Mozaik
ALEJANDRO GONZALEZ INARRITU SLAVNI REDATELJ NA SFF-U

To je neprestani proces učenja, nitko zapravo ne zna kako snimiti film
Objavljeno 20. kolovoza, 2019.
Potvrdio je kako mu je filmsku karijeru odredila kreativnost koju je osjetio radeći kao voditelj na radiju i TV-producent

Jedan od najpoznatijih suvremenih filmskih redatelja Alejandro Gonzalez Inarritu kazao je u Sarajevu kako filmskoj umjetnosti danas prijeti ozbiljna opasnost od "diktature algoritmizacije" koja guši kreativnost i tjera na sužavanje umjetničkog izraza i njegovu puku komercijalizaciju.

Meksički redatelj osvojio je prestižnu filmsku nagradu Oscar za filmove "Povratnik" 2016. godine i "Birdman" 2015. godine, a u Sarajevu je boravio kao gost 25. izdanja filmskog festivala SFF i tom mu je prigodom za posebni doprinos filmskoj umjetnosti dodijeljeno priznanje Počasno srce Sarajeva. U razgovoru pred publikom, koji je trećeg dana festivala vodio filmski kritičar Mike Goodridge, Inarritu je priznao kako je i sam prošao kroz nužni proces sazrijevanja i promjena tijekom gotovo petnaest godina koje su protekle između dva filma koji su obilježila njegovu karijeru, odnosno između "Pasje ljubavi" i "Povratnika".

"Bio je to dug put", kazao je Inarritu pojašnjavajući kako pri tom misli na odluku kako danas nipošto ne bi snimio "Pasju ljubav" na način na koji je to učinio 2000. godine, jer je u međuvremenu otkrio nove načine umjetničkog izričaja. Jedan od njih vidljiv je i u Inarrituovu "Birdmanu", za kojega je također dobio Oscara za režiju, a taj je neobični film naišao na različiti prijam kod publike.

"Što je mislio", tim je filmom Inarritu u Sarajevu pojasnio konstataciju kako je prije toga godinama razmišljao kako filmski dočarati situaciju u kojoj nam unutarnji glas, odnosno naš alter ego govori što bismo ili ne bismo trebali, što su loše ili dobre stvari i ljudi.

"Taj je unutarnji glas, koji nam uvijek govori, zapravo naš kopilot koji je često paranoičan i u krivu", kaže Inarritu.

Elaborirajući opširno umjetničke poticaje koje dobiva, ovaj je redatelj potvrdio kako mu je filmsku karijeru odredila kreativnost koju je osjetio radeći kao voditelj radijskih emisija, potom se okušao i u televizijskoj produkciji, no priznaje kako ga TV izričaj nikada nije osobito privukao, posebice stoga što gledati filmove na televizijskom prijamniku uz toliko stvari koje odvraćaju pozornost nikako ne može biti isto kao uživati u filmu u kinu i tamo mu se posvetiti u cijelosti.

No Inarritu je priznao kako zapravo ne postoji neki skriveni recept koji bi predstavljao formulu za uspješnog redatelja čiji će filmovi privlačiti publiku, a istodobno ju navesti da razmišlja o stvarima.

Kazao je kako se u karijeri često susretao s "radikalnim" osobama koje u glavama imaju zacrtane striktne forme kako bi film trebao izgledati, no drži kako takav pristup nije dobar.

"To je neprestani proces učenja. Nitko zapravo ne zna kako snimiti film. To ne znam ni ja. Možete imati 80 godina i u tim godinama još učiti kako se to radi", bio je iskren dvostruki oskarovac.

Stvarnu opasnost za film u današnjem vremenu Inarritu vidi u spoju mehaničkog odgovaranja interesima publike uz komercijalizaciju oslonjenu na "algoritmizaciju", odnosno računalne proračune o tome što filmskoj industriji donosi prihode a što ne. Konstatirao je kako gledatelji istodobno imaju sve manje strpljenja i vremena razmišljati o stvarima, a onda im filmska industrija pokušava povlađivati nudeći im sve više istoga. Osobno je, kako je istaknuo, protiv takvog pristupa u kinematografiji.

"Baš me briga za industriju. Naš je problem kako stvoriti film, a ne odgovarati zahtjevima algoritama", kazao je Inarritu dodavši kako puka trka za novcem uništava stvaralačku slobodu i kreativnost. Opisao je to kao situaciju u kojoj "diktatura algoritmova" hrani ljude onim što misle da im se sviđa. "To je zastrašujuća pojava kojoj bi se trebalo suprotstaviti", poručio je Inarritu iz Sarajeva.

Hina

SRCE ZA ISABELLE
U sarajevskom Narodnom pozorištu dodijeljeno Počasno Srce Sarajeva 25. Sarajevo Film Festivala legendarnoj francuskoj glumici Isabelle Huppert. Ona je u svojoj karijeri od pet desetljeća surađivala je sa slavnim rediteljima poput Michaela Hanekea, Claudea Chabrola, Jean-Luc Godarda, Ottoa Premingera i Paula Verhoevena. Dobitnica je brojnih prestižnih nagrada, uključujući nagradu BAFTA za najbolju mladu glumicu (“Čipkarica”); dvije nagrade za najbolju glumicu Filmskog festivala u Veneciji (“Priča o ženama” i “Ceremonija”); dvije nagrade za najbolju glumicu Filmskog festivala u Cannesu (“Violette” i “Pijanistica”); francusku nagradu César za najbolju glumicu (“Ceremonija” i “Ona”); Gotham, Zlatni Globus i Spirit te nominaciju za nagradu Oscara za najbolju glumicu. Nositeljica je francuskog Državnog ordena za zasluge reda Legije časti i Ordena reda viteza umjetnosti i književnosti. Predsjedavala je žirijem 62. Filmskog festivala u Cannesu.
Možda ste propustili...

PREDSTAVLJEN KRATKI TEASER ZA NOVU TURSKU ROMANTIČNU SERIJU

“Thank You, Next” stiže na Netflix

Najčitanije iz rubrike