Retrospekcija animiranog filma 1971.
Objavljeno 7. lipnja, 2019.
U okviru popratnog programa Majstori animacije, u četvrtak su prikazani filmovi iz povijesti hrvatskog animiranog filma koje Borivoj Dovniković Bordo izabire za svako izdanje festivala, za retrospektivni pregled jedne godine Zagrebačke škole animiranog filma, a sada je to 1971., prije osnutka Animafesta. Početkom sedamdesetih Zagreb film prestaje biti isključivi proizvođač hrvatske animacije, i velik je dio stvaralačkog pogona upregnuo u hit-serijal Profesor Baltazar (ove godine izabrana je epizoda "Alfred, noćni čuvar").
- U programu nema nekih važnih autora, koji su polako odlazili u igrani film, poput Dušana Vukotića, a u to vrijeme crtači su preuzeli režiju i dobili priliku da postanu kompletni autori i više ne crtaju isključivo za druge, što sam i sam radio više od deset godina - rekao je Dovniković.
Kaže kako je, iako je Zagreb film na proljetnom festivalu kratkometražnog filma u Beogradu te godine prvi put ostao bez nagrade, što su kritičari nazvali zamorom Zagrebačke škole, 1971. ipak su bili proizvedeni filmovi dostojni dotadašnjeg ugleda zagrebačke animacije.
- U svijetu je i dalje na cijeni bio supekratki crtani film, tzv. mini film, što je autorima uobičajenih, desetominutnih fimova i onima koji su bili zauzeti radom na Baltazaru pružalo neku vrstu povremenog stvaralačkog odmora, a mladima priliku za afirmaciju - istaknuo je i dodao kako su se ti kratki filmovi pokazali uspješnima na festivalima, a u programu Animafesta primjeri za to su "Molitva" Radivoja Gvozdanovića, "Volite se, ne ratujte" Zlatka Grgića, njegov "Liberator" i "Kolekcionar" Milana Blažekovića.
Za predstavljanje te godine izabran je i posljednji animirani film Vatroslava Mimice, "Vatrogasci", koji je realizirao u Adria filmu, a ne u matičnom Zagreb filmu, "Homo Augens" Ante Zaninovića te proslavljena "Mačka" Zlatka Boureka, koji Bordo smatra autorovim filmom karijere.
Među 12 filmova retrospektive bili su još "Vrijeme vampira" Nikole Majdaka, nastao u koprodukciji beogradskog Dunav filma, a smješten u seosku krčmu tik do groblja, te "Mikromanija" Borisa Kolara, pun gegova realiziranih oko jednog mikrofona.
"Ecce Hommo" Aleksandra Marksa, Vladimira Jutriše i Maxa Massimina Garniera priča je o tome koje sve egzistencijalne i mitološke faze čovjek prolazi u svom zemaljskom i svemirskom postojanju, a Marks i Jutriša su u programu predstavljeni i filmom "U paukovoj mreži".
- Tada se u okviru kulture animaciji ipak davala pozornost kao nacionalnom dobru, što danas, na žalost, više nije tako. U kapitalističkom društvu sve se pretvorilo samo u to koliko nešto košta, isplati li se ili ne - zaključio je Bordo, koji je s Animafestom povezan od njegova prvog izdanja, 1972.
H
BOGAT PETAK
U petak je jedan od središnjih događaja Programa za djecu i mlade bila projekcija uzbudljive švedske detektivske avanture sinkronizirane na hrvatski Gordon & Paddy. U Kaptol Boutique Cinema prikazana je retrospektiva portugalske animirane kinematografije. Dragulj retrospektivnog programa Animafesta bio je osvrt na stvaralaštvo Nedeljka Dragića, jednog od najoriginalnijih autora Zagrebačke škole.ća, jednog od najoriginalnijih autora Zagrebačke škole.