Osijek
E-MOBILNOST, PROJEKT DIJELJENJA PRIJEVOZA

Možete izabrati autobus, tramvaj ili električni bicikl
Objavljeno 8. kolovoza, 2019.
Za upravljanje sustavom te održavanje stanica i bicikala zadužen je GPP

Već u listopadu ove godine Grad Osijek mogao bi krenuti u realizaciju projekta E-mobilnost, koji europskim sredstvima planira provesti s osječkim GPP-om kao partnerom. Riječ je o projektu koji se provodi kroz ITU mehanizme (Integrirana teritorijalna ulaganja), a pozitivno iskustvo bilo bi podijeljeno s drugim članovima urbane aglomeracije. Projekt je odobren, u rujnu slijedi potpisivanje ugovora, a nakon toga (ovisno o proteku javne nabave) radovi bi mogli početi već 1. listopada. Njegova ukupna vrijednost je 9,2 milijuna kuna, od čega je 15 posto udjel Grada Osijeka, a ostalih 85 posto bit će iz europskih sredstava. Radovi bi se završili u proljeće 2020., kada bi i građani Osijeka i njihovi gosti te turisti mogli početi koristiti projektom.

A što je zapravo projekt E-mobilnost i kako će se Osječani moći njime koristiti, objasnio nam je viši stručni savjetnik, specijalist Odjela za europske programe Srećko Kukić, dodavši da će sredstva biti utrošena za nabavu 175 javnih bicikala, od kojih će 125 biti mehaničkih a 50 električnih, te za izgradnju 25 samoposlužnih stanica, raspoređenih po cijelom gradu, uključujući i prigradska naselja Višnjevac i Tenja. Također, nabavit će se jedno električno vozilo s prikolicom namijenjeno redistribuciji i servisiranju bicikala. U svim samoposlužnim stanicama bit će pet mehaničkih bicikala i dva električna te videonadzor za praćenje stanja stanica. Za upravljanje prometnim sustavom na području grada Osijeka bit će potrebna informatička oprema i program (software).

Širenje trendova
- Na proljeće, kada sustav javnih bicikala bude integriran kao dio usluge javnog prijevoza, građani će kupljenom kartom za gradski prijevoz moći birati hoće li se voziti tramvajem, autobusom, mehaničkim ili električnim biciklom, a uskoro i električnim automobilom. Sve se brže širi trend usluge dijeljenog prijevoza u svijetu, tako smo i mi željeli prihvatiti ta rješenja i ponuditi ih našim sugrađanima. Ideja je da sustav bude implementiran u sadašnja rješenja aplikacije SMARTICA. Kupnjom karte od 11 kuna na samoposlužnim stanicama moći će se iznajmiti bicikl, kojim će se moći voziti sat vremena, a nakon toga ga vratiti na jednu od najbližih stanica – objašnjava Kukić, ističići da će na taj način građani Osijeka zamijeniti dosadašnje oblike javnog prijevoza novima, a sve s ciljem smanjenja zagađenja, zaštite okoliša te unaprjeđivanja usluge javnog gradskog prometa.

Zanimljivo je da će energija potrebna za funkcioniranje samoposlužnih stanica dolaziti iz solarnih elektrana postavljenih na stanicama. Ideja je da, prema tehničkim mogućnostima, razmak između stanica bude 500-tinjak metara, tako da budu dostupnu i pristupačnu svim građanima. Za upravljanje cijelim sustavom, kao i za održavanje stanica i bicikala, bit će zadužen GPP, pod kojim će biti i kompletna usluga dijeljena prijevoza.

Ovakva način usluge dijeljenja prijevoza sve je prihvatljiviji u većim gradovima diljem svijeta i zato bi Osijek mogao biti jedan od predvodnika takve usluge u cijeloj državi.

Propali pilot-projekt
Paralelno s projektom E-mobilnost Grad Osijek pokreće i projekt obnove biciklističkih staza na Tenjskoj i Biljskoj cesti. Zbog sve većeg broja električnih bicikala i romobila te dvije biciklističke staze bit će prilagođene Pravilniku o biciklističkim stazama. To, naime, znači proširenje staze s dosadašnja dva metra na dva i pol metra širine. Osim toga, a sigurno na veliko zadovoljstvo svih ljubitelja biciklizma i rekreacije, možemo najaviti da će se obje te staze tim projektom u punoj duljini i osvijetliti. Vrijednost toga projekta je četiri milijuna kuna.

Podsjetimo, Grad Osijek je još prije sedam godina krenuo u pilot-projekt sustava javnih bicikala, no on se pokazao neučinkovitim te se od njega odustalo iako je u njega uloženo 250 tisuća kuna. Inicijator je bio tadašnji dogradonačelnik a današnji predsjednik HNS-a Ivan Vrdoljak, a Grad se tada pohvalio nabavom bicikala, koji su postavljeni na Srednjoškolskom igralištu, no ni oni se nisu mogli iznajmiti pojedinačno jer su bili namijenjeni organiziranim biciklijadama. Na kraju je taj projekt posve zaboravljen iako nije jasno što je bilo s kupljenim biciklima i gdje se oni danas nalaze.

Tomislav Prusina
175

bit će javnih bicikala, od čega 125 mehaničkih i 50 električnih, smještenih na 25 samoposlužnih stanica
PROJEKT “I SHARE”
Grad Osijek realizira projekt “I Share”, u kojemu će Osječanima - korisnicima javnog prijevoza i aplikacije SMARTICA na raspolaganju biti osam električnih automobila. Preko te aplikacije klijent će moći rezervirati automobil i odvesti se unutar grada, odnosno od mjesta do mjesta gdje će biti stajališta za te automobile. Za sada je u planu da budu četiri stanice, gdje će ujedno biti električne punionice, i to na prostoru gradskih parkirališta.
Možda ste propustili...

NATJEČAJ UPRAVNOG ODJELA ZA OBRAZOVANJE I MLADE OBŽ

Poslijediplomski studij uz potporu

PLANINARSKO DRUŠTVO ZANATLIJA

Ponovno na Podunavski pješački put u nedjelju

Najčitanije iz rubrike