Objavljeno 9. srpnja, 2019.
Prisutnima nije silazio osmijeh s lica pri pogledu na legendarne modele koji su jurili našim cestama prije pedesetak i više godina
Obilježavanje prvih 100 godina Citroëna održano je prije nekoliko dana i u Hrvatskoj, točnije u Samoboru, gdje su bili izloženi brojni klasici, ali i najnoviji modeli marke Citroën. Bilo je zanimljivo vidjeti kako su se poznati Citroënovi modeli mijenjali tijekom svih ovih godina. Prisutnima nije silazio osmijeh s lica pri pogledu na legendarne i nostalgične modele koji su jurili našim cestama prije pedesetak i više godina.
Kada je pitanju model, Tip A bio je prvi europski serijski automobil u prodaji već od 1919. godine. Model Traction Avant odredio je pak moderni automobil prije 85 godina. 2 CV (Spaček) stavio je slobodu svima nadohvat ruke, a DS (Žaba) utjelovio je snagu napretka. S druge strane, danas, kao i u prvim danima, Citroën ima snažan izričaj. Često avangardna, uvijek grandiozna, Citroënova komunikacija ostavlja trajan dojam. Mi smo nabrojili deset ikonskih modela Citroëna.
Početak: Tip A
TIP A od 10 konjskih snaga u prodaji od 4. lipnja 1919. i prvi je automobil Citroena. Bio je to učinkovit, udoban i ekonomičan automobil s potrošnjom od 7,5 litara na 100 km, što je bilo iznimno za to razdoblje. Imao je nekoliko oblika – Torpedo (najčešći), Coupé de Ville (gradski) i Must (zatvorena limuzina s 4 sjedala). Proizvedeno je više od 24.000 vozila.
TRACTION AVANT predstavljen je 1934. Nizak i aerodinamičan, imao je prednji pogon i neovisni prednji ovjes, što je bila fantazija u to vrijeme, kao i hidraulične kočnice. Sve to pridonijelo je novoj razini užitka u vožnji i sigurnosti. Godine 1954. dobio je hidraulični ovjes straga te ponudio udobnost bez premca i iznimno držanje ceste kao rezultat. Proizveden je u cca 760.000 primjeraka.
Spaček
TIP H lansiran je 1947. i bio je prvi masovno proizvedeni kombi s prednjim pogonom. Naslijedio je kratkovječni model TUB i nastavio je karijeru do 1981. kada ga je naslijedio C25. Bio je proizveden u više od 490.000 primjeraka. Često su ga prerađivali za prijevoz namirnica, stoke, služio je kao ambulantno i policijsko vozilo. Uključivao je inovacije kao što su bočna klizna vrata.
2 CV bio je spreman za otkrivanje na pariškom salonu 1939., no sve je otkazano zbog početka rata. Javnost je morala čekati do salona 1948., kada postaje zvijezdom. To je bio početak rekordno duge karijere s 5,1 milijun proizvedenih primjeraka koja je potrajala do srpnja 1990. Zajedno s društvom razvijao se ovaj osnovni automobil, čuvajući svoj duh slobode, jednostavnosti i neformalnosti.
DS je lansiran 1955. i podsjećao je na NLO s futurističkim dizajnom bez presedana, u obliku vodene kapi, i iznimno velikim prozorima. Prvog dana prodan je u 12.000 primjeraka. Unutar ove futurističke karoserije bio je luksuzni interijer, a cijeli automobil bio je upakiran s tehnološkim inovacijama kao što su hidraulički ovjes, servoupravljač i disk-kočnice. Prodan je u 1,5 milijuna primjeraka.
MEHARI je lansiran u svibnju 1969, i napravljen je na platformi Citroën Dyane 6. Otporan je na grebanje, manje udarce i koroziju. Zamisao je bila napraviti karoseriju od ABC plastike. I tako je rođen Mehari, prvo francusko serijsko vozilo s karoserijom načinjenom posve od obojene plastike. Bio je lagan za održavanje i mogao se prati mlazom vode (čak i iznutra). Proizvodio se do 1987.
SM je otkriven na salonu u Ženevi 1970. S Maseratijevim motorom od šest cilindara i hidropneumatskim ovjesom, SM kombinira udobnost, dizajn i performanse, a bio je i najbrži auto s prednjim pogonom na svijetu. Proizvodnja je prestala 1975.
CX je lansiran u Parizu 1974. i zamjenjuje DS. Zaobljeni vjetrobran dio je fluidnih linija automobila, imao je preglednu kontrolnu ploču zbog koje ne treba skidati ruke s volana. Sve su to bile inovacije koje su isticale ovaj model 1975. i zajamčile mu dug proizvodni vijek sve do 1991., kad ga nasljeđuje model XM. Proizveden je u više od 1,1 milijun primjeraka.
XSARA PICASSO lansiran je 1999. godine. Citroën Xsara Picasso prvi je Citroënov kompaktni monovolumen. Imao je inovativni oblik jajeta, velike prozore te simetričnu i pročišćenu komandnu ploču. Postiže pravi komercijalni uspjeh s više od 1,7 milijuna proizvedenih vozila od 1999. do 2010.
C4 CACTUS lansiran je 5. veljače 2014. na dan rođenja Andrea Citroëna. Ime dolazi od biljke kaktus, koja konzumira malo vode, kao i C4 Cactus goriva.
Pripremio: Milan Bugarić
SVE JE ZAPOČELO 1900. GODINE
Sve je počelo 1900. u Poljskoj, kada s 22 godine, mladi inženjer i student André Citroën dobiva patent za zupčanike u obliku chevrona, koji će poslije postati znak njegove marke. Naime, 1912. godine, zainteresiran za automobilsku industriju, putuje u Sjedinjene Američke Države, gdje se susreće s Henryjem Fordom. Tamo je posjetio tvornicu za proizvodnju Forda T, gdje je Ford pojednostavio rad uvođenjem pokretne trake. Godine 1919. André Citroën osniva automobilsku marku Citroën lansiranjem Type A, prvog masovno proizvedenog automobila u Europi. Tridesetih godina prošlog stoljeća André Citroën bio je na vrhuncu svoje slave: najveći je europski proizvođač vozila. Ne samo u svijetu automobila, André Citroën uvijek je bio pionir i nije mario za pravila. Glede korisničkog iskustva on je izumio postprodajnu uslugu, jamstvo ili potrošački kredit, usluge koje danas imaju svi.
Dobra reklama bitna je za prodaju auta
André Citroën vrlo brzo je shvatio da je dobra reklama izuzetno važna za prodajni rezultat. Želeći što bolju prodaju svojih automobila, udružuje snage s talentiranim umjetnicima (počevši od Pierrea Louysa 1920.). Ime Citroën tako je bilo napisao na nebu u listopadu 1922. Eiffelov toranj, najpoznatije zdanje u glavnog gradu Francuske, bio je osvijetljen imenom Citroën od listopada 1925. do listopada 1934., a pokrenute su i hrabre ekspedicija diljem svijeta kako bi pokazale pouzdanost i robusnost vozila Citroën, kao što je bio prijelaz Sahare 1922. godine. Slične ekspedicije organiziraju se i danas.