Osijek
SVE VIŠE ELEKTRIČNIH ROMOBILA NA ULICAMA

Zakon ih (još) ne poznaje,
ali ipak ne smiju na kolnik
Objavljeno 19. kolovoza, 2019.
U PU osječko-baranjskoj još nisu evidentirali prometne nesreće s romobilima

Trend koji već duže zaokuplja prometne stručnjake diljem Europe posljednjih je mjeseci na velika vrata stigao i u Hrvatsku, pa tako i na istok, u ravnicu, gdje iskazuje svoj puni potencijal zbog praktičnosti i efikasnosti. Riječ je o sve popularnijem električnom romobilu, koji se sve češće može vidjeti i na osječkim ulicama, gdje su ga jedni dočekali s blagim negodovanjem, a drugi su rado skočili na to moderno vozilo s dvama kotačima, iskoristivši pritom širok manevarski prostor, kako u prometnom tako i u zakonskom smislu.

Bez jasnih pravila
Potvrđuju nam to i iz Policijske uprave osječko-baranjske, naglašavajući kako romobil, pa tako i njegova električna verzija, zakonom uopće nisu definirani kao prijevozno sredstvo određene skupine, iako u posljednje vrijeme ravnopravno sudjeluje u prometu.

- Budući da električni romobil nije definiran zakonom ni nekim drugim aktom, nema ni određenja tko ga smije koristiti. Jedino je jasno da se romobili, u skladu s člankom 124. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, ne smiju voziti kolnikom, ali trenutno, osim te odredbe, vožnja električnih romobila na drugim površinama uopće nije definirana, za razliku od ostalih skupina vozila - ističu iz PU osječko-baranjske osvrćući se ujedno i na "pravila" korištenja električnog romobila. Naime, naši čitatelji upozoravaju kako se po Osijeku, uz većinom savjesne vozače, ponekad znaju vidjeti i roditelji koji prevoze djecu na električnim romobilima, a često i mlađi maloljetnici koji se također voze u paru. To je ozbiljan sigurnosni problem za same nesavjesne vozače romobila, ali ponajviše za ostale sudionike u prometu, međutim, ni takvi prekršaji još nisu zakonski regulirani.

- Glede vožnje jedne ili više osoba na električnom romobilu, nije propisan način odnosno koliko osoba se smije voziti na njemu, iako proizvođač uobičajeno deklarira nosivost samog romobila. Uz to, nema ni jasno određenog dobnog ograničenja za upravljanje električnim romobilima, pa trenutno takvim vozačima možemo samo savjetovati da se pridržavaju prometnih propisa, kao i da razvijaju opću prometnu kulturu uvažavajući druge sudionike u prometu - napominju iz PU osječko-baranjske, podsjećajući kako je nošenje kacige, kao i štitnika, tijekom vožnje romobila poželjno zbog izbjegavanja ozljeda prilikom eventualnog pada ili sudara s drugim vozilom, a uz to bi i reflektirajuća odjeća i svjetla trebali biti pravilo, kao i kod biciklista.

Primjeri iz inozemstva
Međutim, u Policijskoj upravi osječko-baranjskoj otkrivaju i dobre vijesti. Još, kažu, nisu evidentirali prometnu nesreću u kojoj je sudjelovao vozač (električnog) romobila, za razilku od većih europskih gradova, u kojima je već došlo do znatnijeg zasićenja prometa tim modernim vozilima, koji se diljem Europe i SAD-a na svakom koraku mogu i iznajmiti. Slučajevi kršenja zakona i nesreća s električnim romobilima tako se kreću od vožnje pod utjecajem alkohola ili narkotika, zbog čega je u Kopenhagenu u samo jednom vikendu sredinom srpnja uhićeno 28 osoba, do onog u užurbanom Parizu, u kojem je poginuo vozač romobila nakon sudara s kamionom. Zbog toga je upravo u Parizu nedavno zabranjena vožnja električnim romobilom po pločniku, u Britaniji je vožnja električnim romobilom zabranjena i na pločniku i na kolniku, a uz to što su u Milanu nedavno odlučili zabraniti rad tvrtkama koje iznajmljuju električne romobile dok se ne utvrde jasna pravila korištenja, Njemačka je jedna od prvih država, članica Europske unije, koja je zakonski regulirala vožnju modernim romobilima, izjednačivši ih s eletričnim biciklima, koji se od sada ne smiju kretati brzinom većom od 20 kilometara na sat, a uz to što moraju voziti prije svega biciklističkom stazom te imati kočnicu, svjetlo i zvonce, njima smiju upravljati isključivo stariji od 14 godina. Takvo bi rješenje, po uzoru na Njemačku, prema mnogim domaćim prometnim stručnjacima, bilo idealno i za Hrvatsku, gdje se električni bicikli smiju kretati brzinom od 25 kilometara na sat. No, prema posljednjim saznanjima, Ministarstvo unutarnjih poslova RH još ne razmatra uvrštenje električnih romobila kao zasebne kategorije vozila u Zakon o sigurnosti prometa na cestama.
Marko Mandić
ROMOBILE NUDE NA PRODAJU I U NAJAM
U Osijeku se električni romobili mogu kupiti u svim većim trgovinama sportske opreme i elektronike, a u posljednje se vrijeme mogu iznajmiti i u nekim ugostiteljskim objektima. Cijena se kreće od 1500 do 4500 kuna, ovisno o proizvođaču i specifikacijama, jer se ovo prijevozno sredstvo, koje se sklapa u samo nekoliko sekundi, može kretati od 15 pa sve do tridesetak kilometara na sat, uz nosivost između 100 i 120 kilograma, a baterija može izdržati domet od 20 do 30 kilometara. Ovi su romobili teški od 11 do 17 kilograma, a veličina kotača, o kojima uvelike ovisi i sigurnost vozača, kreće se od 12 do 22 centimetra.

- U prodaju električnih romobila krenuli smo tek prije mjesec dana i zasad smo ih prodali nekoliko. Valja naglasiti kako do sada nismo zabilježili potražnju za snažnijim i romobilima bržim od 25 kilometara na sat. Interes je uistinu porastao, ali postavlja se pitanje kakva će biti potražnja kada i ako dođe do promjena zakona kao u nekim zemljama EU-a - ističu u Tomosu, osječkoj trgovini i servisu, koji odnedavno u ponudi ima i električne romobile.
MUP još ne razmatra uvrštenje električnih romobila kao zasebne kategorije vozila u Zakon o sigurnosti prometa
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana