situacijama i reagira u situaciji kada poslodavci traže naplatu ukradene robe od svojih djelatnika. Predsjednica STH Zlatica Štulić ističe da, prema zakonskim propisima, mora biti dokazana namjera ili krajnja nepažnja u postupanju radnika da bi se od njega mogla naplatiti šteta.

- U velikim trgovačkim centrima radnici ne plaćaju manjkove, no još uvijek ima manjih poslodavaca koji, nakon inventure, žele naplatiti manjak od radnika - upozorava Štulić.
Možda ste propustili...

FAKULTET PRIMIJENJENE MATEMATIKE

Diploma koja jamči brz nalazak posla

KOD SPOMEN-OBILJEŽJA U PERIVOJU KRALJA TOMISLAVA

79. obljetnica oslobođenja Osijeka od fašista

Najčitanije iz rubrike