Osijek
PRVA MODERNA SKULPTURA U HRVATSKOJ - ZAPUŠTENA

Spomenik Umirućem vojniku napokon bi trebao u obnovu
Objavljeno 16. srpnja, 2019.
Nakon selidbi spomenik je, kažu stručnjaci, vraćen na neprimjereno mjesto

Nakon što je zbog političkih razloga tijekom Drugog svjetskog rata uklonjen s izvorne lokacije u današnjem Parku kralja Tomislava te je od tada nekoliko puta mijenjao lokaciju, spomenik Umirućem vojniku kipara Roberta Frangeša Mihanovića, izrađen u spomen na Osječku 78. pješačku pukovniju koja se borila u Austro-pruskom ratu, od 1997. godine nalazi se u Parku kralja Držislava, a prema mišljenju struke, zapravo na mjestu koje je neprimjereno za takav spomenik. Uzdignuto na visoki postament na širokom prostoru, ovo umjetničko djelo visoke vrijednosti, jedna od prvih modernih skulptura u Hrvatskoj, slabo ili gotovo nikako ne zadobiva pozornost kakvu zaslužuje.

Bronca istanjena
No, to je manje zabrinjavajuća činjenica od one koja se odnosi na stanje Umirućeg vojnika, a ono je zbog dugogodišnje zapostavljenosti prilično loše, zbog čega je Muzej likovnih umjetnosti Osijek, u čijem je vlasništvu ovaj spomenik, nedavno pokrenuo akciju njegove obnove.

- Prije mjesec i pol dana obavili smo istražne radove te ovih dana očekujemo nalaze tih pregleda, odnosno elaborat na temelju kojeg ćemo krenuti u obnovu spomenika - najavljuje ravnatelj Muzeja Eduard Hudolin.

Prema njegovim riječima, skulptura godinama nije održavana i bronci od koje je izrađena hitno treba osvježenje.

- Svaku bi broncu trebalo redovito održavati, u nekim bogatijim zemljama to se čini dva puta godišnje, u proljeće, kada se priprema za ljetno razdoblje, i u jesen, kada se priprema za zimu. Mnogi misle da je bronca trajan materijal, što je istina, međutim, kao i svaki drugi materijal i ona je propadljiva ako se ne održava na adekvatan način, a tomu ovdje, nažalost, nije tako. U slučaju Umirućeg vojnika još uvijek nema korozije, pregledom nismo ustanovili ni jednu otvorenu kavernu, ali je bronca dosta istanjena te ju je potrebno očistiti i zaštititi, kao i postament na kojemu se spomenik nalazi, a koji je uprljan zelenom patinom - nastavlja Hudolin.

Koliko će obnova koštati za sada nije poznato, potrebno je pričekati izradu elaborata. Za ovu godinu Muzej je dobio sredstva samo za izradu elaborata, no ipak su, tvrdi Hudolin, mogući neki manji zahvati.

Ne postoji odljev
- U pregovorima smo s Gradom da već ove godine bar djelomice krenemo s obnovom. Volio bih da bar očistimo spomenik i pripremimo ga za zimu, da zaustavimo taj negativan trend koji sada imamo, a onda ćemo nagodinu krenuti u ozbiljne zahvate - najavljuje Hudolin te dodaje: - Čak bi trebala jedna šira akcija, možda i nacionalna, jer to je jedini odljev te izuzetno značajna skulpture koja se vodi kao jedna od najštićenijih i najkvalitetnijih skulptura u javnom prostoru, ne samo u Osijeku, nego i na nacionalnoj razini. Prema saznanjima koje imamo, najvjerojatnije ne postoji njen gipsani odljev, što je velika tragedija. Inače se kod takvih značajnih skulptura ti odljevi čuvaju u Gliptoteci HAZU-a u Zagrebu, međutim, koliko znamo ne postoji odljev i za osu skulpturu, što znači da bi valjalo u jednom trenutku sa ovoga spomenika skinuti kalup i napraviti odljev kako bismo imali dokument prema kojemu bismo mogli izraditi novi spomenik u slučaju da se ovome nešto dogodi. Taj je zahvat dosta velik, bilo bi dobro čak ići u demontažu, a ona je vrlo zahtjevna, pogotovo jer je ta skulptura dosta tanko lijevana - upozorava Hudolin.

Kao što smo uvodno rekli, problematična je i lokacija ovog spomenika. Struka smatra da bi ga trebalo vratiti na lokaciju na kojoj je izvorno postavljen.

- Lokacija nije izvorna, znamo da je taj spomenik prvotno stajao u današnjem Perivoju kralja Tomislava, na mjestu gdje se sada nalazi Spomen-kosturnica NOB-a. Pretpostavljam da bi bolje stajao na toj izvornoj poziciji, jer kada govorimo o zaštiti kulturne baštine, lokacija je gotovo jednako važna kao i sam predmet. To je uvijek tako i nerado se takvi spomenici sele, mora biti zaista velika nužda u pitanju da bismo selili spomenik kulturne baštine s jednog mjesta na drugo, a kod nas se to događalo promjenom političkog sistema - mišljenja je Hudolin.

Ivan Alilović
IVANKOVIĆ: SPOMENIK NA IZVORNO MJESTO!
Grgur Marko Ivanković, povjesničar umjetnosti i viši kustos u Muzeju Slavonije, također upozorava da je riječ o iznimno vrijednoj skulpturi koja je imala prilično turbulentan put do konačnog postavljanja na trenutačnu lokaciju.

- Spomenik 78. pješačkoj pukovniji Osijek podignut je 1898. na inicijativu časnika iste pukovnije Draguša Truhelke, brata Jagode i Ćire Truhelka. Izradio ga je hrvatski kipar Robert Frangeš Mihanović i smatra se prvom modernom skulpturom u Hrvatskoj. Tijekom 20. stoljeća u dva je navrata mijenjao svoju poziciju. Tijekom 2. svjetskog rata navodno ga je spasio prof. Antun Bauer, koji je Frangešov spomenik zajedno s kipom Josipa bana Jelačića spremio u podrum zagrebačke Gliptoteke, ustanove koju je i sam osnovao. Negdje 70-ih godina prošloga stoljeća vraćen je u Osijek i postavljen u dvorište Galerije likovnih umjetnosti kako bi na betonskom postamentu bio vraćen kao skulptura. U Zagreb je ponovno premješten 1997. na veliku izložbu Tisuću godina hrvatske skulpture, kada je izložen ispred Klovićevih dvora. Nakon toga je restauriran i vraćen u Osijek, ali ne u dvorište Galerije ili na izvorno mjesto, nego u Park kralja Držislava, koji su devastirali fingiravši nekakvu formu tobožnjeg baroknog bastiona, iako tamo nikako urbanistički ne pripada, umjesto da su ga vratili na prazno mjesto gdje je nekada izvorno stajao. Osobno se nadam da će se naći nova prilika da se spomenik vrati na svoje pravo mjesto, u Perivoj kralja Tomislava, pogotovo jer je u ovom trenutku postavljen tako da je u kontralihtu i praktički je neprimjetan, a i sam prostor parka na neki način oduzima koncentraciju na sam spomenik - mišljenja je Ivanković.
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike