Novosti
DOLAZI NOVI SUSTAV NAPLATE NA AUTOCESTAMA

Nestaju kućice, cestarina će se plaćati elektroničkim putem
Objavljeno 10. srpnja, 2019.
Nova naplata stajat će HAC 570 milijuna kuna, a mjesečno će štedjeti 13 milijuna kuna

Hrvatska će 2022. godine dobiti novi sustav naplate cestarina na autocestama koji će se temeljiti na kombinaciji naplate preko unaprijeđene verzije ENC-a (DSRC) i automatskog sustava očitanja registracijskih oznaka (ALPR), rečeno je u srijedu na prezentaciji novog sustava naplate.

Pritom će upotreba ENC-a biti obvezna za teška vozila dok će korisnici lakih vozila imati mogućnost izbora. Radi se, inače, o suvremenom sustavu elektroničke naplate sa slobodnim prolaskom vozila, što bi trebalo potpuno eliminirati sadašnje gužve na naplatnim kućicama, pogotovo tijekom turističke sezone. ALPR sustav koristit će se s pomoću aplikacije povezane s kreditnom ili bankovnom karticom korisnika ili izravnom uplatom na aplikaciju. Svi koji ne budu imali dovoljno novca na računu, a koristit će taj sustav, bit će u prekršaju i naplaćivat će im se kazne.

Bit će postavljeno niz prodajnih mjesta, posebice u blizini državnih granica, gdje će se korisnici moći registrirati, odnosno gdje će se prodavati DSRC i ENC uređaji. Postojat će i namjenske staze u blizini granice koje će se koristiti za registraciju u sustav očitavanjem registracijskih pločica i odgovarajuće bankovne kartice. Zasad se, kako je rekao ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, ne zna hoće li novi sustav naplate za korisnike autocesta biti skuplji od aktualnog.

Posebni savjetnik ministra i glavni nositelj projekta Branimir Jerneić kazao je da su izrađivači studije posebno vodili računa o tome da smo turistička zemlja i da nam gotovo 85 posto turista dolazi cestama. Sustav će, naveo je, biti interoperabilan s postojećim elektroničkim sustavima naplate u EU-u. Nakon početne implementacije na dionicama HAC-a i ARZ-a, dakle na autocestama pod kontrolom državnih koncesionara, očekuje se i uvođenje na dionicama privatnih koncesionara (Bina Istra i AZM). Odbačena je primjena sustava satelitskog praćenja jer je procijenjeno da bi to bitno povećalo ulaganja. Jerneić je rekao da će uvođenje novog sustava naplate stajati do 570 milijuna kuna. "Uvođenje novog sustava na mjesečnoj bi bazi moglo uštedjeti oko 13 milijuna kuna u odnosu prema sadašnjem sustavu naplate, koji obilježavaju visoki troškovi naplatnih mjesta, blagajnika, transporta gotovog novca i sl." rekao je Jerneić dodavši da blagajnike očekuje prekvalifikacija.

Iako se radi o prijedlogu o kojemu se tek treba izjasniti stručna javnost, valja spomenuti da se razmatra i mogućnost formiranja viših cijena cestarina u vremenu najvećih gužvi, odnosno nižih u razdobljima manjeg opterećenja. "Radovi u implementaciji sustava započet će već iduće godine, a sustav bi trebao biti pušten u promet 2022. godine uz prijelazno razdoblje kada će istodobno funkcionirati oba sustava - i aktualni i novi", tvrdi Jerneić ponovivši da je studiju novog sustava naplate cestarine izradila španjolska tvrtka IDOM.

Butković je kazao da je bilo nužno krenuti u projekt promjene naplate cestarina jer je postojeći sustav zastario. Rekao je kako bi međunarodni natječaj za implementaciju sustava trebao biti raspisan početkom 2020. godine. Naglasio je i da tek treba sjesti za isti stol s predstavnicima privatnih koncesionara u vezi s primjenom novog sustava, ali i da vjeruje da će se s njima uspjeti dogovoriti. Nakon što se uvede, novi bi sustav trebao učinkoviti raditi najmanje 15 godina.

Predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić kazao je za naš list kako je taj sindikat zadovoljan sustavom naplate koji bi trebao biti uveden. "Pokazalo se da je točno ono što smo tvrdili - da bi uvođenje vinjeta bilo promašaj i u pogledu prihoda Hrvatskih cesta i zbog toga što one donose nepravedan sustav naplate. Dakle, novi sustav trebao bi donijeti pravednu naplatu po kilometru korištenja autoceste. Osim toga, sustav kamera na autocestama pomoći će u poštovanju zakona, odnosno koristit će se i za nadzor brzine i sigurnosti prometa. U sindikatu smo predlagali da se sustav naplate proširi i na državne i lokalne ceste za teretna vozila (3. i 4. skupina) kako bi se teretni promet usmjeravao s cesta koje nisu rađene za takve promete na autoceste. Kao sindikatu svakako nam je važno da će novi sustav biti uveden 2021. godine, što znači da će se radnici zaposleni na naplati cestarine moći educirati za nove poslove potrebne u novom sustavu. Većina će imati druga radna mjesta unutar tvrtke, a dio radnika će u međuvremenu otići u mirovinu ili napustiti tvrtku koristeći ponuđene stimulacije za dragovoljni odlazak. Nama u sindikatu jako važno da se ne dogodi nagli prelazak na novi sustav pri kojemu bi dio radnika izgubio posao. Na ovaj način držim da neće biti otpuštanja ljudi, odnosno da ćemo se pobrinuti za svakog radnika", kaže Stanić.

Igor Mikulić/H
Mijat Stanić

predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata

Kao sindikatu svakako nam je važno da će novi sustav biti uveden 2021. godine, što znači da će se radnici zaposleni na naplati cestarine moći educirati za nove poslove potrebne u novom sustavu. Većina će imati druga radna mjesta unutar tvrtke
Možda ste propustili...