Objavljeno 17. kolovoza, 2019.
Sve je lako kad imaš ideju, bar bi tako trebalo biti i u Hrvatskoj, iako nije uvijek tako, jer nitko nije prorok u svome selu, uči nas stara otrcana fraza, aktualna uvijek i sada, bliže ili podalje od balkanskih tradicija i običaja. Drugim riječima, ideja jest važan prvi korak, no još je važniji drugi korak, realizacije ideje, jer tu onda mogu nastati problemi od kojih nerijetko stradaju i najuporniji.
Sve to ne vrijedi za jednu ideju začetu od dvojca Roko Živković - Tomislav Pamuković, prije nekih četiri i kusur godina u Zagrebu, a koja ne samo da se pokazala izvedivom, nego je postala i hrvatski brend koji je u licencnim izdanjima osvanuo na niz lokacija u najvećim svjetskim gradovima, kao i u susjedstvu, primjerice u Beogradu, a u RH, osim u matičnom Zagrebu, i u Zadru. Riječ je o Muzeju iluzija, pretenciozno nazvanim izložbenim spektaklima koji posjetiteljima pružaju mogućnost da uđu u svijet znanstvenih čuda i iz njega iziđu pametniji, premda ne uvijek i uvjereni u ono što su vidjeli i čuli.
ŠIRENJE U SVIJET
Originalni koncept Muzeja iluzija razvijen je u Zagrebu 2015. godine, a prvi je otvoren u središtu grada, u Ilici. U samo četiri godine od otvaranja u Zagrebu, Muzej iluzija djeluje na petnaest lokacija diljem svijeta, a najnoviji, u Šangaju, otvoren je u neposrednoj blizini slavne obalne šetnice The Bund. Turistička zajednica grada Zagreba izvijestila je da se na nedavnom svečanom otvorenju dosad najvećeg Muzeja iluzija okupilo stotinjak uzvanika, uglednih šangajskih poslovnih ljudi te predstavnika vlasti grada Šangaja. Goste su prigodno pozdravili poslovni partneri u uspostavljanju Muzeja, Cai Yu i Roko Živković te zamjenica direktora šangajskog Ureda za turizam Cheng Meihong i hrvatski veleposlanik u Kini Dario Mihelin. "Namjera je kineskog partnera u suvenirnici Muzeja iluzija nuditi i hrvatske proizvode kako će oni postajati dostupni na kineskom tržištu", priopćeno je.
Govornici na otvorenju podsjetili su na dobre veze Hrvatske i Kine - Godina kulture i turizma između Hrvatske i Kine u studenome će se obilježiti i u Šangaju, u prigodi 2. Međunarodne izložbe uvoza u Kinu, u Šangaju postoje predstavništva HGK-a i HTZ-a, Zagreb i Šangaj iduće godine slave 40. obljetnicu prijateljstva, dok je nedavno uspostavljena ista veza između Šangaja i Opatije.
Podsjetimo također da se prošle godine u Šangaju održala izložba Muzeja prekinutih veza, izložba Muzeja 80-ih ondje će se otvoriti najesen, u suradnji s Turističkom zajednicom grada Zagreba. Uz sve to odlično se poklopilo i najnovije izdanje Muzeja iluzija u Šangaju. Šesnaesta franšiza Muzeja iluzija nastavak je uspješnog puta tog jedinstvenog hrvatskog turističko-edukativnog proizvoda - Muzej je dosad otvoren u New Yorku, Kansas Cityju, Hamburgu, Torontu, Ljubljani, Beču, Muskatu (Oman), Beogradu, Kuala Lumpuru, Dubaiju, Ateni, Berlinu, Tbilisiju te u Zadru.
MAGIČNA ISKUSTVA
I kao da to sve nije bilo dostatno, Muzej iluzija širi se na još više lokacija diljem svijeta. Tako se jedna u startu pomalo bizarna ideja gotovo preko noći pretvorila u muzejsku franšizu, u konkretni izvozni hrvatski brend o kojem svijet govori s dužnim respektom i želi ga vidjeti i u svome dvorištu. Na stranicama Muzeja najavljeno je da bi se uskoro trebali otvoriti i muzeji u Bruxellesu, Dallasu, Dohi, Istanbulu, Las Vegasu, Miamiju, Parizu, Rijadu, Rimu, Stuttgartu i drugdje. Prema riječima osnivača Muzeja, većina onih koji žele otvoriti franšizu posjetitelji su kojima se svidi ono što vide, pa se sa svakom novom franšizom poveća interes za muzej. Muzej se ne ograničava samo na jednu dobnu skupinu, spaja zabavu i edukaciju, a posjećuju ga svi, od školskih grupa i turista do cijelih obitelji.
Posjetitelji se mogu, između ostaloga, pokušati oduprijeti gravitaciji u Kosoj sobi, doživjeti kako im se prijatelj, partner ili učiteljica smanjuju ili rastu pred očima, izgubiti se u beskonačnosti Sobe ogledala, poslužiti nečiju glavu na pladnju te se ‘popeti‘ na strop u Obrnutoj sobi. Muzej donosi i veliku zbirku holograma te mnoge optičke iluzije i instalacije. Na novim eksponatima i mozgalicama, koji se poigravaju s ljudskom percepcijom, radi tim arhitekata.
Priredio: Darko JERKOVIĆ
Dobar marketing
Na infostranicama portala Muzej iluzija Zagreb između ostaloga piše i ovo: Oduprite se gravitaciji u kosoj sobi, doživite kako vam prijatelj, partner, ili čak učiteljica, pred očima raste ili se smanjuje, izgubite se u beskonačnosti Sobe ogledala, poslužite nečiju glavu na pladnju te se konačno popnite na strop i podvig ovjekovječite fotografijom u Obrnutoj sobi! Uživajte u najvećoj zbirci holograma u ovom dijelu Europe, zagledajte se u svaku optičku iluziju i dobro promotrite svaku instalaciju. One su sjajan, zaigran podsjetnik da naše pretpostavke o svijetu koji vidimo ponekad stvarno jesu samo - pretpostavke! Više od 70 eksponata zasigurno će vas navesti da protrljate oči u nevjerici! Kroz zabavne i atraktivne varke naučit ćete mnogo o vidu, percepciji, ljudskom mozgu i znanosti te ćete moći bolje razumjeti zašto vaše oči vide stvari koje mozak ne razumije. Na samom kraju zaustavite se u prostoru za igru didaktičko-logičkim igračkama i zagonetkama, sigurni smo da ćete doživjeti bar malo frustracije i mnogo, mnogo zabave!