Regija
IAKO JE DALEKO OD MORA

Slavonika: Prihodi od
cestarine rasli 12 posto
Objavljeno 9. kolovoza, 2019.
Porast brojki na ovoj autocesti ima dodatnu težinu s obzirom na dosadašnje brojne prijepore o opravdanosti njene gradnje
ĐAKOVO

Iako je autocesta A5, Beli Manastir - Osijek - Svilaj podaleko od smjerova za more kojima se rijeke domaćih i stranih turista slijevaju na našu obalu, turistička sezona diže i njene brojke, a one rastu i na godišnjoj razini.

Prema podacima Hrvatskih autocesta, rast prometa u prvih sedam mjeseci 2019., a u odnosu na isto razdoblje 2018., gotovo je deset, a cestarine čak 12 posto. Od siječnja do srpnja tom je autocestom prošlo više od 518.000 vozila, a uprihodovano je 38,2 milijuna kuna. Porast je prometa i prihoda na Slavonici i u dosadašnja dva turistička mjeseca, lipnju i srpnju, u odnosu na ta dva mjeseca 2018. Slavonika tako bilježi rast prometa za deset, a prihoda za gotovo 12 posto. U lipnju i srpnju ove godine A5 uprihodovala je 12,7 milijuna kuna. Rast brojki na ovoj autocesti ima dodatnu težinu s obzirom na dosadašnje prijepore o opravdanosti njene gradnje i dugo vremena sramežljive rezultate te da ni nakon 12 godina, otkako je 2007. u promet puštena prva dionica Đakovo - Sredanci, A5 još nije zaživjela u punom profilu.

Sagrađena trećina
Rast prometa i naplate na Slavonici ima, istina, dvoznamenkaste postotke, no brojke na ovoj autocesti, dakako, ne dostižu realizaciju drugih, drugačije zemljopisno, pa i geostrateški pozicioniranih autocesta kao što je ‘primorska’ A1 ili ‘veteranka’ A3 Zagreb - Lipovac. Uz ostalo, od ukupno zamišljenih gotovo 90 kilometara A5, dosad je sagrađeno 58,7, dakle trećina, a još nije niti izišla na granicu s Mađarskom i BiH te još uvijek nije zaživjela kao dio paneuropskog cestovnog koridora 5C koji bi središnju Europu spojio s jugom, s izlazom na more kod Ploča. Dosad je u ovoj godini, podaci su HAC-a, na svim autocestama u nadležnosti Hrvatskih autocesta d.o.o. i Autoceste Rijeka - Zagreb d.d. zabilježen promet od 35,572.862 vozila i naplaćena cestarina u iznosu od 1.7 mlrd. kn. U odnosu na isto razdoblje lani, promet je veći za pet, a prihod za 4,3 posto. Dok HAC-ovi ‘brojčanici’ bilježe rast prometa i prihoda na autocestama, i autocesta A5 odbrojava svoje zadnje godine s dosadašnjim načinom naplate cestarine uz isključivo ljudski faktor, zaposlene blagajnike na naplatnim postajama. Jer, od 2022. godine naplata cestarine na našim autocestama teći će bez zaustavljanja na naplatnim postajama (NP), jer se uvodi suvremeni sustav elektroničke naplate sa slobodnim prolaskom vozila. Time zatvoreni način s pomoću brklji i još uvijek velikim dijelom ručne naplate odlazi u povijest.

Naplata bez stajanja
HAC je i prije najavljivao automatizirani način naplate, a konkretizirao ga je na prezentaciji u srpnju u Ministarstvu mora. Najave o novom sustavu naplate A5 dočekuje s 30 blagajnika.

- Rade na četiri naplatne postaje, Svilaj, Đakovo, Čepin i Osijek, na 58,7 km autoceste, a rade u režimu 24 sata, odgovaraju u HAC-u. Na naš upit o refleksiji tih najava na A5 iz HAC-a oprezan odgovor i podsjećanje da je 2018. provedeno financijsko restrukturiranje u sklopu projekta modernizacija i restrukturiranje cestovnog sektora sa Svjetskom bankom. Proces restrukturiranja u HAC-u počeo je 2017. kada su na neodređeno tu radila 2953 radnika, a s jučerašnjim danom 2670.

- Što se tiče ukupnog smanjenja broja radnika u sustavu naplate, sada nije moguće iznositi bilo kakve brojke s obzirom na to da je tek prezentiran novi sustav naplate. Ono što možemo reći u ovom trenu je da kada novi sustav bude implementiran neće više biti klasične naplate cestarine - kažu u HAC-u.

Suzana Župan
naplata: kapacitet od 200 vozila na sat
U HAC-u kažu da ručna naplata ima kapacitet 200 vozila po satu, a prema novome to je prolaz i do 3000 vozila. Novi će se sustav temeljiti na kombinaciji dvaju suvremenih i provjerenih tehnologija - naplati putem unaprijeđene verzije ENC uređaja ugrađenog u vozilo i automatskog sustava očitavanja registracijskih oznaka koje pripadaju u provjerene tehnologije koje se primjenjuju u Europskoj uniji. Tako će uporaba ENC-a biti obvezna za teška vozila, dok će korisnici lakih vozila imati mogućnost izbora. Priređivači studije nisu zanemarili ni činjenicu da gotovo 85 posto svih turista u RH dolazi cestovnim putovima, pa je ponuđeno rješenje i za njih.
naplata
u dva ljetna mjeseca 12,7 milijuna kn
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike